JEEP
Produkowany w Polsce pierwszy w pełni elektryczny Jeep miał swój oficjalny publiczny debiut podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2022 roku. Avenger to SUV z akumulatorem 54 kWh i mocą 156 KM, który pojawi się w sprzedaży w pierwszej połowie roku i startuje z ceną 174 000 zł. Co ciekawe na wybranych rynkach będzie można kupić Avengera z silnikiem spalinowym.
Jeep Avenger
Foto: mat. prasowe
KIA
Dla Kii w 2023 roku główną premierą będzie model EV9. To siedmiomiejscowy SUV na platformie E-GMP (na zdjęciu studyjny Concept EV9) z technologią 800 V, zasięgiem około 500 km i mocą do 600 KM. Koncepcyjny model ma prawie pięć metrów długości i 22 calowe koła. W drugiej połowie roku pojawi się specjalna edycja modelu Sportage, który obchodzi swoje 30-lecie. W sprzedaży pojawi się też zmodernizowana Kia Picanto i Sorento.
Kia EV9 Concept
Foto: mat. prasowe
LAMBORGHINI
Ostatni Aventador opuścił już fabrykę w San Agata nadszedł więc czas na kontynuację. Jego następca zostanie przedstawiony w 2023 roku. Póki co spekuluje się jak będzie wyglądał i jaki napęd będzie użyty, ale raczej spodziewany jest ostatni V12 Lamborghini, który zostanie prawdopodobnie zelektryfikowany. Drugą premierą będzie Lamborghini Huracan Sterrato, podwyższona o 44 mm wersja sportowego coupe, która będzie dostępna w limitowanej edycji 1499 sztuk.
Lamborghini Huracan Sterrato
Foto: mat. prasowe
LAND ROVER
Po wersji 90 i 110 do sprzedaży trafił trzeci wariant Defendera z oznaczeniem 130. To najdłuższa wersja, która w środku pomieści aż ośmiu pasażerów i sporo bagażu. Land Rover Defender 130 z miejscem dla ośmiu osób startuje z ceną 436 800 zł. Jest droższy o 95 tys. zł od modelu 110 i o 113 800 zł od dziewięćdziesiątki. Auta właśnie teraz wjeżdżają do salonów.
Land Rover Defender 130
Foto: mat. prasowe
LEXUS
W salonach na początku roku pojawi się zaprezentowany już w 2022 r. topowy SUV japońskiej marki. Nowa generacja RX dostępna wyłącznie z silnikami hybrydowymi startuje z ceną 352 900 zł. W pierwszym kwartale premierę będzie miał lekko odmłodzony UX.
Lexus RX
Foto: mat. prasowe
Lexus UX
Foto: mat. prasowe
MASERATI
Być może w 2023 roku Maserati nas czymś zaskoczy, jednak póki co pewne jest, że w salonach pojawią się modele, które prezentowane były w zeszłym roku. To MC20 Cielo, czyli otwarta wersja coupe MC20 z silnikiem umieszczonym centralnie, o mocy 630 KM, który ma 6-cylindrów i trzy litry pojemności. Dużo ważniejszą premierą będzie nowe GranTurismo w tym również w elektrycznej wersji Folgore. Coupe będzie też dostępne z silnikiem z MC20 o mocy 490 KM lub 550 KM. Pod koniec roku Maserati uzupełni ofertę o w pełni elektryczny model Grecale Folgore.
Maserati MC20 Cielo
Foto: mat. prasowe
Maserati GranTurismo
Foto: mat. prasowe
Maserati Grecale Folgore
Foto: mat. prasowe
MAZDA
2023 rok będzie w Maździe rokiem powrotu silnika Wankla. Na targach w Brukseli (14-23 stycznia) zaprezentowana zostanie nowa wersja elektrycznej Mazdy MX-30, która zostanie wyposażona w dodatkowy spalinowy napęd (range extender) składający się z silnika Wankla. Do salonów wjedzie specjalna edycja na 20-lecie Mazdy 6 i lekko zmodernizowana MX-5 i model CX-80 jako 7 miejscowa wersja modelu CX-60.
Mazda 6 Anniversary Edition
Foto: mat. prasowe
MERCEDES
To będzie rok premier dla Mercedesa. Jedną z najważniejszych będzie nowa generacja klasy E. Klasę A, B, CLA, GLA, GLB, GLA, GLA czeka w tym roku modelowym modernizacja. Do nowego GLC dołączy wersja coupe. W sprzedaży pojawią się pokazane już elektryczne SUV-y EQS i EQE. Ważnym debiutem będzie też nowa gama modeli CLE w wersjach coupe i cabrio, które zrobią szpagat pomiędzy wycofane z gamy modele coupe i cabrio w klasie E i S. AMG wprowadzi nową generację modelu GT, ale wcześniej wejdzie do sprzedaży topowa wersja Mercedesa-AMG S 63 S E Performance z silnikiem V8 o mocy 843 KM.
Mercedes EQE SUV
Foto: mat. prasowe
Mercedes EQS SUV
Foto: mat. prasowe
MITSUBISHI
Nowością jest Mitsubishi ASX, który bazuje na Renault Captur i nie ma zupełnie nic wspólnego z poprzednim modele ASX. Auto w salonach pojawi się pod koniec marca 2023 r. Do łask ma wrócić również nazwa Colt. Nowy model zbudowany na Renault Clio będzie debiutować pod koniec roku.
Mitsubishi ASX
Foto: mat. prasowe
Pierwsze zdjęcia nowego Mitsubishi Colt
Foto: mat. prasowe
NISSAN
W sprzedaży pojawi się czwarta generacja modelu X-Trail, która swoją premierę miała na koniec 2022 roku. W ofercie są trzy silniki benzynowe (w tym dwie hybrydy). Cena od 181 500 zł.
Nissan X-Trail
Foto: mat. prasowe
OPEL
Astra z napędem w pełni elektrycznym będzie dostępna zarówno z klasycznym 5-drzwiowym nadwoziem jak i w wersji kombi, którą Opel nazywa Sport Tourer. Model otrzyma baterię o pojemności 54 kWh, silnik o moc 156 KM i zasięg około 400 km. Debiut rynkowy będzie miał miejsce wiosną. Druga nowość to modernizacja Corsy, która z przodu otrzyma charakterystyczny dla Opla przód nazwany "Vizor".
Opel Astra Sports Tourer
Foto: mat. prasowe
PEUGEOT
Równo z elektryczną Astrą pojawią się zelektryfikowane warianty Peugeota 308 i 308 SW. Nowością modelową jest Peugeot 408, elegancka limuzyna coupe, która startuje z kwotą 143 tys. zł i pojawi się na rynku w pierwszym kwartale 2023 r. Modele 208 i 2008 otrzymają modernizację.
Peugeot 408
Foto: mat. prasowe
Peugeot e308
Foto: mat. prasowe
PORSCHE
Być może pod koniec 2023 roku doczekamy się prezentacji nowej generacji Panamery. Porsche powinno też w tym roku odsłonić elektryczną wersję Macana, która będzie się różnić wyglądem od aktualnego modelu spalinowego. Do salonów wjedzie również wyjątkowa wersja Porsche 911 Dakar.
Porsche 911 Dakar
Foto: mat. prasowe
RENAULT
Po premierze modelu Austral Renault w tym roku będzie bardziej wstrzemięźliwe z premierami. Jedyną pewną jest nowa elektryczna wersja Kangoo E-Tech Electric z akumulatorem o pojemności 45 kWh.
Renault Kangoo E-Tech Electric
Foto: mat. prasowe
ROLLS ROYCE
Pod koniec roku powinien zadebiutować w pełni elektryczny model Spectre. Rolls-Royce opisuje ten model jako reprezentanta zupełnie nowej klasy samochodów nazwanej Ultra-Luxury Electric Super Coupe. Wstępne dane wskazują, że elektryczny Rolls ma mieć zasięg około 520 km, oferować 900 Nm momentu obrotowego i moc 585 KM.
Rolls Royce Spectre
Foto: mat. prasowe
SKODA
W 2023 roku zobaczymy nowe modele Skody, ale raczej żaden z nich nie trafi do sprzedaży. Pod koniec roku pojawi się nowa generacja Skody Kodiaq i Superb. Skoda Scala i Kamiq otrzymają modernizację.
SUZUKI
W 2023 roku jest szansa na pojawienie się nowego Swifta. Czwarta generacja jest już intensywnie testowana w dobrze zamaskowanych egzemplarzach po publicznych ulicach. Nowy Swift prawdopodobnie nie urośnie (3,85 metra) i pojawi się tak jak aktualny z miękką hybrydą.
TOYOTA
Do salonów wjechał właśnie odświeżony rynkowy hit - Toyota Corolla. Nieco później pojawi piąta generacja Priusa, która nie tylko ma zupełnie nowy wygląd, ale również technicznie posiada najnowszą generację napędu hybrydowego. Zaprezentowany zostanie nowy C-HR, który w sprzedaży pojawi się w 2024 roku. Do sprzedaży trafi wreszcie elektryczny model bZ4X
Toyota Corolla
Foto: mat. prasowe
Toyota bZ4X
Foto: mat. prasowe
Toyota Prius
Foto: mat. prasowe
VOLKSWAGEN
Nazywany elektrycznym następcą Passata model ID.7 premierę ma już za sobą. To duża limuzyna w styli coupe, która rynkowy debiut zaliczyć ma w 2024 r. W tym roku w sprzedaży pojawi się za to ID.Buzz z wydłużonym rozstawem osi i zmodernizowany ID.3, który ma otrzymać lepsze materiały, odświeżony wygląd i zmodernizowane wnętrze. Będą też modele z klasycznymi napędami - jesienią zaprezentowana zostanie dziewiąta generacja Passata (tylko z nadwoziem Variant), będzie też nowy Tiguan. Jednak na rynku obydwa modele pojawią się w 2024 r. Facelifting otrzymają SUV-y T-Cross i Touareg. Na początku roku do salonów dojedzie nowy Amarok.
Volkswagen Amarok
Foto: mat. prasowe
VOLVO
Premierą roku będzie elektryczne Volvo XE90. To pierwszy model Volvo oparty na nowej elektrycznej platformie. W momencie premiery rynkowej EX90 będzie wyposażony w baterię o pojemności 111 kWh (107 kWh netto), a to wystarczy na osiągnięcie zasięgu 600 km w cyklu WLTP. Bateria naładuje się od dziesięciu do 80 procent poniżej 30 minut. Volvo EX90 Performance Ultra zostało wycenione na kwotę 479 900 zł. Szwedzi mogą zaprezentować jeszcze koncept miejskiego elektryka EX30. Modele XC40 i C40 Recharge powinny doczekać się w 2023 roku modernizacji.
Volvo XE90
Foto: mat. prasowe