Toyota wszystkich zaskoczyła. Nowy Prius z najbardziej wydajnym napędem w historii

Hybrydowy pionier doczekał się piątej generacji. Zaprezentowany na salonie samochodowym w Los Angeles występuje wyłącznie jako hybryda typu plug-in. To ulubiony model polskich taksówkarzy.

Publikacja: 16.11.2022 13:31

Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

To Prius był pierwszą oferowaną seryjnie Toyotą z napędem hybrydowym. Auto, które wyprzedziło trendy. Niestety wraz z wzrostem popularności tego napędu Prius pozostawał w tyle, aż w końcu w ogóle zniknął z większości rynków. Na szczęście jak mówi powiedzenie - umarli żyją dłużej. I to sprawdza się w przypadku Priusa, który teraz odrodził się na salonie samochodowym w Los Angeles i wygląda na to, że nowa generacja jest w znakomitej formie. Model wróci do europejskich salonów i będzie oferowany jako hybryda plug-in. Data wprowadzenia na rynek to lato 2023 roku.

Czytaj więcej

Porsche przegrało z pampersami, Toyota i Mercedes w pierwszej dziesiątce
Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

Nowa generacja hybrydowego systemu plug-in ma być szczególnie wydajna. Prius oferuje większą moc i większy akumulator, zasięg elektryczny wzrósł o 50 proc. Połączenie mocniejszego silnika elektrycznego i 2,0-litrowego silnika benzynowego pozwoliło osiągnąć moc aż 223 KM. Nowy Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 sekundy, ale na resztę danych musimy jeszcze poczekać. Silnik benzynowy ma 148 KM mocy, a elektryczny zabudowany przy przedniej osi 160 KM. To duży zastrzyk mocy i w porównaniu ze 122-konnym napędem aktualnego Priusa Plug-in Hybrid stanowi wzrost o ponad 80 proc. Akumulator litowo-jonowy zabudowany pod tylnym siedzeniem ma pojemność 13,6 kWh. Można go ładować za pomocą kabla lub dostępnego opcjonalnie dachu solarnego. Na innych rynkach Prius będzie oferowany z klasycznym napędem hybrydowym (HEV). Taka wersja będzie miała 140 KM z 1,8-litrowym silnikiem i 193 KM w wersji dwulitrowej.

Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

Nowa Toyota Prius jest również wizualnie znacznie bardziej dynamiczny. Minęły czasy szarej myszy. Aerodynamiczny design prezentuje się bardzo sportowo, a sylwetka przypomina model coupe. Ponadto Prius stał się bardziej kompaktowy. Długość wynosi 4,60 metra i została zmniejszona o 46 mm, a rozstaw osi za to wydłużony o 50 mm do 2,75 m. Nowy Prius jest też o 22 mm szerszy i 50 mm niższy od poprzednika. Jeśli w przyszłości Toyoty będą wyglądać tak dobrze to czekają nas ciekawe czasy. Auto powstało w architekturze Toyota New Global Architecture (TNGA) na platformie GA-C drugiej generacji. Jest lżejsze, sztywniejsze, ma środek ciężkości niżej położony dzięki korzystniejszemu umieszczeniu baterii i zbiornika paliwa.

Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

Wnętrze ma oferować niższą pozycję siedzącą. Kabina powstała według nowej koncepcji „Island Architecture”, która zakłada przejrzystość, minimalizm i bardziej sportowy charakter. Toyota obiecuje, że ekrany i przyciski na desce rozdzielczej będą ergonomiczne i maksymalnie łatwe w obsłudze. Centralnym elementem kokpitu kierowcy jest 7-calowy wyświetlacz TFT LCD. Podświetlenie deski rozdzielczej jest powiązane z powiadomieniami systemu Toyota Safety Sense, sygnalizując ostrzeżenia poprzez zmianę kolorów.

Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

Toyota Prius

Toyota Prius

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Audi A8: Kawał dobrej roboty, której nie widać
Premiery
Papież ma nowy samochód. Pierwszy taki w stuletniej historii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Premiery
Chińskie linie lotnicze wyprodukują własne auto. Bilety lotnicze w cenie samochodu
Premiery
Hyundai celuje w klasę premium. Nowy okręt flagowy to Ioniq 9
Premiery
Nowa Skoda Kodiaq doczekała się wersji RS. Dla rodziców, którym wiecznie się spieszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem