Reklama

Rimac chce przejąć Bugatti. Chorwaci negocjują miliardową transakcję z Porsche

Cztery lata po historycznym połączeniu sił z Porsche, Rimac Group chce zrobić kolejny odważny krok. Założyciel i prezes chorwackiego koncernu Mate Rimac prowadzi rozmowy w sprawie wykupienia całkowitej kontroli nad spółką Bugatti Rimac, oferując Niemcom około 1 miliarda euro za ich udziały.

Publikacja: 18.10.2025 14:19

Mate Rimac chce w pełni przejąć kontrolę nad Bugatti

Mate Rimac chce w pełni przejąć kontrolę nad Bugatti

Foto: mat. prasowe

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Dlaczego Rimac chce przejąć pełną kontrolę nad Bugatti Rimac?
  • Jaka jest rola Porsche w obecnej strukturze Bugatti Rimac i jakie zmiany mogą zajść?
  • Co oznacza pełne przejęcie przez Rimaca dla przyszłości marki Bugatti?

Obecnie Bugatti Rimac jest wspólnym przedsięwzięciem z 55-proc. udziałem Rimac Group i 45-proc. Porsche. Chorwaci odpowiadają za stronę technologiczną i rozwój napędów elektrycznych, natomiast niemiecki producent wniósł doświadczenie w zarządzaniu luksusową marką oraz finansowe zaplecze koncernu Volkswagen Group. Mate Rimac, w rozmowie z Bloombergiem, przyznał, że ma już zabezpieczone finansowanie od inwestorów, którzy są gotowi wesprzeć wykup udziałów Porsche.  - Chcę mieć możliwość podejmowania długoterminowych decyzji i inwestycji, bez konieczności tłumaczenia się przed pięćdziesięcioma osobami – stwierdził Rimac w wywiadzie. Według informacji amerykańskiego portalu Automotive News, oferta została złożona już w kwietniu, a transakcja mogłaby zostać sfinalizowana w 2026 r., jeśli obie strony dojdą do porozumienia.

Czytaj więcej

Jak Mate Rimac przejął Bugatti. Historia geniusza z Chorwacji

Trudne rozmowy z Porsche

Negocjacje nie będą łatwe. Oprócz czysto biznesowych rozważań, w grę wchodzą emocje – wciąż aktywne wpływy rodziny Porsche-Piëch, która kontroluje część udziałów w koncernie. Jak przyznaje Rimac, rozmowy są „skomplikowane i delikatne”. Dodatkowo Porsche zmaga się obecnie z własnymi problemami. Prezes marki Oliver Blume jeszcze latem ostrzegał pracowników, że dotychczasowy model biznesowy firmy „nie działa już w obecnej formie”. Spółka traci konkurencyjność w Chinach, gdzie rośnie presja ze strony lokalnych producentów aut elektrycznych, a na rynku europejskim pogłębia się niepewność regulacyjna.

Nowa era dla Bugatti?

Przejęcie pełnej kontroli przez Rimaca może być początkiem nowego rozdziału w historii Bugatti. Obecnie firma działa w oparciu o dwie tożsamości – tradycyjne dziedzictwo francuskiej marki z Molsheim oraz nowoczesną, elektryczną wizję Rimaca. To właśnie Mate Rimac odpowiada za strategię elektryfikacji i rozwój hiperaut przyszłości. Od czasu debiutu elektrycznego modelu Nevera, Chorwaci stali się jednym z najbardziej pożądanych partnerów technologicznych w branży. W portfolio Rimaca znajduje się już nie tylko Bugatti, ale także współpraca z Hyundaiem, Koenigseggiem czy Astonem Martinem. Jeśli przejęcie dojdzie do skutku, Rimac zyska możliwość pełnego zintegrowania procesów badawczo-rozwojowych i autonomii decyzyjnej – od projektowania po produkcję. Branża spodziewa się, że w takim scenariuszu marka Bugatti stanie się bardziej elektryczna, odważna stylistycznie i technologicznie samodzielna, a kolejne modele będą łączyć emocje spalinowych jednostek z osiągami aut elektrycznych.

Reklama
Reklama
Bugatti Tourbillon

Bugatti Tourbillon

Foto: mat. prasowe

Nawet jeśli transakcja zostanie zrealizowana, wpływy niemieckiego koncernu nie znikną całkowicie. Porsche nadal posiada 22 proc. udziałów w Rimac Group, obok Mate Rimaca (35 proc.), Hyundai Motor Group (11 proc.) i innych inwestorów (32 proc.). To oznacza, że relacje między firmami pozostaną silne - chociaż role mogą się odwrócić. Tym razem to Porsche może być mniejszościowym udziałowcem w imperium, które samo pomogło zbudować.

Czy wiesz, że…
- Rimac rozpoczął działalność w 2009 r., budując pierwszy elektryczny hipersamochód w garażu pod Zagrzebiem.
- Bugatti Nevera przyspiesza od 0 do 100 km/h w 1,81 sekundy, co czyni ją najszybszym seryjnym samochodem elektrycznym na świecie.
- Bugatti Rimac zatrudnia dziś ponad 2000 pracowników i buduje nową siedzibę w Chorwacji, nazwaną Rimac Campus – największe centrum technologiczne Europy Środkowej.

Czytaj więcej

111 lat Bugatti: Połączenie luksusu, sportowego charakteru i elegancji

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Dlaczego Rimac chce przejąć pełną kontrolę nad Bugatti Rimac?
  • Jaka jest rola Porsche w obecnej strukturze Bugatti Rimac i jakie zmiany mogą zajść?
  • Co oznacza pełne przejęcie przez Rimaca dla przyszłości marki Bugatti?
Pozostało jeszcze 93% artykułu

Obecnie Bugatti Rimac jest wspólnym przedsięwzięciem z 55-proc. udziałem Rimac Group i 45-proc. Porsche. Chorwaci odpowiadają za stronę technologiczną i rozwój napędów elektrycznych, natomiast niemiecki producent wniósł doświadczenie w zarządzaniu luksusową marką oraz finansowe zaplecze koncernu Volkswagen Group. Mate Rimac, w rozmowie z Bloombergiem, przyznał, że ma już zabezpieczone finansowanie od inwestorów, którzy są gotowi wesprzeć wykup udziałów Porsche.  - Chcę mieć możliwość podejmowania długoterminowych decyzji i inwestycji, bez konieczności tłumaczenia się przed pięćdziesięcioma osobami – stwierdził Rimac w wywiadzie. Według informacji amerykańskiego portalu Automotive News, oferta została złożona już w kwietniu, a transakcja mogłaby zostać sfinalizowana w 2026 r., jeśli obie strony dojdą do porozumienia.

Reklama
Producenci
Europa ma za dużo fabryk aut. Chińska ekspansja pogłębia kryzys
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Producenci
Te cztery rodziny rządzą motoryzacją w Europie
Producenci
Koszty pracy pogrążyły fabrykę w Niemczech. Mercedes przenosi produkcję do Polski
Producenci
Porsche wypada z DAX. Koniec mitu niezniszczalnej marki premium
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Producenci
Twój następny Mercedes będzie miał silnik BMW
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama