Tak wygląda Rolls-Royce Spectre: Pierwszy elektryczny model marki

Do Rolls Royce'a zawitał elektryczny świat. Spectre będzie pierwszy, a do 2030 roku wszystkie modele angielskiej marki mają mieć taki właśnie napęd. Nowe coupe ma być pod wieloma względami wyjątkowe.

Publikacja: 18.10.2022 14:14

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

Foto: mat. prasowe

I stało się. Rolls-Royce zaprezentował swój pierwszy całkowicie elektryczny model i tym samym elektromobilność wkradła się do klasy luksusowej. Spectre zwiastuje początek nowej ery, w której do 2030 roku całe portfolio modeli zostanie zelektryfikowane. Jednak tak naprawdę zastosowanie całkowicie elektrycznego układu napędowego pasuje do Rollsa. Ba, chyba do żadnej innej marki cichy, elektryczny napęd nie pasuje bardziej. Bo przecież w tych limuzynach chodzi właśnie o komfort, ciszę, a wysoki i natychmiast dostępny moment obrotowy silnika elektrycznego też pasuje do stylu tej marki, bo przecież od zawsze moc tych limuzyn jest określana jako wystarczająca. Sam Rolls-Royce opisuje Spectre jako reprezentanta zupełnie nowej klasy samochodów nazwanej Ultra-Luxury Electric Super Coupe.

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Twórcy podczas procesu tworzenia nadwozia inspirowali się nowoczesnymi jachtami, patrząc na przejrzystość i precyzję linii, wykorzystanie odbić zwężeń, które mają nadawać sylwetce emocjonalnego charakteru. Spectre otrzymał nie największy, ale najszerszy przedni grill w historii Rolls-Royce'a. Żeby podkreślić monumentalność przodu wlot powietrza po zmroku jest delikatnie podświetlony 22 diodami LED. Figurką Spirit of Ecstasy - która jest efektem 830 godzin modelowania i testów w tunelu aerodynamicznym - ma stawiać jak najmniejszy opór powietrza. W aucie elektrycznym współczynnik oporu powietrza jest niezwykle istotny. W coupe Rollsa wynosi zaledwie Cx 0,25. Tym samym Spectre jest najbardziej aerodynamicznym samochodem Rolls-Royce'a w historii.

Czytaj więcej

Rolls-Royce Cullinan Black Badge: Łapacz momentów
Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Przód coupe ma dzielone reflektory (trochę na wzór BMW serii 7), ale te mają stanowić hołd dla duchowego poprzednika - modelu Phantom Coupe. To zabawne jak marki czasami opisują w swoich materiałach prasowych swoje samochody. Rollsa też to nie o mija i brzmi to tak: "Z profilu, ostra, pionowa linia łuku z przodu Spectre przyciąga wzrok do tyłu, do jego monolitycznych boków. Nadwozie Spectre tworzy nieskomplikowane poczucie ruchu, odbijając przebiegającą pod nim drogę, podobnie jak kadłub jachtu wyścigowego odbija ocean, gdy ten przecina wodę. Linia "waft" jest wizualnym odzwierciedleniem "przejażdżki na magicznym dywanie", a jej wznosząca się ku przodowi linia inspirowana jest delikatnie unoszącym się dziobem rozpędzonej łodzi motorowej." Przechodząc do rzeczy bardziej namacalnych to element, który rozciąga się od słupka A do przestrzeni bagażowej jest największym pojedynczym panelem nadwozia, jaki kiedykolwiek wyprodukowano dla Rolls-Royce'a i jest pierwszym modelem, w którym użyto 23-calowe koła.

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Dużo elementów i rozwiązań jest z serii "naj" lub też są tu takie, których użyte są w tym modelu po raz pierwszy. Widać Rollsowi zależy na tym, żeby w Spectre był jak najbardziej wyjątkowy i zapisał się w specjalny sposób na kratach historii marki. I tak po raz pierwszy w seryjnie produkowanym Rolls-Royce'ie użyte są drzwi z podświetleniem Starlight, które zawierają 5,876 podświetlonych "gwiazd". Drzwi karoserii mogą być również zamówione z drewnianym obiciem Canadel, która wzięła swoją nazwę od zatoczki na południu Francji, gdzie Sir Henry Royce i jego zespół projektowy spędzali zimy. Spectre opracowany został w ciągu dwóch lat i ponad 10 000 godzin pracy. Coupe ma całkowicie aluminiową ramę przestrzenną, która jest o 30 proc. sztywniejsza niż jakakolwiek poprzednia, a wszystko dzięki wyrafinowanym sekcjom z wytłaczanego aluminium i integracji baterii ze strukturą samochodu. W podłodze pomiędzy baterią, która waży 700 kg utworzono kanał dla przewodów elektrycznych i klimatyzacji.

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Póki co Rolls Royce nie podał mocy układu napędowego, przyspieszenia czy zasięgu. Podobno dlatego, że Spectre wchodzi w końcową fazę testów, która zakończy się w drugim kwartale 2023 roku. Wstępne dane wskazują, że elektryczny Rolls ma mieć zasięg około 520 km, oferować 900 Nm momentu obrotowego i moc 585 KM. Szacowane przyspieszenie do setki ma wynieść około 4,5 sekundy (0-100km/h w 4,5 sekundy). Auto ma zostać wprowadzone na rynek w czwartym kwartale 2023 roku. Ceny Spectre będą pozycjonowane pomiędzy Cullinanem a Phantomem. Rolls Royce z napędem elektrycznym to bardzo ważny model. Nie tylko dlatego, że postawił brytyjską markę w roli lidera w klasie luksusowej, ale daje też jasny sygnał, że nawet tu dotarła elektromobilność. 

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre

mat. prasowe

Czytaj więcej

Fiat 126 ma 50 lat: Samochód, który zmotoryzował Polskę

I stało się. Rolls-Royce zaprezentował swój pierwszy całkowicie elektryczny model i tym samym elektromobilność wkradła się do klasy luksusowej. Spectre zwiastuje początek nowej ery, w której do 2030 roku całe portfolio modeli zostanie zelektryfikowane. Jednak tak naprawdę zastosowanie całkowicie elektrycznego układu napędowego pasuje do Rollsa. Ba, chyba do żadnej innej marki cichy, elektryczny napęd nie pasuje bardziej. Bo przecież w tych limuzynach chodzi właśnie o komfort, ciszę, a wysoki i natychmiast dostępny moment obrotowy silnika elektrycznego też pasuje do stylu tej marki, bo przecież od zawsze moc tych limuzyn jest określana jako wystarczająca. Sam Rolls-Royce opisuje Spectre jako reprezentanta zupełnie nowej klasy samochodów nazwanej Ultra-Luxury Electric Super Coupe.

Pozostało 85% artykułu
Premiery
Maserati GranCabrio: Więcej klasy, prestiżu, emocji i włoskiego stylu
Premiery
Porsche Taycan Turbo GT: Najdynamiczniejsze i najmocniejsze Porsche w historii
Premiery
Pierwszy roadster Rolls-Royce’a we współczesnej historii to raj na ziemi
Premiery
Mercedes-AMG E 53: Dla prezesów, którzy zawsze się spieszą
Premiery
Pierwszy elektryczny muscle car. Ma wbudowany generator dźwięku silnika V8