Volvo EX90: Elektryczna przyszłość Volvo rozpoczyna się tu i teraz

EX90 to krok w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości Volvo. To też najbezpieczniejsze Volvo jakie kiedykolwiek zostało zbudowane.

Publikacja: 21.12.2022 08:35

Volvo EX90: Elektryczna przyszłość Volvo rozpoczyna się tu i teraz

Foto: mat. prasowe

Nowe Volvo EX90 z napędem elektrycznym ma zasięg 600 km, ładowanie dwukierunkowe, będzie cały czas online i chroni pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie elektrycznej - spojrzenie w przyszłość marki. Do 2030 roku każde nowe Volvo będzie mieć napęd elektryczny, a dziesięć lat później cała firma stanie się neutralna pod względem emisji CO2. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 roku. Volco EX90 pod względem proporcji i stylizacji przypomina XC90. Obyło się bez eksperymentów. Aktualny design Szwedów jest przez klientów bardzo dobrze postrzegany. Przód w nowym modelu jest subtelny, mniej zadziorny, ale wyrazisty i ma w sobie styl Volvo. Pod przednią maską kryje się 37 litrowy bagażnik. Schowane klamki są przejawem dbałości o aerodynamikę, a z tyłu widać pokrewieństwo z XC90. Ciekawostka jest na przedniej części dachu - tu widać obudowę czujnika, to lidar, który ma wykrywać nawet niewielkie obiekty oddalone nawet o setki metrów. W porównaniu z XC90, EX90 jest nieco większy. Nadwozie ma 5,03 metra długości (4,95 m XC90), 1,74 metra wysokości (1,77 m) i 1,96 metra szerokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam i wynosi 2,99 metra (2,98 m). W zależności od tego, czy mamy jeden czy dwa rzędy tylnych siedzeń bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do maksymalnie 1915 litrów przy rozłożonej kanapie (XC90 - 709/1874 l).

Foto: mat. prasowe

EX90 to pierwszy model Volvo oparty na nowej elektrycznej platformie. Pozwala ona na krótkie zwisy i płaską podłogę. Model wyposażony w baterie firmy CATL, budowany będzie w zakładach Volvo Car USA w Karolinie Południowej razem z modelem Polestar 3. W momencie premiery rynkowej EX90 będzie wyposażony w baterię o pojemności 111 kWh (107 kWh netto), a to wystarczy na osiągnięcie zasięgu 600 km w cyklu WLTP. Bateria naładuje się od dziesięciu do 80 procent poniżej 30 minut. Moc ładowania wynosi 250 kW. Bateria jest przygotowana do dostarczania prądu stałego i zmiennego (trójfazowego) - EX90 przetwarza prąd stały ze swojej baterii z powrotem na prąd zmienny i może go dostarczyć np. do oświetlenia domu. Specjalna aplikacja umożliwi klientom Volvo inteligentne ładowanie, gdy ceny prądu są niskie, a także oddawanie energii do domu lub sieci elektrycznej. Według obliczeń inżynierów w ciągu 15 lat bateria może wytrzymać przebieg do 500 tys. km. Dwa silniki na przedniej i tylnej osi wytwarzają w zależności od wersji od 408 KM do 517 KM. Wersja podstawowa ma 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego, wersja performance - 910 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona jak w innych modelach Volvo do 180 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 4,9 i 5,9 sekundy.

Foto: mat. prasowe

W środku postawiono na minimalizm i elegancję. Samochód wyświetla tylko te informacje, które są niezbędne w danej chwili i sytuacji. Projektanci tak opracowali multimedia, by to, co pojawia się na ekranie, zależało od aktualnej sytuacji. Duży pionowy ekran centralny zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących. Zredukowana jest liczba przycisków i klawiszy niemal do zera. Volvo stawia na ekologię również we wnętrzu. Według najnowszych trendów XE90 nie będzie oferowane ze skórzaną tapicerką.

Foto: mat. prasowe

Na dachu EX90 znajduje się czujnik lidarowy (Light Detection and Ranging). Lidar obsługuje osiem kamer, pięć urządzeń radarowych i 16 czujników ultradźwiękowych. Volvo będzie przetwarzać swoje sygnały za pomocą podstawowych obliczeń i inteligentnego oprogramowania. Volvo EX90 umożliwi w pełni zautomatyzowaną jazdę. Dzięki temu zmniejszona zostanie liczba poważnych wypadków drogowych o 20 proc. Od początku seryjnej produkcji EX90 będzie w stanie poruszać się autonomicznie w poziomie 3, czyli bez potrzeby trzymania kierownicy, z automatyczną zmianą pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu. Lidar wykorzystuje światło w postaci impulsowego lasera do pomiaru odległości z dużą precyzją i dokładnością. Pozwala to na wcześniejszą identyfikację zagrożeń. Czujnik na dachu EX90 wykrywa pieszych w odległości do 250 metrów, a małe i ciemne obiekty, takie jak opona na ciemnej drodze, są wykrywane z odległości 120 metrów. W przeciwieństwie do kamer, technologia ta nie jest uzależniona od światła i działa równie niezawodnie w nocy, jak w dzień. XE90 ma być najbezpieczniejszym Volvo jakie kiedykolwiek powstało.

Foto: mat. prasowe

Volvo EX90 Performance Ultra zostało wycenione na kwotę 479 900 zł za wersję Ultra z reflektorami HD Pixel LED, zestawem audio Bose. Mocniejsza wersja wymaga 20 tys. zł dopłaty. A co z modelem XC90? Klasyk póki co pozostanie w sprzedaży równolegle, ale wyłącznie jako hybryda plug-in.

Materiał powstał przy współpracy Volvo.

Foto: mat. prasowe

Nowe Volvo EX90 z napędem elektrycznym ma zasięg 600 km, ładowanie dwukierunkowe, będzie cały czas online i chroni pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie elektrycznej - spojrzenie w przyszłość marki. Do 2030 roku każde nowe Volvo będzie mieć napęd elektryczny, a dziesięć lat później cała firma stanie się neutralna pod względem emisji CO2. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 roku. Volco EX90 pod względem proporcji i stylizacji przypomina XC90. Obyło się bez eksperymentów. Aktualny design Szwedów jest przez klientów bardzo dobrze postrzegany. Przód w nowym modelu jest subtelny, mniej zadziorny, ale wyrazisty i ma w sobie styl Volvo. Pod przednią maską kryje się 37 litrowy bagażnik. Schowane klamki są przejawem dbałości o aerodynamikę, a z tyłu widać pokrewieństwo z XC90. Ciekawostka jest na przedniej części dachu - tu widać obudowę czujnika, to lidar, który ma wykrywać nawet niewielkie obiekty oddalone nawet o setki metrów. W porównaniu z XC90, EX90 jest nieco większy. Nadwozie ma 5,03 metra długości (4,95 m XC90), 1,74 metra wysokości (1,77 m) i 1,96 metra szerokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam i wynosi 2,99 metra (2,98 m). W zależności od tego, czy mamy jeden czy dwa rzędy tylnych siedzeń bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do maksymalnie 1915 litrów przy rozłożonej kanapie (XC90 - 709/1874 l).

Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł