Volvo EX90: Elektryczna przyszłość Volvo rozpoczyna się tu i teraz

EX90 to krok w kierunku całkowicie elektrycznej przyszłości Volvo. To też najbezpieczniejsze Volvo jakie kiedykolwiek zostało zbudowane.

Publikacja: 21.12.2022 08:35

Volvo EX90: Elektryczna przyszłość Volvo rozpoczyna się tu i teraz

Foto: mat. prasowe

Nowe Volvo EX90 z napędem elektrycznym ma zasięg 600 km, ładowanie dwukierunkowe, będzie cały czas online i chroni pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie elektrycznej - spojrzenie w przyszłość marki. Do 2030 roku każde nowe Volvo będzie mieć napęd elektryczny, a dziesięć lat później cała firma stanie się neutralna pod względem emisji CO2. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 roku. Volco EX90 pod względem proporcji i stylizacji przypomina XC90. Obyło się bez eksperymentów. Aktualny design Szwedów jest przez klientów bardzo dobrze postrzegany. Przód w nowym modelu jest subtelny, mniej zadziorny, ale wyrazisty i ma w sobie styl Volvo. Pod przednią maską kryje się 37 litrowy bagażnik. Schowane klamki są przejawem dbałości o aerodynamikę, a z tyłu widać pokrewieństwo z XC90. Ciekawostka jest na przedniej części dachu - tu widać obudowę czujnika, to lidar, który ma wykrywać nawet niewielkie obiekty oddalone nawet o setki metrów. W porównaniu z XC90, EX90 jest nieco większy. Nadwozie ma 5,03 metra długości (4,95 m XC90), 1,74 metra wysokości (1,77 m) i 1,96 metra szerokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam i wynosi 2,99 metra (2,98 m). W zależności od tego, czy mamy jeden czy dwa rzędy tylnych siedzeń bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do maksymalnie 1915 litrów przy rozłożonej kanapie (XC90 - 709/1874 l).

mat. prasowe

EX90 to pierwszy model Volvo oparty na nowej elektrycznej platformie. Pozwala ona na krótkie zwisy i płaską podłogę. Model wyposażony w baterie firmy CATL, budowany będzie w zakładach Volvo Car USA w Karolinie Południowej razem z modelem Polestar 3. W momencie premiery rynkowej EX90 będzie wyposażony w baterię o pojemności 111 kWh (107 kWh netto), a to wystarczy na osiągnięcie zasięgu 600 km w cyklu WLTP. Bateria naładuje się od dziesięciu do 80 procent poniżej 30 minut. Moc ładowania wynosi 250 kW. Bateria jest przygotowana do dostarczania prądu stałego i zmiennego (trójfazowego) - EX90 przetwarza prąd stały ze swojej baterii z powrotem na prąd zmienny i może go dostarczyć np. do oświetlenia domu. Specjalna aplikacja umożliwi klientom Volvo inteligentne ładowanie, gdy ceny prądu są niskie, a także oddawanie energii do domu lub sieci elektrycznej. Według obliczeń inżynierów w ciągu 15 lat bateria może wytrzymać przebieg do 500 tys. km. Dwa silniki na przedniej i tylnej osi wytwarzają w zależności od wersji od 408 KM do 517 KM. Wersja podstawowa ma 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego, wersja performance - 910 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona jak w innych modelach Volvo do 180 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h trwa 4,9 i 5,9 sekundy.

mat. prasowe

W środku postawiono na minimalizm i elegancję. Samochód wyświetla tylko te informacje, które są niezbędne w danej chwili i sytuacji. Projektanci tak opracowali multimedia, by to, co pojawia się na ekranie, zależało od aktualnej sytuacji. Duży pionowy ekran centralny zapewnia szybki dostęp do nawigacji, multimediów i telefonu, a także elementów sterujących. Zredukowana jest liczba przycisków i klawiszy niemal do zera. Volvo stawia na ekologię również we wnętrzu. Według najnowszych trendów XE90 nie będzie oferowane ze skórzaną tapicerką.

mat. prasowe

Na dachu EX90 znajduje się czujnik lidarowy (Light Detection and Ranging). Lidar obsługuje osiem kamer, pięć urządzeń radarowych i 16 czujników ultradźwiękowych. Volvo będzie przetwarzać swoje sygnały za pomocą podstawowych obliczeń i inteligentnego oprogramowania. Volvo EX90 umożliwi w pełni zautomatyzowaną jazdę. Dzięki temu zmniejszona zostanie liczba poważnych wypadków drogowych o 20 proc. Od początku seryjnej produkcji EX90 będzie w stanie poruszać się autonomicznie w poziomie 3, czyli bez potrzeby trzymania kierownicy, z automatyczną zmianą pasa ruchu po włączeniu kierunkowskazu. Lidar wykorzystuje światło w postaci impulsowego lasera do pomiaru odległości z dużą precyzją i dokładnością. Pozwala to na wcześniejszą identyfikację zagrożeń. Czujnik na dachu EX90 wykrywa pieszych w odległości do 250 metrów, a małe i ciemne obiekty, takie jak opona na ciemnej drodze, są wykrywane z odległości 120 metrów. W przeciwieństwie do kamer, technologia ta nie jest uzależniona od światła i działa równie niezawodnie w nocy, jak w dzień. XE90 ma być najbezpieczniejszym Volvo jakie kiedykolwiek powstało.

mat. prasowe

Volvo EX90 Performance Ultra zostało wycenione na kwotę 479 900 zł za wersję Ultra z reflektorami HD Pixel LED, zestawem audio Bose. Mocniejsza wersja wymaga 20 tys. zł dopłaty. A co z modelem XC90? Klasyk póki co pozostanie w sprzedaży równolegle, ale wyłącznie jako hybryda plug-in.

Materiał powstał przy współpracy Volvo.

mat. prasowe

Nowe Volvo EX90 z napędem elektrycznym ma zasięg 600 km, ładowanie dwukierunkowe, będzie cały czas online i chroni pasażerów dzięki nowoczesnej technologii. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie elektrycznej - spojrzenie w przyszłość marki. Do 2030 roku każde nowe Volvo będzie mieć napęd elektryczny, a dziesięć lat później cała firma stanie się neutralna pod względem emisji CO2. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 roku. Volco EX90 pod względem proporcji i stylizacji przypomina XC90. Obyło się bez eksperymentów. Aktualny design Szwedów jest przez klientów bardzo dobrze postrzegany. Przód w nowym modelu jest subtelny, mniej zadziorny, ale wyrazisty i ma w sobie styl Volvo. Pod przednią maską kryje się 37 litrowy bagażnik. Schowane klamki są przejawem dbałości o aerodynamikę, a z tyłu widać pokrewieństwo z XC90. Ciekawostka jest na przedniej części dachu - tu widać obudowę czujnika, to lidar, który ma wykrywać nawet niewielkie obiekty oddalone nawet o setki metrów. W porównaniu z XC90, EX90 jest nieco większy. Nadwozie ma 5,03 metra długości (4,95 m XC90), 1,74 metra wysokości (1,77 m) i 1,96 metra szerokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam i wynosi 2,99 metra (2,98 m). W zależności od tego, czy mamy jeden czy dwa rzędy tylnych siedzeń bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do maksymalnie 1915 litrów przy rozłożonej kanapie (XC90 - 709/1874 l).

Premiery
Brytyjsko-włoski Morgan z niemieckim sercem. Jest idealny na lato
Premiery
To ostatni moment, by kupić SUV-a Jaguara z silnikiem spalinowym
Premiery
Oto najszybsze produkcyjne auto w dziejach AMG. Mercedes-AMG GT63 S E Performance to hybryda
Premiery
Bentley Batur Convertible: Ostatnia szansa na Bentleya z silnikiem 12-cylindrowym
Premiery
Cupra Leon też ma za sobą lifting. Kombi może teraz driftować
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy