Porsche 911 Dakar: Kultowe Porsche w wersji terenowej. Powstanie tylko 2500 egz.

Porsche 911 Dakar to celebracja przeszłość. Auto, które ma upamiętniać pierwsze zwycięstwo w klasyfikacji generalnej Rajdu Paryż-Dakar w 1984 roku. To gruntownie zmodyfikowane 911, samochód sportowy, który nadaje się do jazdy po bezdrożach.

Publikacja: 17.11.2022 15:29

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Zacznijmy od tego, że technicznie Porsche 911 Dakar w dużej mierze bazuje na modelu Carrera 4. Oczywiście już gołym okiem widać, że jest tu szereg elementów wykonanych specjalnie dla tej wersji jak np. tylny spoiler, który jest nieruchomy i wykonany podobnie jak przednia maska z włókna węglowego. Ruchomy spoiler celowo pominięto, bo ruchomy mechanizm z pewnością ucierpiałaby w trudnych warunkach np. na pustyni. Zresztą dla pewności, że nic tu się nie uszkodzi inżynierowie pokryli elementy podwozia płytami ochronnymi wykonanymi ze stali nierdzewnej o grubości 0,8 milimetra.

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Aby te wszystkie dodatki zbyt dużo nie ważyły Porsche wyposażyło wersję Dakar w lekkie szyby, lekki akumulator i brak tylnej kanapy. Porsche 911 Dakar waży 1605 kilogramów i jest tylko o dziesięć kilogramów cięższe niż 911 Carrera 4 GTS ze skrzynią PDK. Zmodyfikowano błotniki pokryte czarnymi nakładkami, a całą karoserię uniesiono o prawie pięć centymetrów. Jeśli to nie wystarczy, auto można podnieść o kolejne 30 mm za pomocą standardowego systemu podnoszenia. Z tak uniesionym podwoziem możemy maksymalnie rozpędzić się do 170 km/h. Oczywiście elementy oryginalnego podwozia zostały wzmocnione.

Czytaj więcej

Porsche 718 Cayman GT4 RS: Suma wszystkich pozytywnych emocji
Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Ponieważ klasyczna opona nie nadaje się do modelu o terenowym przeznaczeniu Pirelli opracowało nową oponę specjalnie dla wersji Dakar (245/45 R19 - przód, 295/40 R20 - tył). Pirelli Scorpion All Terrain Plus ma bieżnik o głębokości 9 mm, wzmocnione ścianki boczne o wysokiej odporności na przecięcia i dwie warstwy osnowy. Dzięki tym oponom terenowe 911 nie tylko dobrze wygląda w poza asfaltową nitką, ale także poradzi sobie ze sportowym stylem jazdy na niej. Pirelli P Zero są dostępne w wersji letniej i zimowej.

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Z tyłu karoserii pracuje silnik z modelu 911 GTS. Oznacza to 3-litry, 6-cylindrów, biturbo i moc 480 KM. Sprint do 100 km/h trwa 3,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. Większa prędkość nie byłaby możliwa przy użyciu opon terenowych z głębokim bieżnikiem. Układ skrętnych tylnych kół i stabilizacja przechyłów PDCC oraz dynamiczne mocowania silnika pochodzi z 911 GT3. Dakar ma dwa nowe tryby jazdy - tryb Offroad jest przeznaczony głównie do jazdy po luźnym, nierównym terenie. W trybie terenowym sportowe coupe automatycznie ustawia się w najwyżej podniesiony tryb zawieszenia. Drugi nosi nazwę Rally, można nim uruchomić Launch Control przystosowany do startów na luźnych nawierzchniach, który zwiększa poślizg ze zwykłych 5 do 20 proc.

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

We wnętrzu Porsche mieszanka sportu i luksusu. Jest dużo Alcantary, są pełne fotele kubełkowe. Opcjonalnie dostępny jest pałąk usztywnianiający nadwozie, który znajduje się w drugim rzędzie w miejscu wymontowanej tylnej kanapy. Poza zielonym odcieniem nadwozia (Shade Green) terenowe 911 można zamówić w pięciu innych kolorach oraz z pakietem stylizacyjnym, który upodabnia auto do zwycięskiego Porsche 953 z Rajdu Paryż-Dakar. Dostajemy wówczas dwutonowe malowanie w bieli i w kolorze Enzian Blue, połączone czerwono-złotym pasem, białe felgi i numer na nadwoziu. Ta opcja kosztuje 134 053 zł.

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Porsche opracowało specjalny kosz dachowy, na którym umieszczane jest typowe wyposażenie rajdowe, takie jak koło zapasowe, kanistry na benzynę i wodę, torby lub składana łopata. Wszystkie elementy są oczywiście opatrzone logo Porsche i dostępne jako akcesoria. Ponadto na opcjonalnym bagażniku dachowym zintegrowane są reflektory, które można zasilać ze gniazdka 12 V.

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Niestety liczba Porsche 911 Dakar będzie bardzo ograniczona. Powstanie tylko 2500 egzemplarzy. Pierwotnie planowana była jeszcze mniejsza ilość, ale zainteresowanie było tak duże, że zdecydowano się powiększyć wolumen sprzedaży. Auto można już zamawiać. Cena wyjściowa startuje od 1 189 000 zł.

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Porsche 911 Dakar

Porsche 911 Dakar

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Bugatti Chiron L'Ébé: Ostatnie wyprodukowane Bugatti

Zacznijmy od tego, że technicznie Porsche 911 Dakar w dużej mierze bazuje na modelu Carrera 4. Oczywiście już gołym okiem widać, że jest tu szereg elementów wykonanych specjalnie dla tej wersji jak np. tylny spoiler, który jest nieruchomy i wykonany podobnie jak przednia maska z włókna węglowego. Ruchomy spoiler celowo pominięto, bo ruchomy mechanizm z pewnością ucierpiałaby w trudnych warunkach np. na pustyni. Zresztą dla pewności, że nic tu się nie uszkodzi inżynierowie pokryli elementy podwozia płytami ochronnymi wykonanymi ze stali nierdzewnej o grubości 0,8 milimetra.

Pozostało 87% artykułu
Premiery
Mazda modernizuje swojego SUV-a. CX-60 z poprawionym zawieszeniem i nowym wyposażeniem
Premiery
Hołd rajdowym tradycjom Toyoty. GR86 w wersji specjalnej
Premiery
Skoda pokaże swój nowy model online. Polska premiera już dzisiaj wieczorem
Premiery
Przebudowali roadstera na małe kombi. Tak wygląda Brabus Rocket GTS
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Premiery
Skoda ma nowego kompaktowego SUV-a. Nazywa się Kylaq i będzie kosztować 38 tys. zł