Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast

Rada Ministrów przyjęła do dalszego procedowania projekt nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Zgodnie z jej zapisami, miasta powyżej 100 tys. mieszkańców z przekroczeniami stężeń dwutlenku azotu (NO2) będą musiały – a nie jak było do tej pory „powinny” – stworzyć strefę czystego transportu. Sprawdzamy, jakie jeszcze zmiany mogą zostać wprowadzone?

Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka

Według badania instytutu doradczego International Council on Clean Transportation (ICCT) premia za złomowanie starych samochodów z silnikami spalinowymi może pomóc Niemcom w osiągnięciu celów klimatycznych. Za kupno samochodu elektrycznego premia przy zezłomowanie 15-letniego diesel lub 25-letniego auta z silnikiem benzynowym powinna wynieść 6000 euro.

Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte

Albo UE będzie musiała dokonać pewnych korekt w rozporządzeniu na 2025 r. – być może należy nieco przesunąć te bardzo rygorystyczne poziomy emisji CO₂ – albo potrzebna będzie bardziej zrozumiała komunikacja z wyborcami w UE, aby zmienić nastawienie klientów do pojazdów elektrycznych – mówi Attila Szabó, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska.

Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu

Naszym celem jest zapewnienie ekologicznego transportu czy to przy użyciu samochodów, ciężarówek, statków, czy samolotów – mówi Sofie Defour, dyrektor ds. frachtu i klimatu w organizacji Transport i Środowisko, która prowadzi kampanie na rzecz czystego transportu w Europie.

Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni

Kierowcy którzy chcą wjechać do jednej ze Stref Czystego Transportu są zobowiązani w myśl przepisów do posiadania przyklejonej w lewym dolnym rogu przedniej szyby specjalnej naklejki.

Ile używanych diesli nie wjedzie do „czystego” centrum miasta? Zaskakujące dane

Co trzecie auto z silnikiem diesla i co piąte z benzynowym weryfikowane w systemie Carfax nie spełniają dziś kryteriów dla stref czystego transportu w Polsce.

Austriacy zaskoczyli świat. Skonstruowali wyjątkowy hybrydowy silnik

Obrist, mała austriacka firma, opracowała dwucylindrowy silnik spalinowy, który podobno pracuje z mniejszymi wibracjami niż silnik V12. Silnik to hybryda i ma być już gotowy do produkcji seryjnej.

Od 01 lipca Warszawa ogranicza wjazd samochodów do centrum. Rusza Strefa Czystego Transportu

Od lipca w Warszawie zacznie obowiązywać strefa czystego transportu. Tym samym stolica Polski dołącza do europejskich krajów, gdzie łącznie takich stref jest ponad 320. Dla kierowców jak na razie nie oznacza to zbyt wielu zmian, chyba że na co dzień poruszają się ponad 27 letnimi samochodami.

To najbardziej popularny gatunek paliwa w Niemczech. Teraz może zostać wycofany

Benzyna E5 to jeden z najbardziej popularnych gatunków paliwa. W kilku krajach europejskich, w tym np. w Niemczech stowarzyszenie stacji benzynowych pracuje nad stopniowym wycofywaniem tego gatunku paliwa.

Nowe paliwo na stacjach benzynowych. Póki co oferuje je tylko jedna sieć

Na ponad stu stacjach benzynowych sieci Avia dostępny będzie nowy gatunek paliwa. To HVO, czyli hydrorafinowany olej roślinny (z ang. Hydrotreated Vegetable Oil), który stanowi odmianę syntetycznego, odnawialnego paliwa przeznaczonego dla silników diesla.

Chińczycy mają sposób na tani wodór. To wywróci rynek do góry nogami

Technologia wodorowa uważna jest za przyszłość sektora transportu. W tym momencie jest jednak zbyt droga, aby mogła być konkurencyjna do paliw podstawowych czy nawet elektryczności. Jednak działająca w Państwie Środka firma sprzedaje wodór do pojazdów ciężarowych w cenie 35 yuanów na kilogram, czyli około 19,3 złotych.

Silnik diesla zasilany wodorem. To osiągnięcie Politechniki Krakowskiej

Naukowcy z Politechniki Krakowskiej opracowali układ wtryskowy wodoru do przemysłowego diesla marki Scania. Dzięki temu silnik nie emituje ani toksycznych spalin, ani dwutlenku węgla. Tego typu rozwiązanie pomoże sprawić, że istniejące samochody staną się ekologiczne.

Strefy Czystego Transportu – spójrzmy na fakty

W miastach duszących się od spalin Strefy Czystego Transportu są jedynym obecnie dostępnym rozwiązaniem dającym nadzieję na zmniejszenie emisji z transportu. Tam, gdzie wprowadzono takie strefy i wyeliminowano z ulic bardzo stare pojazdy odnotowano niższe poziomy zanieczyszczeń pyłami i tlenkami azotu – pisze Filip Jarmakowski z Polskiego Alarmu Smogowego w polemice z tekstem Szczepana Mroczka.

Nowe badanie UE. Przez ostatnie 12 lat nie odnotowano redukcji emisji CO2

Pomimo rygorystycznych przepisów Brukseli wiele modeli samochodów emituje podobny poziom emisji, jak dwanaście lat temu - wynika z nowych danych badania przeprowadzonego na zlecenie UE.

Miłosz Jakubowski: Strefa Czystego Transportu – nie taka straszna, jak ją malują

Strefa Czystego Transportu ma jasno zdefiniowany cel – ograniczenie negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie i środowisko. Spaliny samochodowe są istotnym źródłem tych zanieczyszczeń – pisze Miłosz Jakubowski w polemice z tekstem Szczepana Mroczka „Sąd unieważnił uchwałę dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie”.

Sąd unieważnił uchwałę dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie rozpatrzył w czwartek skargi wojewody małopolskiego oraz dwóch prywatnych osób i postanowił unieważnić uchwałę o SCT w całości.

Rowery wyprzedzają samochody. W stolicy tego kraju wprowadzono ograniczenie 30 km/h

W stolicy Holandii wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h. Zmiana ma poprawić bezpieczeństwo i obniża hałas, ale zwiększa korki.

Gdzie ta ekologia? Auta coraz cięższe, większe i mocniejsze

Fizyki nie da się oszukać. Wraz ze wzrostem masy, siły działające na pojazd są większe. Odczuć to można zwłaszcza podczas wypadku. Do tego ciężkie auto jest mniej ekologiczne. Euro NCAP alarmuje, że jedynie trzy pojazdy z ostatnio badanych miały masę mniejszą niż 2 tony. Ten trend niepokoi organizację.