Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka

Według badania instytutu doradczego International Council on Clean Transportation (ICCT) premia za złomowanie starych samochodów z silnikami spalinowymi może pomóc Niemcom w osiągnięciu celów klimatycznych. Za kupno samochodu elektrycznego premia przy zezłomowanie 15-letniego diesel lub 25-letniego auta z silnikiem benzynowym powinna wynieść 6000 euro.

Publikacja: 21.10.2024 07:56

Niemcy chcą napędzić sprzedaż aut elektrycznych przez premię za zezłomowanie starych aut

Niemcy chcą napędzić sprzedaż aut elektrycznych przez premię za zezłomowanie starych aut

Foto: AdobeStock

Bez dodatkowych środków i pomysłów Niemcy ryzykują, że nie osiągną swoich celów klimatycznych w sektorze transportu. Według nowego badania przeprowadzonego przez Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu (ICCT) do 2030 r. w sektorze samochodów osobowych będzie luka wynosząca 34 miliony ton ekwiwalentu CO2. Aby osiągnąć krajowe cele klimatyczne Niemcy muszą wypełnić tę lukę. Z badania wynika, że ​​premia za złomowanie używanych samochodów z silnikami wysokoprężnych i benzynowymi mogłaby wnieść znaczący wkład w rozruszanie sprzedaży aut elektrycznych.

Premia za zezłomowanie 15-letniego diesla i 25-letniego auta z silnikiem spalinowym

Niemcy omawiają obecnie różne pomysły mające na celu redukcję emisji w sektorze transportu. Jedną z opcji jest właśnie wprowadzenie premii za złomowanie, która zakłada, że ​​właściciele aut otrzymają premię za złomowanie starego pojazdu spalinowego i zakup samochodu elektrycznego. ICCT radzi żeby program skupiałby się na samochodach z silnikiem diesla starszych niż 15 lat i samochodach benzynowych starszych niż 25 lat. Za złomowanie takich aut można otrzymać kwotę w wysokości od 2 000 do 6 000 euro (od ok. 8600 do 25 800 zł), w zależności od typu i wieku pojazdu.

Czytaj więcej

Najszybciej rdzewiejące auta świata. Włoska marka na czele. Zgadniecie która?

Sukcesem akcja przyniesie jedynie przy wysokiej efektywności proponowanego programu złomowania. Dzięki wycofaniu z eksploatacji 8 milionów samochodów, w tym 7 milionów z silnikiem wysokoprężnym i miliona z silnikiem benzynowym, można zaoszczędzić do 11 milionów ton CO2. Odpowiada to około 1/3 oszczędności wymaganych w sektorze samochodowym. Według badania ICCT e-paliwa mają niższy potencjał redukcji emisji. Paliwa syntetyczne mogłyby prawdopodobnie zaoszczędzić maksymalnie 190 000 ton CO2, czyli znacznie mniej niż 11 milionów ton przewidzianych w programie złomowania. Instytut szacuje koszty produkcji e-paliw produkowanych w Niemczech na 910 euro za tonę, a w przypadku e-paliw importowanych z takich krajów jak Brazylia wyniosłyby około 619 euro za tonę.

Redukcja emisji przez promocję transportu publicznego

Według badania wyzwanie stanowi zwłaszcza dofinansowanie rządowe. Ponadto dobrowolność uczestnictwa może być niska ze względu na brak alternatyw dla transportu prywatnego lub brak środków finansowych na zakup samochodu elektrycznego. W badaniu zaproponowano uzupełnienie programu o dodatkowe działania, takie jak promowanie lokalnego transportu publicznego i wprowadzenie ograniczeń prędkości. Premia za złomowanie uzależniona od dochodów mogłaby również zwiększyć sprawiedliwość społeczną i akceptację programu - twierdzi ICCT.

Bez dodatkowych środków i pomysłów Niemcy ryzykują, że nie osiągną swoich celów klimatycznych w sektorze transportu. Według nowego badania przeprowadzonego przez Międzynarodową Radę ds. Czystego Transportu (ICCT) do 2030 r. w sektorze samochodów osobowych będzie luka wynosząca 34 miliony ton ekwiwalentu CO2. Aby osiągnąć krajowe cele klimatyczne Niemcy muszą wypełnić tę lukę. Z badania wynika, że ​​premia za złomowanie używanych samochodów z silnikami wysokoprężnych i benzynowymi mogłaby wnieść znaczący wkład w rozruszanie sprzedaży aut elektrycznych.

Pozostało 82% artykułu
Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Ekologia
Ile używanych diesli nie wjedzie do „czystego” centrum miasta? Zaskakujące dane