Po poprawkach do ustawy aż 37 miast może otrzymać strefę czystego transportu

Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych ustaw. Wśród poprawek są również te dotyczące tworzenia stref czystego transportu (SCT). Obowiązek ich tworzenia może objąć 37 polskich miast.

Publikacja: 08.12.2024 08:36

Strefa czystego transportu może powstać w 37 polskich miastach

Strefa czystego transportu może powstać w 37 polskich miastach

Foto: AdobeStock

Nowelizacja ustawy rozszerza krąg miast, w których będzie musiała powstać strefa czystego transportu. Teraz ich obowiązek będzie obejmował miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców, jeżeli przekroczony zostanie średnioroczny dopuszczalny poziom stężenia tlenków azotu. Zgodnie z zasadami będzie musiało się to wydarzyć od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent miasta otrzyma wyniki jakości powietrza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Następnie SCT musi zostać zatwierdzone przez radę gminy. Jej zdjęcie będzie mogło nastąpić po upływie 3 lat bez rejestracji przekroczeń dopuszczalnego średniego poziomu dwutlenku azotu.

Czytaj więcej

Austriacy zaskoczyli świat. Skonstruowali wyjątkowy hybrydowy silnik

Nowe regulacje nie przewidziały braku pomiarów w miastach z ewentualną strefą SCT 

Z teoretycznego punktu widzenia nowymi regulacjami objętych może zostać 37 miast. Problem polega jednak na tym, że jest niewystarczająca liczba czujników pomiarowych o charakterze transportowym. W efekcie na razie dane wykazują przekroczenia w czterech miejscowościach – Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Nie wiadomo jednak, które jeszcze aglomeracje mogą mieć problem z jakością powietrza, gdyż brakuje wyników pomiarów z tych miejsc.

Poniżej przedstawiamy listę miast, które potencjalnie mogą być objęte obowiązkiem stworzenia SCT:

Warszawa – posiada już strefę
Kraków – powinna powstać w 2025 roku
Łódź
Wrocław – trwają prace nad wdrożeniem strefy
Poznań
Gdańsk
Szczecin
Bydgoszcz
Lublin
Białystok
Katowice – trwają prace nad wdrożeniem strefy
Gdynia
Częstochowa
Radom
Toruń
Sosnowiec
Kielce
Gliwice
Zabrze
Bytom
Olsztyn
Bielsko-Biała
Rzeszów
Ruda Śląska
Rybnik
Tychy
Dąbrowa Górnicza
Opole
Elbląg
Płock
Wałbrzych
Zielona Góra
Włocławek
Tarnów
Chorzów
Koszalin
Gorzów Wielkopolski

Nowelizacja ustawy rozszerza krąg miast, w których będzie musiała powstać strefa czystego transportu. Teraz ich obowiązek będzie obejmował miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców, jeżeli przekroczony zostanie średnioroczny dopuszczalny poziom stężenia tlenków azotu. Zgodnie z zasadami będzie musiało się to wydarzyć od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent miasta otrzyma wyniki jakości powietrza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Następnie SCT musi zostać zatwierdzone przez radę gminy. Jej zdjęcie będzie mogło nastąpić po upływie 3 lat bez rejestracji przekroczeń dopuszczalnego średniego poziomu dwutlenku azotu.

Ekologia
Warszawska strefa czystego transportu to fikcja. Nie ukarano ani jednej osoby
Panel Transformacji Energetycznej
Czas na szeroką debatę o transformacji energetycznej
Ekologia
Pył hamulcowy bardziej toksyczny niż spaliny. Tego dowodzą nowe badania
Ekologia
Warszawska strefa czystego transportu działa tylko na papierze
Ekologia
W 20 z 37 miast powyżej 100 tys. mieszkańców nie ma stacji mierzącej jakość powietrza
Materiał Promocyjny
Rozwój duchowy i innowacyjne praktyki biznesowe: unikalna droga marki SYLVIA
Ekologia
Używany jak nowy. Pierwsze w Polsce miejsce renowacji używanych samochodów
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście