Po poprawkach do ustawy aż 37 miast może otrzymać strefę czystego transportu

Senat przyjął nowelizację ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych ustaw. Wśród poprawek są również te dotyczące tworzenia stref czystego transportu (SCT). Obowiązek ich tworzenia może objąć 37 polskich miast.

Publikacja: 08.12.2024 08:36

Strefa czystego transportu może powstać w 37 polskich miastach

Strefa czystego transportu może powstać w 37 polskich miastach

Foto: AdobeStock

Nowelizacja ustawy rozszerza krąg miast, w których będzie musiała powstać strefa czystego transportu. Teraz ich obowiązek będzie obejmował miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców, jeżeli przekroczony zostanie średnioroczny dopuszczalny poziom stężenia tlenków azotu. Zgodnie z zasadami będzie musiało się to wydarzyć od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent miasta otrzyma wyniki jakości powietrza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Następnie SCT musi zostać zatwierdzone przez radę gminy. Jej zdjęcie będzie mogło nastąpić po upływie 3 lat bez rejestracji przekroczeń dopuszczalnego średniego poziomu dwutlenku azotu.

Czytaj więcej

Austriacy zaskoczyli świat. Skonstruowali wyjątkowy hybrydowy silnik

Nowe regulacje nie przewidziały braku pomiarów w miastach z ewentualną strefą SCT 

Z teoretycznego punktu widzenia nowymi regulacjami objętych może zostać 37 miast. Problem polega jednak na tym, że jest niewystarczająca liczba czujników pomiarowych o charakterze transportowym. W efekcie na razie dane wykazują przekroczenia w czterech miejscowościach – Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Nie wiadomo jednak, które jeszcze aglomeracje mogą mieć problem z jakością powietrza, gdyż brakuje wyników pomiarów z tych miejsc.

Poniżej przedstawiamy listę miast, które potencjalnie mogą być objęte obowiązkiem stworzenia SCT:

Warszawa – posiada już strefę
Kraków – powinna powstać w 2025 roku
Łódź
Wrocław – trwają prace nad wdrożeniem strefy
Poznań
Gdańsk
Szczecin
Bydgoszcz
Lublin
Białystok
Katowice – trwają prace nad wdrożeniem strefy
Gdynia
Częstochowa
Radom
Toruń
Sosnowiec
Kielce
Gliwice
Zabrze
Bytom
Olsztyn
Bielsko-Biała
Rzeszów
Ruda Śląska
Rybnik
Tychy
Dąbrowa Górnicza
Opole
Elbląg
Płock
Wałbrzych
Zielona Góra
Włocławek
Tarnów
Chorzów
Koszalin
Gorzów Wielkopolski

Czytaj więcej

Od 01 lipca Warszawa ogranicza wjazd samochodów do centrum. Rusza Strefa Czystego Transportu

Nowelizacja ustawy rozszerza krąg miast, w których będzie musiała powstać strefa czystego transportu. Teraz ich obowiązek będzie obejmował miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców, jeżeli przekroczony zostanie średnioroczny dopuszczalny poziom stężenia tlenków azotu. Zgodnie z zasadami będzie musiało się to wydarzyć od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent miasta otrzyma wyniki jakości powietrza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Następnie SCT musi zostać zatwierdzone przez radę gminy. Jej zdjęcie będzie mogło nastąpić po upływie 3 lat bez rejestracji przekroczeń dopuszczalnego średniego poziomu dwutlenku azotu.

Ekologia
Strefy czystego transportu mogą stać się obowiązkowe dla większych miast
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekologia
Niemcy zapłacą za zezłomowanie auta spalinowego. Za premię trzeba kupić elektryka
Materiał Partnera
Nowe normy emisji powinny zostać przesunięte
Materiał Partnera
Działamy na rzesz dekarbonizacji transportu
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekologia
Naklejki uprawniającej do wjazdu do Strefy Czystego Transportu potrzebują nieliczni