Nowelizacja ustawy rozszerza krąg miast, w których będzie musiała powstać strefa czystego transportu. Teraz ich obowiązek będzie obejmował miejscowości powyżej 100 tysięcy mieszkańców, jeżeli przekroczony zostanie średnioroczny dopuszczalny poziom stężenia tlenków azotu. Zgodnie z zasadami będzie musiało się to wydarzyć od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym prezydent miasta otrzyma wyniki jakości powietrza od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Następnie SCT musi zostać zatwierdzone przez radę gminy. Jej zdjęcie będzie mogło nastąpić po upływie 3 lat bez rejestracji przekroczeń dopuszczalnego średniego poziomu dwutlenku azotu.
Czytaj więcej
Obrist, mała austriacka firma, opracowała dwucylindrowy silnik spalinowy, który podobno pracuje z mniejszymi wibracjami niż silnik V12. Silnik to hybryda i ma być już gotowy do produkcji seryjnej.
Nowe regulacje nie przewidziały braku pomiarów w miastach z ewentualną strefą SCT
Z teoretycznego punktu widzenia nowymi regulacjami objętych może zostać 37 miast. Problem polega jednak na tym, że jest niewystarczająca liczba czujników pomiarowych o charakterze transportowym. W efekcie na razie dane wykazują przekroczenia w czterech miejscowościach – Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu. Nie wiadomo jednak, które jeszcze aglomeracje mogą mieć problem z jakością powietrza, gdyż brakuje wyników pomiarów z tych miejsc.
Poniżej przedstawiamy listę miast, które potencjalnie mogą być objęte obowiązkiem stworzenia SCT:
Warszawa – posiada już strefę
Kraków – powinna powstać w 2025 roku
Łódź
Wrocław – trwają prace nad wdrożeniem strefy
Poznań
Gdańsk
Szczecin
Bydgoszcz
Lublin
Białystok
Katowice – trwają prace nad wdrożeniem strefy
Gdynia
Częstochowa
Radom
Toruń
Sosnowiec
Kielce
Gliwice
Zabrze
Bytom
Olsztyn
Bielsko-Biała
Rzeszów
Ruda Śląska
Rybnik
Tychy
Dąbrowa Górnicza
Opole
Elbląg
Płock
Wałbrzych
Zielona Góra
Włocławek
Tarnów
Chorzów
Koszalin
Gorzów Wielkopolski