Fabryka Opla w Gliwicach wyprodukowała ostatni egzemplarz Astry

Polski przemysł motoryzacyjny właśnie zakończył jeden z najważniejszych etapów swojego rozwoju. Fabryka Opel Manufacturing Poland w Gliwicach zaprzestała produkcji samochodów osobowych.

Publikacja: 01.12.2021 09:31

Fabryka Opla w Gliwicach wyprodukowała ostatni egzemplarz Astry

Foto: mat. prasowe

Ostatni Opel, który opuścił linię montażową zakładu - czerwona Astra piątej generacji – nie wyjedzie za granicę. Trafi do klienta w Polsce. Od stycznia przyszłego roku rozpocznie działalność nowy zakład Stellantis Gliwice, wybudowany w sąsiedztwie fabryki Opla, który będzie produkował duże samochody dostawcze (LCV). Do kwietnia będą tam prowadzone przygotowania do uruchomienia produkcji: testy maszyn i urządzeń oraz systemów informatycznych i logistycznych. Kontynuowana będzie także produkcja egzemplarzy testowych. W trzy miesiące później ruszy produkcja seryjna. Jak stwierdził Andrzej Korpak, prezes zarządów Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland, a od 3 stycznia 2022 r. – Stellantis Gliwice, to jeden z najważniejszych momentów w historii firmy i przełomowa zmiana profilu propdukcyjnego. - Jesteśmy na ostatniej prostej w przygotowaniach do uruchomienia produkcji dużych vanów dla marek Stellantis: Peugeota, Citroëna, Opla i Fiata – zapowiedział.

Czytaj więcej

Opel Astra. Niemiecki kompakt z francuskim rodowodem

Kolejna generacja Opla Astry będzie produkowana w niemieckim Russelsheim. Dlatego uruchomienie w Gliwicach produkcji samochodów dostawczych zapewnia utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy. Ponadto 32-procentowy udział Grupy Stellantis w produkcji LCV w Europie daje gliwickiej fabryce stabilną przyszłość, także wobec zapowiedzi uruchomienia tam produkcji modeli o napędzie elektrycznym. Według ekspertów rynku, nowy profil produkcji powinien zabezpieczyć perspektywy Gliwic na najbliższe 10 lat. Przy tym uruchomienie nowego rodzaju produkcji ma jeszcze większe znaczenie: z jednej strony, buduje pozycję Polski jako znaczącego producenta samochodów dostawczych. Z drugiej, stanowi fundament jej przyszłości i tworzy szanse dla firm, mogących stać się nowymi kooperantami zakładu. Z fabryki Opla w Gliwicach wyjechało ponad 2,75 mln samochodów. W październiku tego roku wyprodukowano tam 500-tysięczną Astrę V. Jej produkcja ruszyła w 2015 r., w którym z linii gliwickiej fabryki zjechało ponad 169 tys. aut. W rok później – ponad 201 tys. W kolejnych latach wielkość produkcji malała, bo starzejący się model nie mógł już budować popytu. W 2018 r. zakład opuściło 106,4 tys. aut. W 2020 r. doszedł jeszcze kryzys spowodowany pandemią - fabryka wyprodukowała tylko 46,1 tys. samochodów, o połowę mniej niż rok wcześniej.

Czytaj więcej

Opel Roks-e: Tylko do miasta

Opel zmienił gospodarcze oblicze Śląska. Gdy w połowie lat dziewięćdziesiątych podjęto decyzję o budowie fabryki w Gliwicach, na rynku znajdowało się wielu pracowników z restrukturyzowanych branż, szukających nowego zajęcia. Zakład okazał się doskonałym magnesem. Z tłumów chętnych do pracy przy produkcji aut można było wybierać najlepszych kandydatów. Tuż po starcie produkcji w 1998 roku fabryka zatrudniała dwa tysiące pracowników. W osiem lat później było ich blisko dwa razy więcej. A ponieważ każde miejsce w fabryce aut buduje kilka miejsc pracy w bezpośrednim otoczeniu, można zakładać, że wskutek inwestycji pracę znalazło ok. 20 tys. osób. Warta 500 mln euro fabryka rozpoczęła produkcję samochodów w sierpniu 1998 roku, po dwóch latach od podpisania listu intencyjnego w sprawie jej budowy. Pierwszym modelem była Astra Classic, w lutym 2000 roku ruszyła produkcja Agili. W trzy lata później z taśm zaczęła zjeżdżać Astra Classic II, a po kolejnych dwóch latach - Zafira. Od lutego 2007 roku produkowano jeszcze Astrę III sedan, która eksportowana była głównie na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.

Czytaj więcej

Opel Grandland X Hybrid: 300 KM z gniazdkiem

W drugiej połowie 2011 r. General Motors rozważał uruchomienie w Europie Gliwicach produkcji Chevroleta. Pod uwagę brano kompaktowego Chevroleta Cruze, zbudowanego na tej samej platformie co produkowana w Gliwicach Astra IV. Do realizacji tych planów jednak nie doszło. W 2011 r. Gliwicki zakład został najbardziej efektywną fabryką koncernu w Europie. Taki wynik przyniósł audyt, jaki General Motors przeprowadził w siedmiu swych europejskich zakładach. Badanie miało sprawdzić, jak fabryka stosuje standardowe dla wszystkich zakładów koncernu zasady zarządzania produkcją. Fabryka uzyskała również certyfikat jakości BIQ IV. W rezultacie stała się obok Eisenach jednym z dwóch europejskich zakładów Opel/Vauxhall, które otrzymały tak wysoką ocenę jakości produkowanych aut. Wcześniej gliwicki zakład także był wyróżniany: sześciokrotnie otrzymywał nagrodę prezesa GM, m.in. za najlepsze w koncernie wdrożenia nowych modeli do produkcji. Ostatni model – Astra V - został nagrodzony prestiżowym tytułem europejskiego samochodu roku 2016 - Car of the Year. W listopadzie 2015 r. gliwicka fabryka zaczęła produkować auta na rynek amerykański. Buick Cascada był przygotowaną dla amerykańskich klientów Astrą w wersji kabriolet. Okazał się zarazem pierwszym od ćwierć wieku kabrioletem pod marką Buick oferowanym w Stanach Zjednoczonych.

Ostatni Opel, który opuścił linię montażową zakładu - czerwona Astra piątej generacji – nie wyjedzie za granicę. Trafi do klienta w Polsce. Od stycznia przyszłego roku rozpocznie działalność nowy zakład Stellantis Gliwice, wybudowany w sąsiedztwie fabryki Opla, który będzie produkował duże samochody dostawcze (LCV). Do kwietnia będą tam prowadzone przygotowania do uruchomienia produkcji: testy maszyn i urządzeń oraz systemów informatycznych i logistycznych. Kontynuowana będzie także produkcja egzemplarzy testowych. W trzy miesiące później ruszy produkcja seryjna. Jak stwierdził Andrzej Korpak, prezes zarządów Opel Manufacturing Poland i PSA Manufacturing Poland, a od 3 stycznia 2022 r. – Stellantis Gliwice, to jeden z najważniejszych momentów w historii firmy i przełomowa zmiana profilu propdukcyjnego. - Jesteśmy na ostatniej prostej w przygotowaniach do uruchomienia produkcji dużych vanów dla marek Stellantis: Peugeota, Citroëna, Opla i Fiata – zapowiedział.

Pozostało 84% artykułu
Producenci
Bankructwo i wstrzymana produkcja. To koniec niemieckiej firmy motoryzacyjnej
Producenci
Chińczycy zainteresowani przejęciem fabryki Audi? Niemcy szukają nowego nabywcy
Producenci
Kontrowersyjny szef koncernu Stellantis pod ostrzałem. Rada nadzorcza szuka następcy
Producenci
Nadciąga kryzys w branży moto. VW zamyka fabrykę w Chinach, Mercedes sprzedaje udziały
Producenci
Po ponad 100 latach zbliża się koniec Citroena. Nawet Ferrari sprzedaje więcej aut