Cztery kluczowe rody — Porsche–Piëch, Quandt, Agnelli, Peugeot — kontrolujące przemysł motoryzacyjny w Europie, stanęły przed jednym z największych wyzwań w dziejach motoryzacji. Muszą dokonać korekty modeli biznesowych, wyprostować konsekwencje błędnych decyzji ostatnich lat związanych z transformacją na elektromobilność oraz właściwie zdefiniować i wykorzystać najważniejsze atuty europejskich marek samochodowych, by stawić czoła chińskiej ofensywie. Cztery rodziny kontrolują koncerny Volkswagen, BMW oraz Stellantis.
Rodzina Porsche–Piëch (Groupa Volkswagen)
To absolutni hegemoni w Europie. Poprzez holding Porsche SE rodzina Porsche–Piëch kontroluje 31,9 proc. kapitału Grupy Volkswagen, a co ważniejsze— aż 53,3 proc. głosów na walnym zgromadzeniu, co daje skuteczną kontrolę nad całym konglomeratem Volkswagen Group (Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Cupra, Seat, Bugatti, Skoda, Scania, MAN, Ducati, Cariad (oprogramowanie i cyfryzacja aut Grupy VW), Elli (rozwiązania do ładowania i energia), PowerCo (produkcja baterii). Porsche SE odgrywa kluczową rolę jako instrument decyzyjny— to tu zapadają decyzje o restrukturyzacjach, inwestycjach i planach strategicznych. To holding inwestycyjny z siedzibą w Stuttgarcie, który nie produkuje samochodów.
Ferdinand Piëch (1937–2019) – wnuk legendarnego konstruktora Ferdinanda Porsche i jedna z najbardziej wpływowych postaci w historii światowej motoryzacji. Inżynier z wykształcenia, wizjoner z natury, był architektem potęgi Volkswagen Group. To on doprowadził do przejęcia marek Bentley, Bugatti, Lamborghini, Škoda i Ducati, tworząc z koncernu z Wolfsburga prawdziwe imperium.
Rodzina Porsche–Piëch to klan potomków Ferdinanda Porsche (konstruktor Garbusa) i jego zięcia Antona Piëcha, który dzięki złożonemu systemowi udziałów w Porsche SE kontroluje Volkswagen Group. To właśnie ten holding, w którym obie gałęzie rodu – Porsche i Piëch – utrzymują równowagę sił, realnie rządzi całym koncernem Volkswagena. Potomkowie Ferdinanda Porsche nadal pozostają w cieniu, ale mają decydujący głos w najważniejszych kwestiach niemieckiej i europejskiej motoryzacji – od elektromobilności, przez inwestycje w autonomiczną jazdę, po politykę kadrową w zarządach VW i Porsche. To dynastia, która od dziewięćdziesięciu lat nadaje ton motoryzacyjnej Europie.
Wolfgang Porsche (ur. 1943) – najmłodszy syn Ferdinanda „Ferry’ego” Porsche i wnuk legendarnego konstruktora Ferdinanda Porsche. Od 2007 roku stoi na czele Rady Nadzorczej Porsche AG oraz Porsche SE, kluczowego akcjonariusza koncernu Volkswagen Group. Karierę zaczynał w sprzedaży Peugeota w Hamburgu – zanim dołączył do rodzinnego biznesu. Prywatnie znany z zamiłowania do klasycznych modeli Porsche i życia w austriackich Alpach, w swojej rezydencji w Zell am See.