Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu

Porsche przyspiesza z tematem elektromobilności. Zmodernizowany Taycan, nowy elektryczny Macan i rekord na polskim torze ustanowiony autem elektrycznym. I to wszystko podczas jednej imprezy - Porsche e-Performance Day - na torze Silesia Ring.

Publikacja: 09.10.2024 09:28

Zestaw aut na Porsche e-Performance Day

Zestaw aut na Porsche e-Performance Day

Foto: mat. prasowe

Czasy się zmieniają. Jeszcze kilka lat temu event tego typu brzmiałby jak science fiction. Jazdy wyłącznie elektrycznymi Porsche po torze? Co to ma być!? Zamiast zaparkowanych w różnych kolorach obok siebie Porsche 911 w różnych wersjach na prostej startowej stoi rząd Taycanów i nowych Macanów, które mają napęd wyłącznie elektryczny. W boksach ustawiono jeszcze inne elektryki z Zuffenhausen, np. koncepcyjne Porsche Mission R czy wyścigowe GT4 e-Performance. Tak, świat motoryzacji się zmienia i niesie z sobą duży ładunek elektryczny.

Porsche e-Performance Day - elektryczne Taycany i nowe Macany

Porsche e-Performance Day - elektryczne Taycany i nowe Macany

mat. prasowe

Wiele twarzy zmodernizowanego Taycana

Taycan to znakomity samochód. Kto wie, czy nie jest to najlepszy elektryk, jaki można dzisiaj kupić. Mimo że na prąd, ma DNA Porsche. Posiada jeszcze coś, czego większość nowych aut elektrycznych nie ma – charakter. Jest zza kierownicy rozpoznawalne jako Porsche, ma swój styl, bezbłędne prowadzenie i fenomenalny układ jezdny. To miła odmiana, bo niestety większość e-samochodów jest jak motoryzacyjne zombie jeżdżące bez celu po ulicach i nie do odróżnienia z jakichkolwiek wrażeń z jazdy. Taycan występuje w trzech wariantach karoserii (sedan, Cross Turismo, Sport Turismo), dwóch pojemnościach baterii (82 kWh i 97 kWh) i aż w siedmiu opcjach mocy (od 408 KM do 1034 KM).

Elektryczny Porsche Taycan w sprawnych rękach bardzo chętnie jeździ bokiem po (nie tylko) śliskim to

Elektryczny Porsche Taycan w sprawnych rękach bardzo chętnie jeździ bokiem po (nie tylko) śliskim torze wyścigowym.

mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy

Porsche Taycan fenomenalnie jeździ po torze, wspaniale driftuje, najlepiej z napędem na cztery koła. Ale to, co wyczynia Taycan Turbo GT, przechodzi najśmielsze oczekiwania. To nadsamochód. Zawieszenie do tego stopnia znakomicie wybiera nierówności, że nawet po ścięciu na torze szykany i przejechania na łuku nie tylko po tzw. tarce, ale i zabudowanych na niej wystających ogranicznikach auto pozostaje w pełni stabilne, a na układ kierowniczy nie przedostają się drgania czy dziwne reakcje. Do tego ma zawsze nadmiar mocy. Te dane techniczne mówią same za siebie: 1108 KM i 1340 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od zera do 100 km/h w 2,2 sekundy. V-max: 305 km/h. 

Porsche Taycan Turbo GT w akcji

Porsche Taycan Turbo GT w akcji

mat. prasowe

Nowy elektryczny Porsche Macan

Nowy Macan również bardzo dobrze daje sobie radę na Silesii, ale mimo jego wszystkich zalet ten samochód byłby jeszcze bardziej wspaniały, gdyby istniała jego wersja z silnikiem spalinowym i nie chodzi tu o wrażenia z jazdy tylko o przyszły sukces rynkowy tego modelu. Jednak jest jak jest i przyznać trzeba, że Porsche potrafi budować znakomite elektryki, które niosą ze sobą frajdę z jazdy tak dużą jak modele spalinowe. I chyba o pokazanie tego faktu w tej imprezie chodziło. Przekonanie się na własnej skórze, że w Porsche elektromobilność widziana zza kierownicy na torze nie zabiera frajdy z jazdy.

Nowy Porsche Macan występuje wyłącznie z elektrycznym napędem

Nowy Porsche Macan występuje wyłącznie z elektrycznym napędem

mat. prasowe

Nowy SUV dostępny będzie jako Macan 4 i mocniejszy Macan Turbo. Te wersje wyposażone są w dwa silniki elektryczne, przy czym przedni o mocy maksymalnej 238 KM jest taki sam dla wszystkich modeli Macana. Różnice występują w silniku na tylnej osi, który ma w zależności od wersji więcej lub mniej mocy. I tak finalnie Macan 4 osiąga moc 408 KM, a Turbo 639 KM. Niezależnie od mocy bateria zawsze ma taką samą pojemność - 96 kWh netto (100 kWh brutto). Deklarowany zasięg dla obydwu wersji jest bardzo zbliżony i wynosi ok. 600 km. Macan Turbo przyspiesza do setki w 3,3 s i rozpędzi się do 260 km/h. Mimo że jego masa własna wynosi ponad 2400 kg czyli około 500 kg więcej od poprzednika to na zakrętach i łukach radzi sobie zaskakująco dobrze. Bardzo precyzyjne prowadzenie, zero zastrzeżeń do układu jezdnego. Śmiało można stwierdzić, że nie ma w klasie SUV bardziej zwinnego, pewnego w prowadzeniu i dopracowanego w punkcie zawieszenia SUV-a na rynku.

Czytaj więcej

Nowy elektryczny Porsche Macan: Gra wysokiego ryzyka
Porsche e-Performance Day

Porsche e-Performance Day

mat. prasowe

Porsche ustanawia nowy rekord toru

Kropką nad i było ustanowienie nowego rekordu toru Silesia Ring. Oczywiście elektrycznym Porsche, a dokładnie wyścigowym, koncepcyjnym GT4 e-Performance. Za kierownicą usiadł Austriak Klaus Bachler, fabryczny kierowca Porsche, wicemistrz klasowy Le Mans 24h i aktualny lider Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA WEC, pokonał pełne okrążenie toru w czasie 1:33,319. - Z powodu nocnego deszczu poziom przyczepności nie był idealny, ale udało nam się znaleźć dobry balans. Od samego początku chciałem jechać na maksimum i to się udało. Jestem bardzo szczęśliwy, że udało mi się ustanowić rekord toru za kierownicą 718 GT4 e-Performance - powiedział Klaus Bachler po ustanowieniu rekordu toru.

Bicie rekordu Porsche GT4 e-Performance

Bicie rekordu Porsche GT4 e-Performance

mat. prasowe

Rekordowe Porsche to koncepcyjne studium, które jest wizją w pełni elektrycznego samochodu wyścigowego GT. Model bazuje na koncepcyjnym elektrycznym Mission i 718 Caymanie GT4 Clubsport. Cała technika silnika elektrycznego i akumulatora pochodzi z koncepcyjnego studium, co w trybie kwalifikacji przekłada się na maksymalną moc 1088 KM. W symulowanej rywalizacji kierowca przez 30 minut – tyle trwa wyścig Carrera Cup – stale dysponuje mocą 612 KM. Pod względem czasów okrążeń i prędkości maksymalnej GT4 ePerformance dorównuje osiągom obecnego 911 GT3 Cup typ 992. Dzięki zastosowaniu techniki 900 V stan naładowania akumulatora przy pełnej mocy ładowania wzrasta z 5 do 80 proc. w ciągu około 15 minut.

Bicie rekordu Porsche GT4 e-Performance

Bicie rekordu Porsche GT4 e-Performance

mat. prasowe

Na potrzeby GT4 ePerformance Porsche przeprojektowało około 6000 części. Kształt samochodu opracował zespół Porsche Style pod kierownictwem designera Granta Larssona. Jego nadwozie wykonano m.in. z kompozytów z naturalnych włókien – ich produkcja ma na celu generowanie mniejszej emisji niż w przypadku porównywalnych materiałów syntetycznych. Testowo wykorzystuje się tu również recyklingowane włókna węglowe. Za sprawą poszerzonych nadkoli samochód jest o 14 cm szerszy niż 718 Cayman GT4 Clubsport. Daje to przestrzeń na szersze, 18-calowe opony wyścigowe Michelin, w których szczególnie duży udział mają materiały odnawialne. Wyścigowe opony do Porsche 718 Cayman GT4 Cayman ePerformance w 53 proc. są one wykonane z materiałów pochodzenia biologicznego lub z recyklingu. Pozyskiwane w zrównoważony sposób surowce obejmują również kauczuk naturalny i sadzę, odzyskiwane ze zużytego ogumienia. Pozostałe materiały bazują na skórce pomarańczy i cytryny, żywicy sosnowej, oleju słonecznikowym oraz metalicznych odpadach. Wyścigowe opony opracowane specjalnie dla GT4 ePerformance mają za zadanie zmniejszać wpływ na środowisko w całym cyklu życia – od projektowania, produkcji, wysyłki i użytkowania aż po recykling.

Elektromobilność na torze przekonuje

Porsche e-Performance Day udowadnia, że marka ze sportowymi i wyścigowymi genami nie zatraci ich również w czasach elektromobilności. Element frajdy, panowania nad samochodem, napięcia kierowcy, adrenaliny, precyzji prowadzenia i fascynacji samochodem jest na takim samym poziomie co przy jeździe samochodem spalinowym. Porsche póki co udaje się wcielić w życie elektromobilność w najmniej bolący sposób dla petrolheadów. Kto wie czy taka właśnie prezentacja aut nie jest dla sportowej marki najlepszą obroną i ściąganiem do salonów nowych klientów.

Za każdym rekordem stoi nie tylko samochód i kierowca, ale cały sztab ludzi

Za każdym rekordem stoi nie tylko samochód i kierowca, ale cały sztab ludzi

mat. prasowe

Porsche GT4 e-Performance z nietypowym tylnym światłem

Porsche GT4 e-Performance z nietypowym tylnym światłem

mat. prasowe

I jest rekord Silesia Ring ustanowiony przez elektryczne Porsche GT4 e-Performance

I jest rekord Silesia Ring ustanowiony przez elektryczne Porsche GT4 e-Performance

mat. prasowe

Gromada nowych Porsche Macan

Gromada nowych Porsche Macan

mat. prasowe

Najbardziej wymyślna wersja Porsche Taycana - Turbo GT z pakietem Weissach

Najbardziej wymyślna wersja Porsche Taycana - Turbo GT z pakietem Weissach

mat. prasowe

Zmodernizowany Porsche Taycan

Zmodernizowany Porsche Taycan

mat. prasowe

Najbardziej wymyślna wersja Porsche Taycana - Turbo GT z pakietem Weissach

Najbardziej wymyślna wersja Porsche Taycana - Turbo GT z pakietem Weissach

mat. prasowe

Najbardziej wymyślna wersja Porsche Taycana - Turbo GT z pakietem Weissach

Najbardziej wymyślna wersja Porsche Taycana - Turbo GT z pakietem Weissach

mat. prasowe

Czytaj więcej

Porsche 911 Dakar RED58 Special: Uszanowanie, panie Sobiesławie

Czytaj więcej

Wojciech Grzegorski, dyr. zarządzający Porsche Polska: Przenosimy siedzibę do Warszawy
Za Kierownicą
Podróż Rolls-Roycem Ghost po USA. Wyjątkowość miejsc i chwil
Za Kierownicą
Skoda Kodiaq: SUV, który potrafi wszystko
Za Kierownicą
Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy
Za Kierownicą
Audi S8: S jak sport, siła i subtelność
Materiał Promocyjny
Dylematy ekologiczne
Za Kierownicą
Aston Martin DB12 Volante: Pozostał tylko on