Porsche 911 Dakar RED58 Special: Uszanowanie, panie Sobiesławie

Ten samochód to hołd. Egzemplarz, który nawiązuje do kultowego rajdu sprzed 55 lat. Rajdu, a właściwie morderczego maratonu Londyn - Sydney, w którym załoga Zasada/Wachowski zaskoczyła świat.

Publikacja: 08.02.2024 05:50

W Porsche 911 Dakar RED58 Special wszystkie dodatki opiewają na kwotę 1 009 542,03 zł.

W Porsche 911 Dakar RED58 Special wszystkie dodatki opiewają na kwotę 1 009 542,03 zł.

Foto: Jan Gus-Gasiński

To Porsche 911 Dakar. 911 do zadań specjalnych. Model, który jest limitowany w ilości 2500 sztuk, a ten konkretny powstał tylko w jednym egzemplarzu. Zbudowany na specjalne zamówienie w wyjątkowym procesie indywidualizacji. Stworzony w ramach programu Sonderwunsch (specjalne życzenie). To wyjątkowy program, który pozwala stworzyć niestandardowy i bardzo, bardzo indywidualny egzemplarz Porsche. Coś, co przewyższa i daje większe możliwości niż dział Porsche Exclusive Manufaktur. Wprowadza personalizację na najwyższy poziom.

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

Prawie wszystko jest tu możliwe. Tu powstają auta dla fanów marki z własną wizją. Klienci, którzy chcą stworzyć samochód, który odzwierciedla ich osobowość w najdrobniejszym szczególe. Po raz pierwszy program Sonderwunsch pojawił się w 1978 roku wraz z założeniem Porsche Sonderwunschbteilung. Porsche, które opuszczają ten dział, to fabrycznie nowe one-offs.

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

W hołdzie sukcesu Polaków

Klient, dla którego budowany jest samochód, będzie zaangażowany cały czas w proces jego powstawania. Staje się jakby częścią załogi, kierownikiem projektu Porsche. Istnieją dwie główne fazy powstawania takiego auta: pierwsza to faza koncepcyjna, która zwykle trwa rok, druga to faza realizacji, w której budowany jest samochód zgodnie z ostateczną uzgodnioną koncepcją.

Czytaj więcej

Sprawdzamy ile kosztuje nowy elektryczny Porsche Macan
W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

To Porsche, które widzicie na zdjęciu, jest pierwszym egzemplarzem zrobionym w tym programie na rynek polski. Indywidualna specyfikacja nawiązuje do legendarnego maratonu Londyn – Sydney w 1968 r., w którym Sobiesław Zasada i Marek Wachowski wygrali bardzo trudny etap w Australii. W tym aucie jest ponad 50 indywidualnych opcji – od lakieru w kolorze Blood Orange i numeru startowego na drzwiach po zatyczki do wentyli opon z numerem 58. Historia tego auta rozpoczęła się 56 lat temu, kiedy to Polacy zapisali się złotymi zgłoskami w dziejach marki Porsche, zajmując wysokie, czwarte miejsce w morderczym maratonie rajdowym na trasie Londyn – Sydney za kierownicą 911 pierwszej generacji. To najnowsze otrzymało nawet swoją indywidualną nazwę – Porsche 911 Dakar RED58 Special.

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

Wymyślne dodatki

Jednym z największych wyzwań był dobór koloru lakieru. Oryginalny samochód rajdowy z 1968 r. pomalowany był w kolorze Blood Orange. Można by go odtworzyć w ramach programu Paint to Sample Plus, jednak w tym wypadku ze względu na ograniczenia czasowe zdecydowano się na skorzystanie z ręcznego lakierowania samochodu. Numer startowy 58 na drzwiach oraz napis „Poland” nad grillem tylnej pokrywy nie są naklejane, ale również powstały w procesie ręcznego malowania.

Czytaj więcej

W 2023 r. z salonów wyjechało tyle samo Porsche 911 co Panamer i 718 razem wziętych
W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

Unikalny charakter jest niemal w każdym elemencie – projektory LED w drzwiach mają indywidualną grafikę, przedstawiającą logo maratonu Londyn – Sydney, o rajdowej przeszłości przypominają ucha holownicze w kolorze żółtym, klatka bezpieczeństwa oraz w pełni kubełkowe, sportowe fotele z pepitą i zagłówkami ze specjalnym haftem. Do dawnych czasów nawiązują też lakierowane oznaczenia modelu i marki w kolorze złotym, a także reflektory przednie z całkowicie chromowanym wykończeniem. Felgi i klamki drzwi lakierowane są na kolor Brilliant Silver. Wisienką na torcie jest spersonalizowana, chromowana plakietka RED58 na słupkach B z autografem Sobiesława Zasady. Podpis legendarnego polskiego rajdowca jest też wytłoczony na pokrywie schowka, w konsoli środkowej i wyjątkowy napis na progu - życie zaczyna się po 90-tce. To kolejny hołd dla 94 letniego Zasady.

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

Maraton Londyn-Sydney liczył ponad 16 tys. km. Pierwsze 10 tysięcy zawodnicy przejechali w 5 dni, praktycznie bez przerw, pokonując Alpy, Bałkany, góry Iranu, Pakistanu i Afganistanu. W Bombaju załadunek na statek i 10 dni rejsu do Zachodniej Australii. W Perth rajdowcy czekał ich najtrudniejszy etap: jadąc non stop, mieli przeciąć cały kontynent, by po trzech dobach dotrzeć na metę na przedmieściach Sydney. W stawce mieszanka profesjonalistów, romantycznych amatorów i celebrytów. Nietypowo jak na rajdy samochodowe, dominują duże, zazwyczaj czterodrzwiowe samochody – aby pomieścić trzyosobowe załogi. Kiedy jeden prowadzi, a drugi pilotuje, trzeci śpi. W mniejszych autach dwuosobowe załogi twardzieli, którzy nie mają komfortu odpoczynku podczas jazdy. Wśród nich trzy załogi w Porsche 911, specjalnie przygotowanych przez fabryczny dział sportu. W owym czasie panowało przekonanie, że model 911 jest zbyt delikatny do rajdów. Polak Sobiesław Zasada odegrał kluczową rolę w zmianie tego nastawienia. Za kierownicą Porsche 911 ukończył morderczy rajd Akropolu, z którego średnio połowa samochodów wracała w częściach. Potem praktycznie bez wsparcia wygrał Gran Premio Argentyny. Dzięki Zasadzie fabryka zbierała cenne doświadczenie i z wolna rodziła się legenda Porsche 911 jako najskuteczniejszego i najbardziej wszechstronnego auta sportowego w historii.

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

W sumie Porsche 911 Dakar RED58 Special ma ponad pół setki indywidualnych opcji – w tym personalizowane dywaniki podłogowe z indywidualną grafiką na skórzanej wstawce, London – Sydney Marathon, krzyżowe przeszycia czarnej, skórzanej tapicerki, a nawet zatyczki wentyli w oponach z numerem 58. To wszystko ma oczywiście swoją cenę. Tak spersonalizowane 911 kosztuje 2 198 542,03 zł.

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

W Porsche 911 Dakar RED58 Special

Jan Gus-Gasiński

Czytaj więcej

Nowe Porsche 911 pojawi się w 2025 r. Nadchodzi rewolucja w gamie silnikowej

To Porsche 911 Dakar. 911 do zadań specjalnych. Model, który jest limitowany w ilości 2500 sztuk, a ten konkretny powstał tylko w jednym egzemplarzu. Zbudowany na specjalne zamówienie w wyjątkowym procesie indywidualizacji. Stworzony w ramach programu Sonderwunsch (specjalne życzenie). To wyjątkowy program, który pozwala stworzyć niestandardowy i bardzo, bardzo indywidualny egzemplarz Porsche. Coś, co przewyższa i daje większe możliwości niż dział Porsche Exclusive Manufaktur. Wprowadza personalizację na najwyższy poziom.

Pozostało 93% artykułu
Za Kierownicą
Ford Transit Trail: Dostawczak z twarzą Raptora
Za Kierownicą
Volkswagen ID. Buzz: Wyjątkowość całości
Za Kierownicą
Ford Kuga vs. Toyota Rav4: Podobne, ale nie takie same
Za Kierownicą
Tesla Model S Plaid: Elektryczna bestia
Za Kierownicą
Ford Kuga z namiotem: To nie SUV, to kamper
Za Kierownicą
Tesla Model X: Nie dogoni nas już nikt