Reklama

Nie tylko asfalt. Porsche Cayenne GTS w Bieszczadach

A gdyby tak zabrać Porsche z miasta, autostrady i asfaltu, pojechać na bezdroża i nocować w nim, a właściwie – na nim? Spróbowaliśmy.

Publikacja: 26.07.2025 11:12

Namiot Porsche dostępny jest w dwóch kolorach i pomieści dwie osoby

Namiot Porsche dostępny jest w dwóch kolorach i pomieści dwie osoby

Foto: Albert Warner

Porsche Cayenne GTS łączy w sobie sportowy charakter, znakomite właściwości jezdne i komfort. Szczególnie wersja GTS, ze wspaniałym silnikiem V8 i podwójnym turbodoładowaniem, oferuje przyjemność z jazdy zarówno w mieście, na krętych drogach, na autostradzie, jak i na torze wyścigowym. A co z drogami nieutwardzonymi, bocznymi duktami, wybojami i błotem? W końcu Cayenne ma napęd na cztery koła, przygotowane do terenu programy jazdy i regulowane zawieszenie, które pozwala uzyskać prześwit do 24,5 cm. Chcąc to sprawdzić, wybraliśmy się w Bieszczady z zamontowanym na dachu namiotem – żeby obyło się bez szukania hotelu.

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Foto: mat. prasowe/Łukasz Nazdraczew

Nie ma oficjalnych danych, ile procent właścicieli regularnie wyjeżdża – lub chociaż raz świadomie wyjechało – swoim Cayenne poza asfalt. Przypuszczać można, że bardzo niewielu. Luksusowo-sportowe SUV-y, poza kilkoma wyjątkami, nie kojarzą się z terenowymi przygodami. Wypielęgnowane i lśniące Porsche przedzierające się przez krzaki, leśne dukty i błoto – to raczej nie spodobałoby się większości właścicieli. A szkoda, bo ten samochód w takich warunkach radzi sobie znakomicie.

Czytaj więcej

Wyjątkowy projekt Porsche. Potwór z Le Mans z tablicą rejestracyjną

Na początek przyjrzyjmy się technicznej stronie napędu w SUV-ie Porsche'a. Cayenne posiada napęd AWD z aktywnym rozdziałem momentu obrotowego między przednią a tylną osią. Głównym elementem jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe w skrzyni rozdzielczej. Jest też coś takiego jak Porsche Traction Management (PTM) – system, który na bieżąco zarządza rozdziałem mocy w zależności od przyczepności, stylu jazdy i nawierzchni. W razie potrzeby możliwe jest przekazanie nawet do 100 proc. momentu obrotowego na przednią lub tylną oś. W wersjach z zawieszeniem pneumatycznym (jak w GTS) możemy regulować prześwit.

Reklama
Reklama
Porsche Cayenne w Bieszczadach

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Foto: mat. prasowe/Łukasz Nazdraczew

Porsche Cayenne z terenowymi trybami jazdy

W Cayenne (zwłaszcza w wersjach z pakietem Off-Road Package) znajdziemy następujące tryby jazdy: Normal – do codziennej jazdy po asfalcie, Gravel (szuter) – zmienia reakcję napędu i ABS, zapewniając lepszą przyczepność na luźnym podłożu, Mud (błoto) – umożliwia większy poślizg kół i dostosowuje kontrolę trakcji, Sand (piasek) – wyłącza część systemów kontroli, oferując maksymalną siłę napędu i momentu, Rocks (kamienie) – dostosowuje zawieszenie do maksymalnej artykulacji i ułatwia pokonywanie przeszkód, Hill Control / Hill Descent Assist – automatycznie utrzymuje stałą prędkość na zjazdach w terenie.

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Foto: mat. prasowe/Łukasz Nazdraczew

Tryby te działają w połączeniu z zawieszeniem pneumatycznym (zmienna wysokość), adaptacyjnym tempomatem i systemami wspomagającymi kierowcę. Jeśli zapuścimy się poza asfalt, może się przydać również coś, co nazywa się Torque Vectoring Plus (PTV+), czyli elektroniczna szpera tylnej osi (obecna w GTS i Turbo). System kamer 360 stopni z widokiem terenowym również może okazać się przydatny – pokazuje kąt nachylenia, kompas, przechyły boczne i obraz terenu przed kołami.

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Foto: mat. prasowe/Łukasz Nazdraczew

Jak widać, Porsche wyjątkowo dobrze wyposażyło Cayenne w terenowe „zabawki” i nie zrobiło z tego SUV-a klasycznej bulwarówki czy tylko rodzinnego auta na tor. Ten SUV klasy premium o sportowych ambicjach ma bardzo dobre, realne możliwości terenowe. Bez problemu radzi sobie w lekkim i średnim terenie: szuter, błoto, piasek czy śnieg to dla niego żaden problem. W Bieszczadach przetestowaliśmy wszystkie te warunki – poza śniegiem – i bez przeszkód dotarliśmy do kolejnego etapu podróży: noclegu.

Reklama
Reklama
Porsche Cayenne w Bieszczadach

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Foto: mat. prasowe/Łukasz Nazdraczew

Porsche z noclegiem na dachu

Namiot na dachu jako forma noclegu staje się coraz bardziej popularny, bo to najprostszy sposób, by niemal każdy samochód zamienić w kampera. Namiot Porsche dostępny jest w dwóch kolorach, mieści dwie osoby, a sam boks waży ok. 56 kg. Fakt, że w trasie może trochę świszczeć, ale za to pozwala zorganizować nocleg niemal w dowolnym miejscu. Jest dostępny nie tylko dla Cayenne, ale także dla modeli Macan, 911, Taycan i Panamera. Śpi się znakomicie. Po przebudzeniu trzeba tylko pamiętać, że jesteśmy prawie dwa metry nad ziemią.

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Porsche Cayenne w Bieszczadach

Foto: mat. prasowe/Łukasz Nazdraczew

Czytaj więcej

Na następną dekadę Porsche planuje Cayenne z trzema rodzajami napędu

Porsche Cayenne GTS łączy w sobie sportowy charakter, znakomite właściwości jezdne i komfort. Szczególnie wersja GTS, ze wspaniałym silnikiem V8 i podwójnym turbodoładowaniem, oferuje przyjemność z jazdy zarówno w mieście, na krętych drogach, na autostradzie, jak i na torze wyścigowym. A co z drogami nieutwardzonymi, bocznymi duktami, wybojami i błotem? W końcu Cayenne ma napęd na cztery koła, przygotowane do terenu programy jazdy i regulowane zawieszenie, które pozwala uzyskać prześwit do 24,5 cm. Chcąc to sprawdzić, wybraliśmy się w Bieszczady z zamontowanym na dachu namiotem – żeby obyło się bez szukania hotelu.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Za Kierownicą
Audi RS e-tron GT Performance: Piorun z Ingolstadt. Audi z szaloną mocą
Za Kierownicą
To tam się wszystko zaczęło. Podróż Maybachem S580 do kolebki luksusu
Za Kierownicą
Maserati MC20 Cielo: W stronę nieba
Za Kierownicą
Aston Martin Vantage: Yes we can!
Za Kierownicą
Porsche Ice Experience: Przygoda życia
Reklama
Reklama