Reklama
Rozwiń
Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości na A4 zbiera rekordowe żniwa

Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) na autostradzie A4 koło Wrocławia stał się prawdziwą maszynką do zarabiania pieniędzy. Od momentu uruchomienia systemu w lipcu 2023 roku kierowcy otrzymali już ponad 90 tys. mandatów, a łączne przychody z kar przekroczyły kilkadziesiąt milionów złotych.

Publikacja: 22.08.2025 08:34

Łączne wpływy z kar na OPP na A4 koło Wrocławia przekroczyły 31 mln zł

Łączne wpływy z kar na OPP na A4 koło Wrocławia przekroczyły 31 mln zł

Foto: AdobeStock

Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) na autostradzie A4 koło Wrocławia stał się prawdziwą maszynką do zarabiania pieniędzy i jednocześnie… poprawił bezpieczeństwo na drodze. Od momentu uruchomienia systemu w lipcu 2023 roku kierowcy otrzymali już ponad 90 tys. mandatów, a łączne wpływy z kar przekroczyły 31 mln zł. Rekordowy OPP działa na odcinku między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. To około 8,1 km trasy, gdzie wprowadzono limit 110 km/h – niższy niż standardowe 140 km/h na autostradach. Powód? Brak pasa awaryjnego i wysoka liczba wypadków. W latach 2018–2022 doszło tu do prawie 30 poważnych zdarzeń, w których rannych zostało około 50 osób.

Mandaty liczone w milionach

System wystartował w lipcu 2023 roku i od razu stał się jednym z najskuteczniejszych w Polsce. W 2024 roku wystawiono 80 461 mandatów o łącznej wartości 23,9 mln zł. W pierwszej połowie 2025 roku liczba kar wyniosła 24,6 tys., co oznacza, że kierowcy powoli uczą się dostosowywać prędkość. W sumie w ciągu pierwszego roku łączne wpływy z mandatów i kar za niewskazanie kierującego wyniosły 31,4 mln zł. Warto zaznaczyć, że inwestycja w system wyniosła 1,4 mln zł i zwróciła się… w dwa tygodnie. Choć system budzi kontrowersje, jego wpływ na bezpieczeństwo jest niepodważalny. W pierwszym roku działania:
– liczba wypadków spadła z 5 do 3,
– liczba kolizji zmniejszyła się z 114 do 71,
– liczba osób rannych spadła z 7 do 6.

Czytaj więcej

Kolejny odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. Znowu na autostradzie A4

Dane z CANARD pokazują, że na odcinkach objętych OPP liczba wypadków spada średnio o 57 proc., a liczba ofiar śmiertelnych aż o 71 proc.. Mimo to wciąż pozostaje ogromny problem z przestrzeganiem ograniczeń prędkości. W pierwszej połowie 2025 roku kamery GITD zarejestrowały ponad 263,8 tys. wykroczeń na polskich drogach. Obecnie w Polsce działa już ponad 50 lokalizacji z OPP, ale to dopiero początek. Do czerwca 2026 roku sieć zostanie powiększona o kolejne 43 odcinki. Jeden z nowych punktów powstanie na autostradzie A4 w rejonie Opola, gdzie system obejmie 15-kilometrowy fragment między węzłem Opole-Zachód a MOP Prószków.

Czy wiesz, że…
– Najdłuższy odcinkowy pomiar prędkości w Polsce działa na S8 między Wrocławiem a Oleśnicą i obejmuje ponad 15 km trasy.
– W Europie rekordzistą pod względem liczby mandatów jest system OPP w Mediolanie – w 2024 roku zarejestrował ponad 1,1 mln wykroczeń.
– Zgodnie z danymi GITD, średnia prędkość na A4 w miejscu pomiaru spadła z 134 km/h do 116 km/h – to ponad 13 proc. mniej w ciągu roku.

Reklama
Reklama

Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) na autostradzie A4 koło Wrocławia stał się prawdziwą maszynką do zarabiania pieniędzy i jednocześnie… poprawił bezpieczeństwo na drodze. Od momentu uruchomienia systemu w lipcu 2023 roku kierowcy otrzymali już ponad 90 tys. mandatów, a łączne wpływy z kar przekroczyły 31 mln zł. Rekordowy OPP działa na odcinku między węzłami Kostomłoty i Kąty Wrocławskie. To około 8,1 km trasy, gdzie wprowadzono limit 110 km/h – niższy niż standardowe 140 km/h na autostradach. Powód? Brak pasa awaryjnego i wysoka liczba wypadków. W latach 2018–2022 doszło tu do prawie 30 poważnych zdarzeń, w których rannych zostało około 50 osób.

Reklama
Tu i Teraz
Holendrzy oddają kontrolę nad Nexperią. Pekin wznawia dostawy chipów dla motoryzacji
Materiał Promocyjny
Salony Mercedes-Benz Van ProCenter – tu spotkasz swoją gwiazdę
Tu i Teraz
LiDAR znika z dachów Volvo. Nagły koniec przełomowej technologii
Tu i Teraz
Toyota wjeżdża do USA z miliardami dolarów. To największa ofensywa w historii marki
Materiał Promocyjny
Jak budować strategię cyberodporności
Tu i Teraz
Kalendarz Pirelli 2026: Kulisy wieczoru, którego się nie zapomina
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama