Ford Ranger: Hit do pracy i do zabawy

Ranger to jeden z najbardziej wszechstronnych modeli Forda. Nie dziwi więc fakt, że to najlepiej sprzedawany pick-up w Europie. Co jest siłą jego sukcesu?

Publikacja: 22.01.2022 14:57

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor

Foto: Albert Warner

Od stycznia do września 2021 roku na europejskim rynku sprzedano 45 026 egzemplarzy Forda Rangera. To nieco ponad 40 proc. rynku. Na Toyotę Hilux, która zajęła drugie miejsce, zdecydowało się 27 796 klientów. Trzeci, Nissan Navara, właśnie został wycofany z oferty. Kolejne modele na liście praktycznie nie mają znaczenia. Zresztą nie ma ich zbyt wiele. W Polsce proporcje sprzedaży są jeszcze lepsze. Pierwsze i drugie miejsce pokrywa się z danymi w Europie, ale nad Wisłą Ranger radzi sobie jeszcze lepiej. Sukces pick-upa Forda na pewno nie jest przypadkowy. Sprawdzamy, co czyni Rangera liderem sprzedaży. 

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor

Foto: Albert Warner

Być może jednym z jego atutów jest szereg wersji nadwoziowych. Chociaż pick-upa kojarzymy jako po prostu auto z paką, to Ford jest dostępny aż w czterech wersjach. Z tzw. podwójną kabiną, czyli z dwiema parami drzwi – to taki model, który najczęściej widzimy na ulicy. Kolejny ma przedłużoną kabinę – czyli jedną parę drzwi i kabiną z boczną tylną szybą oraz ławką dla pasażerów za przednimi fotelami. Trzecia wersja to pojedyncza, dwumiejscowa kabina, a czwarta to również pojedyncza kabina, ale bez paki, która jest do indywidualnej zabudowy. Teraz oferta poszerzyła się o nowe wersje wyposażenia: Stormtrak, Wolftrack oraz Raptor Special Edition. Z gamy zniknęły wersje z napędem na tylną oś, a słabszy 130-konny, 2-litrowy silnik diesla dostępny jest tylko w wersji z pojedynczą parą drzwi. Poza tą jednostką w ofercie są jeszcze dwa diesle o mocy 170 i 213 KM. Ta druga wersja napędza wszystkie warianty specjalne, poza Wolftrack. To o tyle ważna informacja, że ten 2-litrowy diesel z momentem obrotowym wynoszącym 500 Nm jest aktualnie najmocniejszym dieslem na rynku pick-up.

Ford Ranger Stormtrak

Ford Ranger Stormtrak

Foto: mat. prasowe

Ford Ranger Stormtrak

Ford Ranger Stormtrak

Foto: mat. prasowe

Wolftrack to najbardziej robocza wersja. Jest tu seryjnie montowany elektronicznie blokowany tylny mechanizm różnicowy, są opony terenowe, wydłużone orurowanie skrzyni ładunkowej i czarne matowe detale wykończeniowe. Ta wersja Rangera dedykowana jest dla klientów z branży rolniczej, leśnej i turystycznej. Stormtrack to dodatkowy pakiet, który dostępny jest m.in. w dedykowanym metalizowanym czerwonym kolorze, ale także z lakierem białym i niebieskim. To już taka wersja bardziej „dla oka”, stąd takie akcenty jak np. czerwona wstawka we wlocie powietrza, grafiki na masce i na bokach nadwozia, krata wlotu powietrza w kolorze Boulder Grey, orurowanie czy czerwone przeszycia foteli i deski.

Ford Ranger Wolftrak

Ford Ranger Wolftrak

Foto: mat. prasowe

Jednak najciekawszym modelem w palecie Rangera jest oczywiście Raptor. To bóg pickap-ów! Nic dziwnego, że 30 procent Rangerów trafiających na polski rynek to właśnie Raptor. Auto, które zaskakuje cię swoimi możliwościami za każdym razem, kiedy nim jedziesz. Maszyna do połykania dołów i nierówności. Wzmocniona rama, inne zawieszenie, szerszy rozstaw kół (+15 cm), o 5 cm większy prześwit (28 cm). To w skrócie najbardziej znaczące różnice względem klasycznych Raptorów, ale tak naprawdę to zupełnie nowy samochód. Wystarczy się nim przejechać, żeby zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi. Będziesz celował w dołki i ubytki w asfalcie, a nie je omijał. Jakiekolwiek spowalniacze na drodze przestaną istnieć. No i zaczniesz rozglądać się, gdzie zjechać z nitki asfaltu. Ten samochód potrzebuje błota, brudu i dołków jak pies spaceru. Edycja specjalna ma to samo zawieszenie co standardowy Raptor. To wysoko wydajne amortyzatory firmy Fox, które umożliwiają zwiększony skok sprężyny i których tłumienie można regulować i podwójne aluminiowe wahacze z przodu i wielowahaczowa oś z tyłu. O przyczepność dbają specjalne opony All-Terain w rozmiarze 285/70 R17.

Czytaj więcej

Elektryczna wojna. Ford dogania Teslę
Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor

Foto: Albert Warner

2-litrowy, 4-cyl. silnik wysokoprężny z podwójnym turbodoładowaniem wytwarza 213 KM mocy i maksymalny moment obrotowy 500 Nm. Dziesięciobiegowa skrzynia biegów przenosi moc na wszystkie cztery koła. Sukces Rangera to pewnie suma wszystkich jego zalet, ale też bez wątpienia szeroka różnorodność modelowa. Od wersji dla leśnika po znakomitego Raptora.

Ford Ranger Raptor

Ford Ranger Raptor

Foto: Albert Warner

Czytaj więcej

Elektryczny pickup Forda może zasilić dom przez trzy dni w prąd

Od stycznia do września 2021 roku na europejskim rynku sprzedano 45 026 egzemplarzy Forda Rangera. To nieco ponad 40 proc. rynku. Na Toyotę Hilux, która zajęła drugie miejsce, zdecydowało się 27 796 klientów. Trzeci, Nissan Navara, właśnie został wycofany z oferty. Kolejne modele na liście praktycznie nie mają znaczenia. Zresztą nie ma ich zbyt wiele. W Polsce proporcje sprzedaży są jeszcze lepsze. Pierwsze i drugie miejsce pokrywa się z danymi w Europie, ale nad Wisłą Ranger radzi sobie jeszcze lepiej. Sukces pick-upa Forda na pewno nie jest przypadkowy. Sprawdzamy, co czyni Rangera liderem sprzedaży. 

Pozostało 88% artykułu
Za Kierownicą
Podróż Rolls-Roycem Ghost po USA. Wyjątkowość miejsc i chwil
Za Kierownicą
Porsche elektrycznie. Jazda po torze e-nowościami i bicie rekordu
Za Kierownicą
Skoda Kodiaq: SUV, który potrafi wszystko
Za Kierownicą
Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Za Kierownicą
Audi S8: S jak sport, siła i subtelność