Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie zmiany w produkcji samochodów ogłosił Ford w Europie?
- Dlaczego fabryka w Saarlouis przestaje produkować auta?
- Jakie inne modele hot hatchy są jeszcze dostępne na rynku?
Linię produkcyjną w zakładzie Forda w Saarlouis (Niemcy) opuścił ostatni egzemplarz Focusa ST. Informacja o tym wydarzeniu nie została oficjalnie ogłoszona przez centralę amerykańskiego koncernu – wieść rozeszła się za sprawą zdjęć opublikowanych przez pracowników fabryki na platformie Reddit. Na fotografiach widać czwartą generację Focusa ST z karteczką wetkniętą za przednią szybę – jedyny ślad pożegnania tego kultowego modelu. Standardowe wersje Focusa pozostaną w produkcji jeszcze przez kilka tygodni. Ich wytwarzanie ma się zakończyć w listopadzie 2025 r. Dla miłośników sportowych kompaktów historia dobiegła jednak końca już teraz.
Ostatni Ford Focus ST
Ostatnia odsłona Focusa ST zadebiutowała w 2019 r. jako topowa, sportowa wersja czwartej generacji modelu. Pod maską pracował silnik 2.3 EcoBoost o mocy ok. 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Jednostka napędowa, znana z Forda Mustanga, wykorzystywała turbosprężarkę Twin Scroll o niskiej bezwładności oraz technologię podtrzymania obrotów turbiny, opracowaną pierwotnie dla Forda GT. Dzięki temu Focus ST przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 250 km/h. Samochód posiadał elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (eLSD) firmy BorgWarner, który w czasie rzeczywistym rozdzielał moment na przednie koła. Auto można było zamówić zarówno jako pięciodrzwiowego hatchbacka, jak i w bardziej praktycznej wersji kombi.
Czytaj więcej
Ford lubi przywracać do życia stare nazwy. Po Pumie teraz powraca Capri. Niektórzy mogą być oburz...