Już w 2022 r. Reuters podał, że dzieci, niektóre nawet w wieku 12 lat, pracowały dla spółki zależnej od Hyundaia oraz u innych dostawców części dla południowokoreańskiej firmy. W zgłoszeniu Departamentu Pracy wymieniono trzy firmy jako pozwane za zatrudnienie nieletnich - Hyundai Motor Manufacturing Alabama LLC, Smart Alabama LLC (firma zajmująca się produkcją części samochodowych, oraz Best Practice Service LLC (firma zajmująca się rekrutacją pracowników). Departament Pracy ustalił, że jedno z dzieci pracowało do 60 godzin tygodniowo na linii montażowej firmy Smart, obsługując maszyny formujące z blachy części nadwozia samochodu. Fabryka Smart dostarcza części dla Hyundai Motor Manufacturing Alabama, która montuje takie modele jak Hyundai Santa Fe, Tucson i Santa Cruz.
Czytaj więcej
Hyundai pokazał pierwsze zdjęcia odnowionego Tucsona. Kompaktowy SUV w nowej odsłonie ma zadebiutować w Europie w 2024 roku.
Zgodnie ze skargą Departamentu Pracy firma Smart poinformowała firmę pośrednictwa pracy, że „dwóch dodatkowych pracowników nie zostało przyjętych do wykonywania zadań w fabryce ze względu na ich wygląd i inne cechy fizyczne, które sugerowały, że byli nieletni”. W komunikacie prasowym Departamentu Pracy czytamy, że „firmy nie mogą uchylać się od odpowiedzialności, obwiniając dostawców lub firmy rekrutacyjne za naruszenia związane z pracą dzieci, podczas gdy w rzeczywistości same są także pracodawcami”. Dochodzenie, które prowadził Reuters ujawniło powszechne i nielegalne zatrudnianie dzieci-migrantów w fabrykach w Alabamie dostarczających części zarówno do Hyundaia, jak i do siostrzanej marki Kia.
Czytaj więcej
Ioniq 6 nie chce przejść do historii jako kolejny elektryk Hyundaia. Ten samochód to coś znacznie więcej. Auto, które wyróżnia się stylem i ciekawymi detalami.
Poważne zarzuty dla marki Hyundai w USA
Reuters dowiedział się o nieletnich pracownikach zatrudnionych w firmie Smart, dostawcy Hyundaia, który ma swój zakład w Luverne w stanie Alabama (USA), po zaginięciu w lutym 2022 r. nieletniego migranta z Gwatemali. 13-letnia dziewczynka i jej dwaj bracia, którzy mieli wtedy 12 i 15 lat, w 2022 roku pracowali w fabryce i według informacji nie uczęszczali w tym czasie do szkoły. Amerykański Departament Pracy stwierdził, że w momencie zarzucanych naruszeń działalność firmy Smart była „tak zintegrowana” z głównym zakładem produkcyjnym Hyundaia w Montgomery, że „obie firmy były jednym pracodawcą dla celów odpowiedzialności” zgodnie z amerykańskim prawem pracy i wraz z firmą pośrednictwa pracy te trzy firmy „wspólnie zatrudniały” nieletniego.