Hyundai pozwany w USA za nielegalne zatrudnianie nieletnich

Amerykański Departament Pracy pozwał Hyundaia w związku z nielegalnym wykorzystywaniem dzieci w fabryce w Alabamie. W skardze złożonej do Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych w Montgomery w stanie Alabama wniesiono także o nakazanie spółce zrzeczenia się wszelkich zysków wynikłych z wykorzystywania dzieci.

Publikacja: 31.05.2024 10:24

Amerykański Departament Pracy zarzuca amerykańskiej filii Hyundaia zatrudnianie nieletnich

Amerykański Departament Pracy zarzuca amerykańskiej filii Hyundaia zatrudnianie nieletnich

Foto: mat. prasowe

Już w 2022 r. Reuters podał, że dzieci, niektóre nawet w wieku 12 lat, pracowały dla spółki zależnej od Hyundaia oraz u innych dostawców części dla południowokoreańskiej firmy. W zgłoszeniu Departamentu Pracy wymieniono trzy firmy jako pozwane za zatrudnienie nieletnich -  Hyundai Motor Manufacturing Alabama LLC, Smart Alabama LLC (firma zajmująca się produkcją części samochodowych, oraz Best Practice Service LLC (firma zajmująca się rekrutacją pracowników). Departament Pracy ustalił, że jedno z dzieci pracowało do 60 godzin tygodniowo na linii montażowej firmy Smart, obsługując maszyny formujące z blachy części nadwozia samochodu. Fabryka Smart dostarcza części dla Hyundai Motor Manufacturing Alabama, która montuje takie modele jak Hyundai Santa Fe, Tucson i Santa Cruz.

Czytaj więcej

Hit sprzedaży Hyundaia zmodernizowany. Tucson z zupełnie nowym wnętrzem

Zgodnie ze skargą Departamentu Pracy firma Smart poinformowała firmę pośrednictwa pracy, że „dwóch dodatkowych pracowników nie zostało przyjętych do wykonywania zadań w fabryce ze względu na ich wygląd i inne cechy fizyczne, które sugerowały, że byli nieletni”. W komunikacie prasowym Departamentu Pracy czytamy, że „firmy nie mogą uchylać się od odpowiedzialności, obwiniając dostawców lub firmy rekrutacyjne za naruszenia związane z pracą dzieci, podczas gdy w rzeczywistości same są także pracodawcami”. Dochodzenie, które prowadził Reuters ujawniło powszechne i nielegalne zatrudnianie dzieci-migrantów w fabrykach w Alabamie dostarczających części zarówno do Hyundaia, jak i do siostrzanej marki Kia.

Czytaj więcej

Hyundai Ioniq 6: Kolejne lądowanie na Księżycu

Poważne zarzuty dla marki Hyundai w USA

Reuters dowiedział się o nieletnich pracownikach zatrudnionych w firmie Smart, dostawcy Hyundaia, który ma swój zakład w Luverne w stanie Alabama (USA), po zaginięciu w lutym 2022 r. nieletniego migranta z Gwatemali. 13-letnia dziewczynka i jej dwaj bracia, którzy mieli wtedy 12 i 15 lat, w 2022 roku pracowali w fabryce i według informacji nie uczęszczali w tym czasie do szkoły. Amerykański Departament Pracy stwierdził, że w momencie zarzucanych naruszeń działalność firmy Smart była „tak zintegrowana” z głównym zakładem produkcyjnym Hyundaia w Montgomery, że „obie firmy były jednym pracodawcą dla celów odpowiedzialności” zgodnie z amerykańskim prawem pracy i wraz z firmą pośrednictwa pracy te trzy firmy „wspólnie zatrudniały” nieletniego.

Czytaj więcej

Najszybciej i najdłużej sprzedające się używane samochody

Hyundai w przesłanym oświadczeniu stwierdził, że koreański koncern nie jest już właścicielem firmy Smart. Z akt sprawy wynika, że ​​w 2023 roku Smart zmienił nazwę na ITAC Alabama. Michael Stewart, rzecznik amerykańskiej filii Hyundaia, powiedział, że firma „pracowała przez wiele miesięcy, aby dokładnie zbadać ten problem i podjęła natychmiastowe i szeroko zakrojone działania zaradcze”. Stewart dodał, że Hyundai wymagał także od swoich dostawców ze stanu Alabama przeprowadzania niezależnych audytów personelu. Departament Pracy stara się zastosować „bezprecedensową teorię prawną, która niesprawiedliwie pociągałaby Hyundaia do odpowiedzialności za działania jego dostawców i ustanawiałaby niepokojący precedens dla innych firm i producentów motoryzacyjnych” – stwierdził dalej w swoim oświadczeniu Stewart. Dzięki śledztwu Reutersa z 2022 r. udało się zakończyć pracę i wykorzystywanie kilkorga dzieci w jednej fabryk. Zapoczątkowano też co najmniej 10 dochodzeń stanowych lub federalnych, po których nastąpiły szeroko zakrojone dochodzenia na temat problemu pracy dzieci w USA. Departament Pracy Stanów Zjednoczonych twierdzi, że odnotował wzrost liczby naruszeń związanych z pracą dzieci i zbadał 5792 spraw, które dotyczyły zatrudniania nieletnich w całym kraju.

Czytaj więcej

Nowa, "czysto rosyjska” Wołga okazała się chińskim Changanem

Już w 2022 r. Reuters podał, że dzieci, niektóre nawet w wieku 12 lat, pracowały dla spółki zależnej od Hyundaia oraz u innych dostawców części dla południowokoreańskiej firmy. W zgłoszeniu Departamentu Pracy wymieniono trzy firmy jako pozwane za zatrudnienie nieletnich -  Hyundai Motor Manufacturing Alabama LLC, Smart Alabama LLC (firma zajmująca się produkcją części samochodowych, oraz Best Practice Service LLC (firma zajmująca się rekrutacją pracowników). Departament Pracy ustalił, że jedno z dzieci pracowało do 60 godzin tygodniowo na linii montażowej firmy Smart, obsługując maszyny formujące z blachy części nadwozia samochodu. Fabryka Smart dostarcza części dla Hyundai Motor Manufacturing Alabama, która montuje takie modele jak Hyundai Santa Fe, Tucson i Santa Cruz.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie