Nowa, "czysto rosyjska” Wołga okazała się chińskim Changanem

Rosjanie oficjalnie zaprezentowali kolejny komunistyczny model auta, który zmuszeni byli reaktywować w sankcyjnej rzeczywistości. Samochód miał być „czysto rosyjski”, a okazał się odnowionym chińskim modelem koncernu Changan. Nawet kierownicę zrobili Chińczycy. No i wybuchł skandal.

Publikacja: 21.05.2024 18:35

Wołga C40

Wołga C40

Foto: mat. prasowe

Na targach Digital Industry of Industrial Russia (CIPR-2024) w Niżnym Nowogrodzie po raz pierwszy zaprezentowano samochody marki Wołga (Volga). Przejechał się nim premier Rosji. Michaił Miszustin wsiadł do samochodu Wołga C40 - jest to sedan klasy D. Władze zapowiedziały, że planowane jest wyprodukowanie trzech modeli samochodów. Oprócz sedana jest to Wołga K30 - crossover klasy C, Wołga K40 - crossover klasy D. Nowa linia będzie produkowana na terenie klastra samochodowego w Niżnym Nowogrodzie. Projekt realizowany jest przez rosyjską spółkę Passenger Car Production SA, która wynajęła obiekty, w których wcześniej były montowane zachodnie marki. Produkcja samochodów Wołga rozpocznie się w tym roku. Od 2025 r. – w trybie pełnego cyklu.

Chiński odpowiednik Wołgi -  Changan Raeton Plus

Chiński odpowiednik Wołgi - Changan Raeton Plus

mat. prasowe

Czytaj więcej

Ta marka motoryzacyjna miała być światowym hitem. Teraz jej akcje są na dnie

I na tym rosyjska bajka o Wołdze się kończy. Nowe rosyjskie samochody Wołga okazały się modelami chińskiej firmy Changan, których przednia część została zmieniona i dodano tabliczki znamionowe fabryki GAZ. Changan Raeton Plus został po raz pierwszy pokazany w 2015 roku. Od 2017 roku w Chinach sprzedawana jest pierwsza generacja sedana. W 2022 roku Chińczycy rozpoczęli produkcję samochodu drugiej generacji, który posłużył jako prototyp nowej Wołgi. Wymiary Changan Raeton Plus to 4800 mm długości, 1825 mm szerokości i 1465 mm wysokości. Rozstaw osi - 2770 mm. Tym samym samochód jest tylko nieznacznie mniejszy od Toyoty Camry, ale jednocześnie nieco większy od Moskwicza 6.

Wołga C40

Wołga C40

mat. prasowe

Wołga C40 to chiński Changan

Crossover Volga K30 to z kolei kopia innego samochodu Changan, a właściwie jego submarki Oshan. Model X5 Plus został wprowadzony w listopadzie 2022 roku. Wymiary samochodu: 4540 mm — długość, 1860 mm — szerokość, 1620 mm — wysokość. Rozstaw osi: 2715 mm. Zmiany w stosunku do chińskiego modelu są podobne do tych wprowadzonych w Wołdze C40. Oznacza to inny zderzak i osłonę chłodnicy.

Miszustin skrytykował niski poziom lokalizacji produkcji nowej Wołgi. Szef rządu siedział w samochodzie i skupiał uwagę na kierownicy. „Gdzie została wykonana ta kierownica? Chińska? Chciałbym, żeby kierownica była rosyjska. To nie jest tak trudne do zrobienia, jak wyprodukowanie u nas karoserii i wszystkich innych elementy tego auta” – zacytowała zdenerwowanego premiera gazeta RBK. Przypomnijmy, że wznowienie produkcji samochodów pod marką Wołga w czerwcu 2023 roku zapowiedział ówczesny wicepremier i szef Ministerstwa Przemysłu i Handlu Rosji Denis Manturow. Samochód miał być „czysto rosyjski”,. no bo przecież Rosjanin potrafi…

Czym była Wołga

Marka Wołga powstała w ZSRR. W tamtym czasie samochody tej marki były najdroższe i najbardziej prestiżowe spośród tych, które trafiły do ​​sprzedaży w państwie sowieckim. Większość od razu zakupowały państowowe urzędy i państwowa korporacja taksówkowa. Model GAZ-21 uważany jest za pierwszą Wołgę. Zastąpiła powojenną Pobiedę (jej polska wersja to Warszawa). Następnie model GAZ-24 otrzymał tę nazwę w 1968 roku. Samochód produkowano do końca lat 80. i na jego bazie wyprodukowano wówczas modele, które otrzymały nazwę „Wołga”: 3102, 3110. Ostatnią wyprodukowaną Wołgą była Wołga Siber która była licencjonowaną kopią amerykańskiego Chryslera Sebringa. Producent planował produkować do 100 tysięcy samochodów rocznie. Jednak w ciągu trzech lat koncern GAZ zmontował mniej niż dziewięć tysięcy, po czym nazwa „Wołga” przeszła do historii rosyjskiej motoryzacji. W Polsce lat 90-tych krążyła Legenda o Czarnej Wołdze. Głosiła ona, że tajemniczy kierowca sowieckiej limuzyny, krążącej po ulicach polskich miast bez tablic rejestracyjnych, zatrzymuje się, pyta o godzinę a następnie porywa małe dzieci.  

Czytaj więcej

Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych

Na targach Digital Industry of Industrial Russia (CIPR-2024) w Niżnym Nowogrodzie po raz pierwszy zaprezentowano samochody marki Wołga (Volga). Przejechał się nim premier Rosji. Michaił Miszustin wsiadł do samochodu Wołga C40 - jest to sedan klasy D. Władze zapowiedziały, że planowane jest wyprodukowanie trzech modeli samochodów. Oprócz sedana jest to Wołga K30 - crossover klasy C, Wołga K40 - crossover klasy D. Nowa linia będzie produkowana na terenie klastra samochodowego w Niżnym Nowogrodzie. Projekt realizowany jest przez rosyjską spółkę Passenger Car Production SA, która wynajęła obiekty, w których wcześniej były montowane zachodnie marki. Produkcja samochodów Wołga rozpocznie się w tym roku. Od 2025 r. – w trybie pełnego cyklu.

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie