Reklama
Rozwiń
Reklama

Polska w centrum elektromobilnej rewolucji. Koreański gigant otwiera fabrykę w Brzegu

Polska umacnia swoją pozycję jako jeden z kluczowych graczy w europejskim łańcuchu dostaw dla przemysłu elektromobilności. Potwierdzeniem tego jest otwarcie fabryki południowokoreańskiego koncernu POSCO International, specjalizującej się w produkcji rdzeni do silników elektrycznych.

Publikacja: 05.11.2025 11:23

POSCO International Poland E-Mobility w Brzegu

POSCO International Poland E-Mobility w Brzegu

Foto: mat. prasowe

Zakład w Brzegu (woj. opolskie) to nie tylko inwestycja o wartości blisko 57 mln euro, ale również sygnał, że Polska stała się strategicznym punktem na mapie transformacji motoryzacyjnej Europy. POSCO International, należące do jednej z największych grup przemysłowych Korei Południowej, realizuje plan budowy globalnej sieci produkcyjnej obejmującej Azję, Amerykę Północną i Europę. Celem jest osiągnięcie do 2030 r. łącznej zdolności produkcyjnej na poziomie 7,5 mln rdzeni silników elektrycznych rocznie. Po fabrykach w Korei, Indiach i Meksyku, to właśnie Brzeg stał się europejskim ogniwem tej sieci. Wybór Polski nie był przypadkowy. Koncern wskazuje na konkurencyjne koszty działalności, dostęp do wykwalifikowanej kadry technicznej oraz centralne położenie w sercu Unii Europejskiej. Polska, która już dziś przyciąga największe azjatyckie inwestycje w branży bateryjnej i komponentów EV, oferuje stabilne otoczenie gospodarcze i rozwiniętą infrastrukturę przemysłową.

Czytaj więcej

Niemiecki gigant moto zwiększa inwestycje w Polsce. Rozbuduje fabrykę

Nowoczesny zakład z Brzegu – w rekordowym tempie

Budowa fabryki POSCO International Poland E-Mobility w Brzegu rozpoczęła się w lipcu 2024 r., a już 1 października 2025 r. nastąpiło oficjalne otwarcie obiektu. Generalnym wykonawcą była firma Dekpol Budownictwo, która w ciągu zaledwie 13 miesięcy zrealizowała kompleks o powierzchni ponad 25 tys. m2. Zakład powstał na 10-hektarowej działce w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej „Invest-Park”. Wnętrza wyposażono w 13 suwnic o udźwigu do 25 ton, fundamenty pod ciężkie maszyny, pomieszczenia o kontrolowanej temperaturze i wilgotności, a także zielone ściany z roślinnością – symbol zrównoważonego podejścia POSCO do produkcji. Pierwsze linie technologiczne mają ruszyć jeszcze w 2025 r., a pełnoskalowa produkcja – w styczniu 2026 r.

Początkowa moc produkcyjna fabryki wynosi 260 tys. rdzeni rocznie, jednak do końca dekady ma wzrosnąć do ponad 1,2 mln sztuk. Oznacza to, że zakład w Brzegu będzie odpowiadał za ok. 16 proc. globalnej produkcji POSCO. Zatrudnienie wzrośnie z początkowych 60 do blisko 200 osób w 2030 r. Produkcja jest zabezpieczona kontraktami na lata – POSCO ma już zamówienia na 35 mln rdzeni do 2033 roku. Głównym odbiorcą będzie Hyundai Motor Group (Hyundai i Kia), dla którego powstaną komponenty do nowych modeli elektrycznych Kia EV4 (Żylina, Słowacja) i Hyundai Ioniq 3 (Izmit, Turcja). Według szacunków, z Brzegu trafi do europejskich fabryk Hyundai/Kia od 1 do 1,7 mln rdzeni w pierwszych latach produkcji. POSCO realizuje zasadę „Local to Local” – czyli lokalną produkcję dla lokalnych montowni pojazdów. Takie podejście pozwala skrócić łańcuch dostaw, ograniczyć transport międzykontynentalny i zmniejszyć ślad węglowy komponentów.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Przełom koreańskich naukowców w technologii akumulatorów. Elektryki o zasięgu 5000 km

Produkowane w Brzegu rdzenie będą trafiały bezpośrednio do europejskich zakładów Hyundaia i Kii, eliminując konieczność sprowadzania ich z Azji. To rozwiązanie przynosi korzyści nie tylko ekologiczne, ale i ekonomiczne: skrócony czas dostaw, większa elastyczność logistyczna i lepsza kontrola jakości to czynniki kluczowe dla producentów samochodów elektrycznych w Europie. Nowa fabryka w Brzegu wykorzystuje autorską technologię EMFree, opracowaną przez Grupę POSCO. Polega ona na klejeniu cienkich warstw blach elektrotechnicznych zamiast ich zgrzewania lub tłoczenia, co pozwala ograniczyć straty energii i hałas w pracy silnika elektrycznego. W połączeniu z opracowanym przez POSCO materiałem Hyper NO (non-oriented electrical steel), technologia EMFree zwiększa sprawność silnika i przekłada się na dłuższy zasięg pojazdu. To przewaga konkurencyjna, której nie mają jeszcze europejscy producenci komponentów.

Polska jako hub elektromobilności w Europie

Fabryka w Brzegu wpisuje się w szerszy trend napływu inwestycji e-mobility do Polski. Według Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu od 2016 r. powstało u nas blisko 30 dużych projektów w sektorze elektromobilności o łącznej wartości ponad 6 mld euro, tworząc ponad 13 tys. miejsc pracy. Dominują inwestorzy z Azji – Korea Południowa (m.in. LG Energy Solution, SK Nexilis, POSCO), Japonia i Chiny – którzy postrzegają Polskę jako bramę do rynku UE. Dolny Śląsk i Opolszczyzna stają się centrum kompetencji elektromobilnych: to tutaj działają LG Energy Solution w Kobierzycach, Mercedes-Benz w Jaworze, Umicore w Nysie i teraz POSCO w Brzegu. Polska jest już największym eksporterem baterii litowo-jonowych w UE i jednym z liderów w produkcji autobusów elektrycznych. Dodanie do tego łańcucha fabryki rdzeni silników POSCO czyni z naszego kraju kompleksowe zaplecze technologiczne dla europejskich producentów aut elektrycznych.

Inwestycja POSCO to coś więcej niż kolejna fabryka – to sygnał, że Polska stała się nieodzownym ogniwem globalnego łańcucha elektromobilności. Dzięki takim projektom kraj awansuje z roli montowni samochodów do grona dostawców zaawansowanych technologii, które napędzają przyszłość transportu w Europie.

Czy wiesz, że…

Reklama
Reklama

Firma POSCO jest jednym z największych producentów stali na świecie.

Rdzeń silnika elektrycznego odpowiada za ponad 40 proc. sprawności całego napędu.

Dzięki inwestycjom takim jak POSCO Polska już dziś jest drugim co do wielkości eksporterem części do aut elektrycznych w Europie, po Niemczech.

Polska w 2024 roku była największym eksporterem baterii litowo-jonowych w UE, wyprzedzając Niemcy i Włochy.

Zakład w Brzegu (woj. opolskie) to nie tylko inwestycja o wartości blisko 57 mln euro, ale również sygnał, że Polska stała się strategicznym punktem na mapie transformacji motoryzacyjnej Europy. POSCO International, należące do jednej z największych grup przemysłowych Korei Południowej, realizuje plan budowy globalnej sieci produkcyjnej obejmującej Azję, Amerykę Północną i Europę. Celem jest osiągnięcie do 2030 r. łącznej zdolności produkcyjnej na poziomie 7,5 mln rdzeni silników elektrycznych rocznie. Po fabrykach w Korei, Indiach i Meksyku, to właśnie Brzeg stał się europejskim ogniwem tej sieci. Wybór Polski nie był przypadkowy. Koncern wskazuje na konkurencyjne koszty działalności, dostęp do wykwalifikowanej kadry technicznej oraz centralne położenie w sercu Unii Europejskiej. Polska, która już dziś przyciąga największe azjatyckie inwestycje w branży bateryjnej i komponentów EV, oferuje stabilne otoczenie gospodarcze i rozwiniętą infrastrukturę przemysłową.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Tu i Teraz
Wszyscy chcą być jak Škoda. Polska z dwucyfrowym udziałem, 3. miejsce w Europie
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Tu i Teraz
Powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Będzie gotowy w 2032 r.
Tu i Teraz
Trwa akcja "Znicz". 5 tysięcy policjantów na drogach. Wzmożone kontrole do 3 listopada
Tu i Teraz
Tempolimit dla pieszych. Na słowackich chodnikach nie wolno biegać szybciej niż 6 km/h
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Tu i Teraz
Cyberatak na JLR ujawnił słabość całej branży. 1,9 mld funtów strat
Reklama
Reklama