Reklama

Powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Będzie gotowy w 2032 r.

W ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina powstanie pięciokilometrowy tunel pod Odrą, który będzie dwukrotnie dłuższy od obecnego rekordzisty – warszawskiego tunelu pod Ursynowem. Nowy przejazd nie tylko zmieni krajobraz komunikacyjny Pomorza Zachodniego, ale również postawi Polskę w gronie państw dysponujących najbardziej zaawansowanymi rozwiązaniami infrastrukturalnymi w Europie.

Publikacja: 02.11.2025 07:19

Tunel o długości 5 km powstanie pod Odrą w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Tunel o długości 5 km powstanie pod Odrą w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina

Foto: AdobeStock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie będą kluczowe cechy konstrukcyjne nowego tunelu w Szczecinie?
  • W jaki sposób szczeciński tunel porównuje się do największych tuneli drogowych w Europie?
  • Jakie oferty złożono na budowę tunelu i jakie kryteria będą decydować o wyborze wykonawcy?

Tunel będzie składał się z dwóch naw – równoległych „rur” – o średnicy zewnętrznej niemal 15 metrów, wydrążonych przez maszynę TBM (Tunnel Boring Machine). Jezdnie znajdą się na głębokości do 45 metrów pod powierzchnią terenu, a najgłębszy punkt konstrukcji sięgnie aż 51 metrów pod ziemią. Dla porównania jest to głębokość odpowiadająca 17-piętrowemu wieżowcowi zanurzonemu pod powierzchnią. Grubość obudowy tunelu wyniesie 60 cm, co zapewni odpowiednią wytrzymałość konstrukcji na ciśnienie gruntu i wód gruntowych. Na całej długości tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych łączących obie nawy, które będą służyły przede wszystkim ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych, a odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość około 600 metrów.

Imponujące rozmiary

Do wydrążenia tunelu wykorzystana zostanie technologia TBM, polegająca na mechanicznym drążeniu za pomocą tarczy wyposażonej w ostrza, noże oraz dyski tnące wykonane ze stali o wysokiej wytrzymałości. Tarcza obraca się z prędkością około 2 obr./min., a całość jest przesuwana przez siłowniki hydrauliczne. Dla zobrazowania skali przedsięwzięcia warto przytoczyć przykłady podobnych maszyn używanych w Polsce. Ta użyta przy budowie warszawskiego metra miała tarczę o średnicy 6,27 m, długość 97 m oraz masę całkowitą 615 ton. Natomiast TBM, która drążyła tunele pod Martwą Wisłą w Gdańsku, posiadała tarczę o średnicy 12,6 m, miała 91 m długości i ważyła 2200 ton. Maszyna przewidziana dla szczecińskiego tunelu będzie jeszcze bardziej imponująca.

Polska na tle europejskich gigantów

Choć 5 km tunel pod Odrą będzie najdłuższym tunelem drogowym w Polsce, w skali europejskiej plasuje się dopiero w drugiej dziesiątce. Najdłuższym tunelem drogowym w Europie i jednocześnie na świecie jest norweski tunel Lærdal o długości 24,51 km, łączący miejscowości Lærdal i Aurland. W 2033 r. Norwegia planuje otwarcie tunelu Rogfast, który pobije trzy rekordy jednocześnie: będzie najdłuższym tunelem drogowym (27 km), najdłuższym tunelem podmorskim i zarazem najgłębszym (392 m pod powierzchnią morza).

Czytaj więcej

Via Baltica w pełni otwarta. Polska zakończyła budowę strategicznej trasy
Reklama
Reklama

Zanim jednak będziemy mogli chwalić się nowym obiektem inżynieryjnym, trzeba go zbudować. To wyzwanie nie będzie jednak proste. Po wschodniej stronie Odry wykonawcy muszą zmierzyć się z grząskimi terenami torfowymi, natomiast po zachodniej stronie przestrzeń jest ograniczona przez składowiska siarczanu żelaza oraz pobliską infrastrukturę kolejową i drogową. Przed rozpoczęciem właściwych prac przeprowadzono badania geologiczne. Wykonano 4,4 tysiąca odwiertów geologicznych za ponad 20 milionów zł łącznie 50 kilometrów odwiertów, które były wykonywane również z barek na Odrze, sięgając do 90 metrów pod lustrem rzeki.

Po weryfikacji możliwości budowlanych, określono harmonogram prac. W czerwcu 2025 r. wpłynęło pięć ofert na realizację odcinka z tunelem, w przedziale od 4,92 mld zł (firma CCS Claims Consulting) do 8,51 mld zł (konsorcjum Mirbud-Samsung). GDDKiA ocenia oferty według kryteriów: 60 proc. stanowi cena, a 40 proc. to przedłużenie okresu gwarancji na różne elementy konstrukcji. Umowa ma zostać podpisana w IV kwartale 2025 r.. Zakończenie prac na odcinkach Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police planowane jest na lata 2028-2029, natomiast sam tunel pod Odrą ma być gotowy w 2032 r..

Czy wiesz, że...
- Najdłuższym tunelem drogowym świata jest norweski Lærdal Tunnel – ma aż 24,5 km długości i jego przejazd trwa ponad 20 minut.
- Najgłębszy tunel podmorski świata – planowany Rogfast w Norwegii – sięgnie aż 392 metrów pod poziom morza.
- Średnia prędkość drążenia tunelu TBM to zaledwie 10–15 metrów dziennie, więc wykonanie 5 km może zająć nawet ponad 2 lata nieprzerwanej pracy.
- Każdy metr tunelu pod Odrą będzie kosztować średnio około miliona złotych, co czyni inwestycję jedną z najdroższych w historii polskiego drogownictwa.

Czytaj więcej

Kolejny odcinkowy pomiar prędkości. Tym razem na północnej obwodnicy Krakowa

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie będą kluczowe cechy konstrukcyjne nowego tunelu w Szczecinie?
  • W jaki sposób szczeciński tunel porównuje się do największych tuneli drogowych w Europie?
  • Jakie oferty złożono na budowę tunelu i jakie kryteria będą decydować o wyborze wykonawcy?
Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tunel będzie składał się z dwóch naw – równoległych „rur” – o średnicy zewnętrznej niemal 15 metrów, wydrążonych przez maszynę TBM (Tunnel Boring Machine). Jezdnie znajdą się na głębokości do 45 metrów pod powierzchnią terenu, a najgłębszy punkt konstrukcji sięgnie aż 51 metrów pod ziemią. Dla porównania jest to głębokość odpowiadająca 17-piętrowemu wieżowcowi zanurzonemu pod powierzchnią. Grubość obudowy tunelu wyniesie 60 cm, co zapewni odpowiednią wytrzymałość konstrukcji na ciśnienie gruntu i wód gruntowych. Na całej długości tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych łączących obie nawy, które będą służyły przede wszystkim ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych, a odcinki wjazdowe do tunelu będą miały długość około 600 metrów.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Tu i Teraz
Trwa akcja "Znicz". 5 tysięcy policjantów na drogach. Wzmożone kontrole do 3 listopada
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Tu i Teraz
Tempolimit dla pieszych. Na słowackich chodnikach nie wolno biegać szybciej niż 6 km/h
Tu i Teraz
Cyberatak na JLR ujawnił słabość całej branży. 1,9 mld funtów strat
Tu i Teraz
Google Maps przestanie działać bez aktualizacji. Miliony użytkowników zobowiązane do zmian
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Materiał Promocyjny
Goodyear redefiniuje zimową mobilność: UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama