Reklama

Kultowe Porsche trafiło na aukcję. Ruf CTR Yellowbird powstał w 29 egz.

W swoich czasach Ruf CTR Yellowbird był szybszy od Ferrari F40 czy Porsche 959. Ruf CTR to legenda. Teraz jeden z 29 zbudowanych egzemplarzy poszedł pod młotek.

Publikacja: 24.03.2025 06:22

Ruf CTR Yellowbird został sprzedany na aukcji za kwotę ponad 23 mln zł

Ruf CTR Yellowbird został sprzedany na aukcji za kwotę ponad 23 mln zł

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Firma Gooding&Company oszacowała cenę Ruf'a CTR „Yellowbird” wystawionego na sprzedaż na ponad 6 mln dolarów (ok. 23 mln zł). Ten samochód był swego czasu jednym z najszybszych i najbardziej ekskluzywnych aut na świecie. Na początku lat 80-tych Ruf wyprodukował zaledwie 29 egzemplarzy, a tylko sześć było pomalowanych na kolor żółty. Auto na aukcji osiągnięto szacowaną cenę - wliczając prowizję nabywcy, auto sprzedano za 6,055 mln dolarów. Jako Porsche, Ruf byłby jednym z pięciu najdroższych modeli tej marki, jakie kiedykolwiek wystawiono na aukcji.

Reklama
Reklama
Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Czytaj więcej

Ruf Rodeo: Porsche inspirowane dzikim zachodem

Ruf CTR z numerem produkcji 26 ma krótką historię. W 1989 roku samochód trafił w ręce kolekcjonera w Niemczech i pozostawał u niego do 2020 r. Kolejnym właścicielem był kolekcjoner z USA, który wykonał w nim wszystkie niezbędne czynności konserwacyjne. Auto ma 1673 km przebiegu. Lekka wersja wyposażona jest w klatkę bezpieczeństwa Matter i kubełkowe fotele Recaro. Szczególnym udoskonaleniem technicznym jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów – fabryczna wersja Turbo do 1989 roku miała skrzynię czterobiegową. Porsche 911 Turbo (930), było już pod koniec lat 80. jednym z najszybszych samochodów seryjnych. Auto miało moc 300 KM, a opcjonalnie dostępna była werska o mocy 330 KM co przy masie własnej 1335 kg dawało piorunujące osiągi.

Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Reklama
Reklama

Ruf zdecydował się na bardziej ekstremalne rozwiązanie i zamontował w Carrerze silnik o pojemności 3,4 litra z dwiema turbosprężarkami. Sześciocylindrowy silnik typu bokser generuje moc 469 KM – o 139 KM więcej niż najmocniejszy fabryczny silnik turbo. Masa auta wynosi 1150 kilogramów – o 185 kg mniej niż w przypadku modelu 930. Takie modyfikacje miały wpływ na osiągi. Ruf osiągał 100 km/h w czasie 4,1 sekundy, a po 11,4 sekundach na licznku było już 200 km/h. Standardowy model z turbodoładowaniem przyspiesza od 0 do 200 km/h w 19,7 sekundy, nawet Porsche 959 potrzebuje na to więcej czasu niż CTR. Podczas testów na owalnym torze wyścigowym w Nardo w 1988 roku Yellowbird osiągnął prędkość 342 km/h – był tym samym szybszy niż Ferrari F40 czy Porsche 959.

Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Ruf CTR był szybszy od Ferrari F40 i Porsche 959

Przejazd kierowcy testowego Stefana Rosera na Nurbyrgringu sprawił, że CTR stał się legendą. Roser wiele zakrętów przejechał bokiem, a podczas przyspieszania z tylnych kół unosi się dym opon. Ujęcia z toru wyścigowego miały posłużyć do nakręcenia filmu wizerunkowego o Rufie. Jako nowy Ruf CTR kosztował 328 000 marek. Za Porsche 959 w tym samym czasie trzeba było zapłacić 420 000 marek, a za Ferrari F40 440 000 marek. Obecnie Ruf jest znacznie droższy od tych dwóch konkurentów.

Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Czytaj więcej

Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy

Firma Gooding&Company oszacowała cenę Ruf'a CTR „Yellowbird” wystawionego na sprzedaż na ponad 6 mln dolarów (ok. 23 mln zł). Ten samochód był swego czasu jednym z najszybszych i najbardziej ekskluzywnych aut na świecie. Na początku lat 80-tych Ruf wyprodukował zaledwie 29 egzemplarzy, a tylko sześć było pomalowanych na kolor żółty. Auto na aukcji osiągnięto szacowaną cenę - wliczając prowizję nabywcy, auto sprzedano za 6,055 mln dolarów. Jako Porsche, Ruf byłby jednym z pięciu najdroższych modeli tej marki, jakie kiedykolwiek wystawiono na aukcji.

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Po Drodze
Maybach i AMG: Dwa światy, jedna filozofia
Po Drodze
Koenigsegg odzyskuje rekord 0-400-0 km/h. Benzyna znów górą nad prądem
Po Drodze
129 lat temu narodziła się ciężarówka. Daimler zmienił świat transportu
Po Drodze
Ameryka w błyskawicznym tempie wraca do silników V8
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Po Drodze
Volkswagen kończy produkcję swojego flagowego modelu
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama