Reklama
Rozwiń

Kultowe Porsche trafiło na aukcję. Ruf CTR Yellowbird powstał w 29 egz.

W swoich czasach Ruf CTR Yellowbird był szybszy od Ferrari F40 czy Porsche 959. Ruf CTR to legenda. Teraz jeden z 29 zbudowanych egzemplarzy poszedł pod młotek.

Publikacja: 20.03.2025 06:22

Ruf CTR Yellowbird został sprzedany na aukcji za kwotę ponad 23 mln zł

Ruf CTR Yellowbird został sprzedany na aukcji za kwotę ponad 23 mln zł

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Firma Gooding&Company oszacowała cenę Ruf'a CTR „Yellowbird” wystawionego na sprzedaż na ponad 6 mln dolarów (ok. 23 mln zł). Ten samochód był swego czasu jednym z najszybszych i najbardziej ekskluzywnych aut na świecie. Na początku lat 80-tych Ruf wyprodukował zaledwie 29 egzemplarzy, a tylko sześć było pomalowanych na kolor żółty. Auto na aukcji osiągnięto szacowaną cenę - wliczając prowizję nabywcy, auto sprzedano za 6,055 mln dolarów. Jako Porsche, Ruf byłby jednym z pięciu najdroższych modeli tej marki, jakie kiedykolwiek wystawiono na aukcji.

Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Czytaj więcej

Ruf Rodeo: Porsche inspirowane dzikim zachodem

Ruf CTR z numerem produkcji 26 ma krótką historię. W 1989 roku samochód trafił w ręce kolekcjonera w Niemczech i pozostawał u niego do 2020 r. Kolejnym właścicielem był kolekcjoner z USA, który wykonał w nim wszystkie niezbędne czynności konserwacyjne. Auto ma 1673 km przebiegu. Lekka wersja wyposażona jest w klatkę bezpieczeństwa Matter i kubełkowe fotele Recaro. Szczególnym udoskonaleniem technicznym jest sześciobiegowa manualna skrzynia biegów – fabryczna wersja Turbo do 1989 roku miała skrzynię czterobiegową. Porsche 911 Turbo (930), było już pod koniec lat 80. jednym z najszybszych samochodów seryjnych. Auto miało moc 300 KM, a opcjonalnie dostępna była werska o mocy 330 KM co przy masie własnej 1335 kg dawało piorunujące osiągi.

Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Ruf zdecydował się na bardziej ekstremalne rozwiązanie i zamontował w Carrerze silnik o pojemności 3,4 litra z dwiema turbosprężarkami. Sześciocylindrowy silnik typu bokser generuje moc 469 KM – o 139 KM więcej niż najmocniejszy fabryczny silnik turbo. Masa auta wynosi 1150 kilogramów – o 185 kg mniej niż w przypadku modelu 930. Takie modyfikacje miały wpływ na osiągi. Ruf osiągał 100 km/h w czasie 4,1 sekundy, a po 11,4 sekundach na licznku było już 200 km/h. Standardowy model z turbodoładowaniem przyspiesza od 0 do 200 km/h w 19,7 sekundy, nawet Porsche 959 potrzebuje na to więcej czasu niż CTR. Podczas testów na owalnym torze wyścigowym w Nardo w 1988 roku Yellowbird osiągnął prędkość 342 km/h – był tym samym szybszy niż Ferrari F40 czy Porsche 959.

Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Ruf CTR był szybszy od Ferrari F40 i Porsche 959

Przejazd kierowcy testowego Stefana Rosera na Nurbyrgringu sprawił, że CTR stał się legendą. Roser wiele zakrętów przejechał bokiem, a podczas przyspieszania z tylnych kół unosi się dym opon. Ujęcia z toru wyścigowego miały posłużyć do nakręcenia filmu wizerunkowego o Rufie. Jako nowy Ruf CTR kosztował 328 000 marek. Za Porsche 959 w tym samym czasie trzeba było zapłacić 420 000 marek, a za Ferrari F40 440 000 marek. Obecnie Ruf jest znacznie droższy od tych dwóch konkurentów.

Ruf CTR Yellowbird

Ruf CTR Yellowbird

Foto: Mike Maez/Gooding & Co.

Czytaj więcej

Porsche Taycan Cross Turismo 4S: Zwykła podróż na prądzie przez pół Europy

Firma Gooding&Company oszacowała cenę Ruf'a CTR „Yellowbird” wystawionego na sprzedaż na ponad 6 mln dolarów (ok. 23 mln zł). Ten samochód był swego czasu jednym z najszybszych i najbardziej ekskluzywnych aut na świecie. Na początku lat 80-tych Ruf wyprodukował zaledwie 29 egzemplarzy, a tylko sześć było pomalowanych na kolor żółty. Auto na aukcji osiągnięto szacowaną cenę - wliczając prowizję nabywcy, auto sprzedano za 6,055 mln dolarów. Jako Porsche, Ruf byłby jednym z pięciu najdroższych modeli tej marki, jakie kiedykolwiek wystawiono na aukcji.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Po Drodze
Bugatti trackday. Milionerzy musieli najpierw pójść do szkoły jazdy Porsche
Po Drodze
30 lat Mercedesa Sprintera. Rewolucyjny dostawczak świętuje swoje urodziny
Po Drodze
Auto, które pobiło rekord prędkości w 1965 r. po raz pierwszy wystawione na sprzedaż
Po Drodze
Można było go zamawiać tylko przez cztery dni. 5-drzwiowe Suzuki Jimny stało się hitem
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Po Drodze
Salon samochodowy wraca do łask. Ten w Brukseli warto było odwiedzić
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń