Auto, które pobiło rekord prędkości w 1965 r. po raz pierwszy wystawione na sprzedaż

Napędzany silnikiem odrzutowym Spirit of America Sonic I w 1965 roku pojechał z prędkością ponad 966 km/h. Teraz po raz pierwszy został wystawiony na sprzedaż.

Publikacja: 13.02.2025 02:14

Spirit of America Sonic I osiągną prędkość 600,601 mil na godzinę (966,571 km/h)

Spirit of America Sonic I osiągną prędkość 600,601 mil na godzinę (966,571 km/h)

Foto: RM Sotheby's

Spirit of America Sonic I po raz pierwszy zostanie wystawiony na aukcji – nigdy wcześniej osoby prywatne nie miały okazji kupić samochodu bijącego rekord prędkości. Dom aukcyjny RM Sotheby’s wystawia teraz na aukcję bolid z Salt Lake City, który do tej pory znajdował się w kolekcji Indianapolis Motor Speedway Museum. W grudniu 1889 roku francuski szlachcic Gaston de Chasseloup-Laubat pojechał swoim samochodem elektrycznym Jeantaud Duc z prędkością 61,15 km/h, ustanawiając tym samym pierwszy udokumentowany rekord prędkości. Od tego czasu inżynierowie i kierowcy nieustannie ustanawiają nowe rekordy prędkości, wykorzystując coraz mocniejsze pojazdy. W latach 60. do walki o rekordy włączył się kalifornijski kierowca wyścigowy Craig Breedlove – w sierpniu 1963 r. osiągnął prędkość 407,447 mil na godzinę, co odpowiada 655,721 km/h.

Spirit of America Sonic I

Spirit of America Sonic I

Foto: RM Sotheby's

Czytaj więcej

Porsche 911 GT3 vs. 911 Turbo S: Do celu, czy dla przyjemności?

Maszyna Breedlove'a czerpała moc z silnika odrzutowego General Electric J47, który w tamtym czasie napędzał również myśliwiec North American F-86 Sabre. Dzięki tej technologii na Bonneville Salt Flats w amerykańskim stanie Utah rozpoczęła się era odrzutowych pojazdów lądowych, które biły rekordy prędkości. Okres między 1963 a 1965 przeszedł do historii w jako czas bicia rekordów prędkości. Rozpoczęła się "Bitwa pod Bonneville". Przyrodni bracia Craiga Breedlove – Walt i Art Arfons, deptali mu po piętach. Opracowali również samochody odrzutowe. Jeden z nich Wingfoot Express wyposażony był w silnik General Electric J79 z myśliwca F-104 Starfighter i w październiku 1964 r. osiągnął rekordową prędkość 536,710 mph/863 (751 km/h), a w listopadzie 1965 r. osiągnął nawet 576,553 mph (927,872 km/h). Odpowiedzią Craiga Breedlove'a był Spirit of America Sonic I. Nazwa „Sonic” symbolizowała ambitny cel przełamania bariery dźwięku. Prędkość dźwięku w temperaturze 20 stopni Celsjusza wynosi 1235,5 km/h. W przeciwieństwie do swojego trzykołowego poprzednika Spirit of America Sonic I ma cztery koła. Jego kadłub w kształcie butelki ma długość 10,36 metra. Za napęd odpowiada silnik General Electric J79. Kute aluminiowe felgi z oponami Goodyear, do zatrzymania mają służyć hamulce tarczowe i spadochron hamulcowy.

Spirit of America Sonic I

Spirit of America Sonic I

Foto: RM Sotheby's

Rekord prędkości z 1997 roku obowiązuje do dziś

15 listopada 1965 roku Craig Breedlove pojechał Spirit of America Sonic I, którego w dużej mierze sam opracował, osiągając prędkość 600,601 mil na godzinę (966,571 km/h). Nigdy wcześniej człowiekowi nie udało się przekroczyć bariery 600 mil na godzinę (965,604 km/h) w pojeździe lądowym. Craig podejmował kolejne próby rekordu swoim Spirit of America Sonic I – żadna z nich nie zakończyła się oczekiwanym sukcesem. Jego rekord przetrwał pięć lat do 23 października 1970 r. Amerykanin Gary Gabelich był szybszy, jadąc Blue Flame osiągnął prędkość 630,478 mil na godzinę (1014,653 km/h), stając się pierwszym człowiekiem, który przekroczył prędkość 1000 km/h. Blue Flame można obecnie oglądać w Muzeum Motoryzacji i Techniki w niemieckim Sinsheim. Jednak ani Breedlove ani Gabelich nie przekroczyli bariery dźwięku. Udało się to dopiero 15 października 1997 r. pilotowi brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych Andy'emu Greenowi, który pojazdem ThrustSSC napędzanym dwoma silnikami Rolls-Royce Spey osiągnął prędkość 760,343 mil na godzinę (1223,650 km/h). Rekord prędkości ThrustSSC obowiązuje do dziś. Po zakończeniu okresu biciu rekordów Spirit of America Sonic I stał się częścią Muzeum Indianapolis Motor Speedway. W 1980 roku muzeum wypożyczyło samochód na wystawę Daytona International Speedway, a w 1995 roku był on częścią inauguracyjnej wystawy Petersen Automotive Museum w Los Angeles. Teraz został wystawiony na aukcję.

Spirit of America Sonic I

Spirit of America Sonic I

Foto: RM Sotheby's

Spirit of America Sonic I

Spirit of America Sonic I

Foto: RM Sotheby's

Spirit of America Sonic I

Spirit of America Sonic I

Foto: RM Sotheby's

Spirit of America Sonic I

Spirit of America Sonic I

Foto: RM Sotheby's

Czytaj więcej

Lamborghini Temerario: Następca Huracana już nie jest bykiem

Spirit of America Sonic I po raz pierwszy zostanie wystawiony na aukcji – nigdy wcześniej osoby prywatne nie miały okazji kupić samochodu bijącego rekord prędkości. Dom aukcyjny RM Sotheby’s wystawia teraz na aukcję bolid z Salt Lake City, który do tej pory znajdował się w kolekcji Indianapolis Motor Speedway Museum. W grudniu 1889 roku francuski szlachcic Gaston de Chasseloup-Laubat pojechał swoim samochodem elektrycznym Jeantaud Duc z prędkością 61,15 km/h, ustanawiając tym samym pierwszy udokumentowany rekord prędkości. Od tego czasu inżynierowie i kierowcy nieustannie ustanawiają nowe rekordy prędkości, wykorzystując coraz mocniejsze pojazdy. W latach 60. do walki o rekordy włączył się kalifornijski kierowca wyścigowy Craig Breedlove – w sierpniu 1963 r. osiągnął prędkość 407,447 mil na godzinę, co odpowiada 655,721 km/h.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Po Drodze
Można było go zamawiać tylko przez cztery dni. 5-drzwiowe Suzuki Jimny stało się hitem
Po Drodze
Salon samochodowy wraca do łask. Ten w Brukseli warto było odwiedzić
Po Drodze
Ten crossover to hit sprzedaży. Już milion klientów kupiło go w Europie
Po Drodze
Kto zbudował pierwszy na świecie samochód koncepcyjny?
Po Drodze
W Warszawie pojawiło się unikatowe Pagani. Dwa lata temu pisał o nim cały świat