Spirit of America Sonic I po raz pierwszy zostanie wystawiony na aukcji – nigdy wcześniej osoby prywatne nie miały okazji kupić samochodu bijącego rekord prędkości. Dom aukcyjny RM Sotheby’s wystawia teraz na aukcję bolid z Salt Lake City, który do tej pory znajdował się w kolekcji Indianapolis Motor Speedway Museum. W grudniu 1889 roku francuski szlachcic Gaston de Chasseloup-Laubat pojechał swoim samochodem elektrycznym Jeantaud Duc z prędkością 61,15 km/h, ustanawiając tym samym pierwszy udokumentowany rekord prędkości. Od tego czasu inżynierowie i kierowcy nieustannie ustanawiają nowe rekordy prędkości, wykorzystując coraz mocniejsze pojazdy. W latach 60. do walki o rekordy włączył się kalifornijski kierowca wyścigowy Craig Breedlove – w sierpniu 1963 r. osiągnął prędkość 407,447 mil na godzinę, co odpowiada 655,721 km/h.
Spirit of America Sonic I
Czytaj więcej
Ani Ferrari, ani Lamborghini, ani Bentley, ani tym bardziej Aston Martin nie daje tak precyzyjniej możliwości dopasowania sportowego samochodu do upodobań jak Porsche. Sprawdzamy jakie wrażenia serwują wersje 911 znajdujące się po dwóch stronach skali sport-komfort, czyli GT3 i Turbo S.
Maszyna Breedlove'a czerpała moc z silnika odrzutowego General Electric J47, który w tamtym czasie napędzał również myśliwiec North American F-86 Sabre. Dzięki tej technologii na Bonneville Salt Flats w amerykańskim stanie Utah rozpoczęła się era odrzutowych pojazdów lądowych, które biły rekordy prędkości. Okres między 1963 a 1965 przeszedł do historii w jako czas bicia rekordów prędkości. Rozpoczęła się "Bitwa pod Bonneville". Przyrodni bracia Craiga Breedlove – Walt i Art Arfons, deptali mu po piętach. Opracowali również samochody odrzutowe. Jeden z nich Wingfoot Express wyposażony był w silnik General Electric J79 z myśliwca F-104 Starfighter i w październiku 1964 r. osiągnął rekordową prędkość 536,710 mph/863 (751 km/h), a w listopadzie 1965 r. osiągnął nawet 576,553 mph (927,872 km/h). Odpowiedzią Craiga Breedlove'a był Spirit of America Sonic I. Nazwa „Sonic” symbolizowała ambitny cel przełamania bariery dźwięku. Prędkość dźwięku w temperaturze 20 stopni Celsjusza wynosi 1235,5 km/h. W przeciwieństwie do swojego trzykołowego poprzednika Spirit of America Sonic I ma cztery koła. Jego kadłub w kształcie butelki ma długość 10,36 metra. Za napęd odpowiada silnik General Electric J79. Kute aluminiowe felgi z oponami Goodyear, do zatrzymania mają służyć hamulce tarczowe i spadochron hamulcowy.
Spirit of America Sonic I