Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe fotoradary. Wychwytują kierowców korzystających z telefonu

To nie jest zwykły fotoradar. Choć wygląda jak urządzenie do pomiaru prędkości, jego zadanie jest zupełnie inne. Monocam, nowoczesna kamera wprowadzona na niemieckie drogi, skanuje wnętrze samochodu i wykrywa, czy kierowca korzysta z telefonu komórkowego.

Publikacja: 14.07.2025 09:08

Monocam to, fotoradar, który wykrywa, czy kierowca korzysta z telefonu komórkowego

Monocam to, fotoradar, który wykrywa, czy kierowca korzysta z telefonu komórkowego

Foto: AdobeStock

Urządzenie zamontowane wysoko nad drogą ma optymalny widok na kierowców i ich dłonie. Dzięki technologii rozpoznawania obrazu, Monocam automatycznie wykrywa, czy kierujący pojazdem korzysta z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego. Jeśli tak – kamera wykonuje dwa zdjęcia: jedno twarzy kierowcy, drugie tablicy rejestracyjnej. Następnie każde ujęcie jest ręcznie weryfikowane przez funkcjonariusza policji. To pierwsze tego typu urządzenie działające na stałe, a nie tylko w ramach testów, jest zamontowane przy autostradzie A60 w pobliżu Mainz-Finthen, w landzie Nadrenia-Palatynat. W ciągu kilku tygodni pracy Monocam zarejestrował już ponad 300 przypadków łamania przepisów.

Czytaj więcej

Rewolucja używania fotoradarów we Włoszech. Koniec z wyciąganiem kasy od kierowców

Jakie kary grożą kierowcom w Niemczech? Za korzystanie z telefonu podczas prowadzenia pojazdu w Niemczech obowiązują surowe sankcje: podczas prowadzenia pojazdu mechanicznego 100 euro i 1 punkt, jeśli policja uzna, że doszło do narażenia bezpieczeństwa to 150 euro, 2 punkty i miesiąc zakazu prowadzenia, doprowadzenie do wypadku podczas używania telefonu – 200 euro, 2 punkty i miesiąc zakazu prowadzenia, używanie telefonu podczas jazdy na rowerze – 55 euro grzywny. Przy prędkości 100 km/h jedna sekunda nieuwagi to ponad 30 metrów jazdy „na ślepo”. W 2024 roku w samym landzie Nadrenia-Palatynat doszło do ok. 1000 wypadków spowodowanych rozproszeniem uwagi kierowcy – trzy z nich były śmiertelne. Na razie działa tylko jedno takie urządzenie, ale w planach jest zakup kolejnych kamer Monocam.

W Polsce 500 zł plus 12 punktów

Polskie przepisy również zabraniają korzystania z telefonu podczas jazdy, jeśli wymaga to trzymania urządzenia w ręku. Mandaty i punkty karne są wyraźnym sygnałem, że to nie jest drobne wykroczenie. Grozi za to 500 zł mandatu, 12 punktów karnych. Punkty znikają dopiero po 2 latach od zapłaty mandatu, a nie od momentu jego wystawienia. Przekroczenie limitu 24 punktów skutkuje utratą prawa jazdy. Więc za przyłapanie z telefonem koto przewinień zapełnia się już w połowie.

Nowe technologie, takie jak Monocam, to odpowiedź na rosnące zagrożenie wynikające z rozproszenia uwagi kierowców. Telefon za kierownicą to nie tylko mandat – to potencjalne zagrożenie życia. Zarówno w Niemczech, jak i w Polsce, coraz większy nacisk kładzie się na eliminowanie tego typu zachowań. W najbliższych latach możemy spodziewać się jeszcze bardziej zaawansowanych narzędzi monitorujących kierowców. Wiadomo, wszystko w imię poprawy bezpieczeństwa na drogach.

Reklama
Reklama

Urządzenie zamontowane wysoko nad drogą ma optymalny widok na kierowców i ich dłonie. Dzięki technologii rozpoznawania obrazu, Monocam automatycznie wykrywa, czy kierujący pojazdem korzysta z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego. Jeśli tak – kamera wykonuje dwa zdjęcia: jedno twarzy kierowcy, drugie tablicy rejestracyjnej. Następnie każde ujęcie jest ręcznie weryfikowane przez funkcjonariusza policji. To pierwsze tego typu urządzenie działające na stałe, a nie tylko w ramach testów, jest zamontowane przy autostradzie A60 w pobliżu Mainz-Finthen, w landzie Nadrenia-Palatynat. W ciągu kilku tygodni pracy Monocam zarejestrował już ponad 300 przypadków łamania przepisów.

Reklama
Innowacje
Nowa generacja radarów zmienia zasady gry. Polska współtworzy autonomiczną rewolucję
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Innowacje
Chińska marka rewolucjonizuje silnik spalinowy. Ten napęd ma rekordową wydajność
Innowacje
Ten silnik pochłania więcej CO2, niż emituje. Oto jak działa rewolucyjny napęd
Innowacje
Rewolucja przy budowie autostrady A2. Polska testuje beton przyszłości
Innowacje
Rewolucja drogowa. Barierki z AI, które ostrzegają przed korkami, wypadkami i zwierzętami
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama