30 lat Mercedesa Sprintera. Rewolucyjny dostawczak świętuje swoje urodziny

Dzięki Sprinterowi Mercedes zrewolucjonizował świat samochodów dostawczych. Teraz furgonetka świętuje swoje urodziny. Przyglądamy się jej historii.

Publikacja: 19.02.2025 05:51

Mercedes Sprinter świętuje swoje 30 urodziny

Mercedes Sprinter świętuje swoje 30 urodziny

Foto: mat. prasowe

Mercedes Sprinter pojawił się w 1995 roku. Zastąpił Mercedesa T1 i był pierwszym vanem z gwiazdą, który otrzymał nazwę własną zamiast neutralnych kodów liczbowych i literowych. Sprinter zapoczątkował rewolucję w branży samochodów dostawczych. Z głośnego i niewygodnego dostawczaka zmienił się w szybkiego, łatwego w prowadzeniu, pojemnego transportera wyposażonego w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa. Od tego czasu Sprinter w segmencie lekkich pojazdów użytkowych stał się synonimem gatunku.

Czytaj więcej

Mercedes eSprinter: Polski rekord

Wiosną 1995 roku Sprinter świętował swoją premierę rynkową. Auto zaprojektowano jako następcę modelu T1, a z poprzedniego modelu przejęto jedynie podstawową koncepcję techniczną. Innowacje pierwszej generacji obejmowały samonośne nadwozie, napęd na tylne koła, nowoczesne podwozie z niezależnym zawieszeniem z przodu i różnorodne funkcje bezpieczeństwa. W wyposażeniu standardowym znalazły się hamulce tarczowe na wszystkich kołach, ABS i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości. Na życzenie, co było nowością w tamtych czasach, można było zamontować poduszkę powietrzną kierowcy. Od samego początku dostępny był szeroki zakres wariantów, a rozstaw osi wahał się od 3000 do 4025 mm, masa całkowita od 2590 do 3500 kg. W ramach modernizacji modelu w roku 2000 standard bezpieczeństwa uległ dalszemu zwiększeniu. Poduszka powietrzna kierowcy stała się wyposażeniem standardowym, poduszka powietrzna pasażera była dostępna jako opcja. Ponadto wprowadzono dodatkowe systemy bezpieczeństwa, takie jak system ASR (kontrola trakcji). Od 2002 roku elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP) jeszcze bardziej poprawiła bezpieczeństwo jazdy.

Pierwsza generacja Mercedesa Sprintera z 1995 roku

Pierwsza generacja Mercedesa Sprintera z 1995 roku

Foto: mat. prasowe

Wraz z wprowadzeniem na rynek drugiej generacji Sprintera w 2006 roku gama modeli została technicznie rozszerzona. Klienci mogli wybierać pomiędzy różnymi rozstawami osi, długościami, wysokościami dachu i dopuszczalną masą całkowitą od 3,0 do 5,0 ton. ESP oferowano standardowo w wersjach zamkniętych do 3,5 tony, a od 2008 roku zawieszenie pneumatyczne dodano jako opcję w celu poprawy komfortu i bezpieczeństwa. W 2009 roku wprowadzono technologię Blue Efficiency, która obejmowała nową sześciobiegową skrzynię manualną i automatyczny system start-stop. Od 2013 roku wprowadzono kolejne udoskonalenia w zakresie bezpieczeństwa, takie jak wykorzystanie asystenta bocznego wiatru. Od 2016 roku Sprinter jest dostępny w wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej do 5,5 tony.

Druga generacja Mercedesa Sprintera z 2006 roku

Druga generacja Mercedesa Sprintera z 2006 roku

Foto: mat. prasowe

W tym roku przekroczona zostanie liczba 5 mln wyprodukowanych Sprinterów 

Trzecia i aktualna generacja Sprintera, wprowadzona została w 2018 r. Po raz pierwszy oferowano wariant z napędem na przednie koła. Auto otrzymało system multimedialny MBUX. Pojawił się aktywny asystent utrzymywania odległości. Rok później, w 2019 r., pojawił się eSprinter, pierwszy furgon Mercedesa z napędem elektrycznym. W tamtym czasie miał jeszcze dość skromne osiągi i zasięg i był dostępny tylko jako wysoki/długi furgon dostawczy. Obecnie eSprinter jest dostępny w różnych stylach nadwozia i z trzema różnymi rozmiarami baterii, co umożliwia zasięg WLTP do 478 km. W 2025 r. liczba sprzedanych Sprinterów przekroczy pięć milionów egzemplarzy na świecie. Jest produkowany na trzech kontynentach – w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Europie. W ramach obchodów rocznicy w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie odbędzie się specjalna wystawa, gdzie obok obecnych modeli zostanie pokazany Sprinter pierwszej generacji.

Trzecia generacja Mercedesa Sprintera z 2018 roku

Trzecia generacja Mercedesa Sprintera z 2018 roku

Foto: mat. prasowe

Pierwsza generacja Mercedesa Sprintera z 1995 roku

Pierwsza generacja Mercedesa Sprintera z 1995 roku

Foto: mat. prasowe

Mercedes Sprinter 4x4

Mercedes Sprinter 4x4

Foto: mat. prasowe

Mercedes eSprinter

Mercedes eSprinter

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Największe w historii Mercedesa zamówienie na elektryczne ciężarówki

Czytaj więcej

Złote Koło moto.rp.pl: Nagrody motoryzacyjne za 2024 rok

Mercedes Sprinter pojawił się w 1995 roku. Zastąpił Mercedesa T1 i był pierwszym vanem z gwiazdą, który otrzymał nazwę własną zamiast neutralnych kodów liczbowych i literowych. Sprinter zapoczątkował rewolucję w branży samochodów dostawczych. Z głośnego i niewygodnego dostawczaka zmienił się w szybkiego, łatwego w prowadzeniu, pojemnego transportera wyposażonego w najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa. Od tego czasu Sprinter w segmencie lekkich pojazdów użytkowych stał się synonimem gatunku.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Po Drodze
Auto, które pobiło rekord prędkości w 1965 r. po raz pierwszy wystawione na sprzedaż
Po Drodze
Można było go zamawiać tylko przez cztery dni. 5-drzwiowe Suzuki Jimny stało się hitem
Po Drodze
Salon samochodowy wraca do łask. Ten w Brukseli warto było odwiedzić
Po Drodze
Ten crossover to hit sprzedaży. Już milion klientów kupiło go w Europie
Po Drodze
Kto zbudował pierwszy na świecie samochód koncepcyjny?