Reklama

Jakość nowych aut najgorsza od lat. Drugi najgorszy wynik w ostatniej dekadzie

Nowoczesne technologie miały sprawić, że samochody będą wygodniejsze, bezpieczniejsze i bardziej intuicyjne w obsłudze. Tymczasem rzeczywistość okazuje się zupełnie inna. Najnowszy raport renomowanego instytutu J.D. Power ujawnia niepokojący trend - jakość nowych aut drastycznie spada.

Publikacja: 13.07.2025 08:15

Raport J.D. Power odnotował średnio aż 192 problemy na każde 100 samochodów – to drugi najgorszy wyn

Raport J.D. Power odnotował średnio aż 192 problemy na każde 100 samochodów – to drugi najgorszy wynik w ostatniej dekadzie

Foto: AdobeStock

Na podstawie analizy ponad 92 000 pojazdów z rocznika modelowego 2025, J.D. Power odnotował średnio aż 192 problemy na każde 100 samochodów – to drugi najgorszy wynik w ostatniej dekadzie. Jeszcze gorsze statystyki dotyczą zupełnie nowych modeli, które osiągnęły 203 problemy na 100 pojazdów, co stanowi najgorszy wynik od lat. Najczęściej zgłaszane usterki dotyczą szeroko pojętej elektroniki pokładowej – zbyt skomplikowanych ekranów dotykowych, braku fizycznych przycisków, natarczywych komunikatów i trudnych w obsłudze systemów multimedialnych. W niektórych autach zabrakło nawet klasycznych przycisków do otwierania schowka czy regulacji lusterek, co wywołało dezorientację i frustrację użytkowników.

Czytaj więcej

Jedna marka samochodowa zdominowała ranking niezawodności. Siedem modeli w Top 10

Eksperci J.D. Power ostrzegają: zbyt daleko posunięta digitalizacja może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo. Przeniesienie podstawowych funkcji do ekranów dotykowych wydłuża czas reakcji kierowcy i odciąga jego wzrok od drogi. Europejski instytut Euro NCAP rozważa nawet karne punkty w testach bezpieczeństwa dla modeli, które nie posiadają fizycznych przycisków do obsługi takich funkcji jak klimatyzacja, światła czy lusterka.

Które marki wypadają najlepiej, a które zawodzą

Nie brakuje też pozytywnych sygnałów. Tesla, która jeszcze rok temu notowała aż 266 problemów na 100 pojazdów, poprawiła swój wynik do 212, co wzmacnia pozycję samochodów elektrycznych. Najlepszy rezultat w całym zestawieniu osiągnął Lexus – tylko 166 problemów na 100 aut. Tuż za nim znalazły się Jaguar i Hyundai. Na drugim biegunie znalazły się marki europejskie: Mini, Mazda, Volkswagen – wszystkie przekroczyły granicę 220 problemów. Volvo (258) i Audi (269) zamykają ranking. Zaskoczeniem jest brak marki Polestar, która w 2024 roku zanotowała rekordowo zły wynik (316 problemów na 100 aut). W tegorocznym raporcie w ogóle jej nie uwzględniono – bez podania oficjalnego powodu.

Technologia frustruje zamiast pomagać

Systemy wspomagające kierowcę, które miały ułatwiać jazdę, często są źródłem irytacji. Nadmiar alertów, błędna interpretacja sytuacji drogowych i nieintuicyjne interfejsy to najczęstsze zarzuty użytkowników. Duże ekrany dotykowe, zastępujące tradycyjne przyciski, są często niewygodne i rozpraszające. Kierowcy coraz częściej domagają się powrotu do fizycznych przycisków – prostych, intuicyjnych i przede wszystkim bezpiecznych. Raport J.D. Power pokazuje, że jakość nowych samochodów nie zawsze idzie w parze z postępem technologicznym. W erze cyfrowej motoryzacji, gdzie każda funkcja przenoszona jest na ekran dotykowy, rośnie znaczenie ergonomii i prostoty obsługi. Konsumenci – jak pokazują badania – coraz częściej cenią sobie niezawodność i intuicyjność bardziej niż futurystyczne gadżety.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Najdziwniejsza decyzja Jaguara w historii. Na rok zaprzestanie sprzedaży nowych aut

Na podstawie analizy ponad 92 000 pojazdów z rocznika modelowego 2025, J.D. Power odnotował średnio aż 192 problemy na każde 100 samochodów – to drugi najgorszy wynik w ostatniej dekadzie. Jeszcze gorsze statystyki dotyczą zupełnie nowych modeli, które osiągnęły 203 problemy na 100 pojazdów, co stanowi najgorszy wynik od lat. Najczęściej zgłaszane usterki dotyczą szeroko pojętej elektroniki pokładowej – zbyt skomplikowanych ekranów dotykowych, braku fizycznych przycisków, natarczywych komunikatów i trudnych w obsłudze systemów multimedialnych. W niektórych autach zabrakło nawet klasycznych przycisków do otwierania schowka czy regulacji lusterek, co wywołało dezorientację i frustrację użytkowników.

Reklama
Tu i Teraz
Dieselgate w Polsce. Volkswagen zapłaci 73,7 mln zł i kończy batalię z UOKiK
Tu i Teraz
To nie jest Corolla. Ten model Toyoty jest najpopularniejszą hybrydą na świecie
Tu i Teraz
Dacia Sandero królem Europy. W czasach drogich SUV-ów i elektryków wygrywa prostota
Tu i Teraz
Autostrada Wielkopolska znów podnosi ceny. To już drugi raz w tym roku
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Tu i Teraz
Odcinkowy pomiar prędkości na A4 zbiera rekordowe żniwa
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama