20 lat Porsche Cayenne: Od koła ratunkowego do kasowego hitu

Cayenne, pierwszy SUV Porsche obchodzi swoje 20 urodziny. W tym czasie pojawiły się trzy generacje i dwa warianty nadwozia, a sam model miał i ma fundamentalne znaczenie dla marki Porsche.

Publikacja: 07.08.2022 16:22

20 lat Porsche Cayenne: Od koła ratunkowego do kasowego hitu

Foto: mat. prasowe

Sytuacja finansowa Porsche na początku lat 90. była nie wesoła. Żeby przetrwać sportowa marka z Zuffenhausen łapała się każdej roboty. W kooperacji budowała z Mercedesem model 500 E, wykonywała projekty dla Seata, Opla, a nawet Łady. Przebudzenie modelowe i finansowe nadeszło w 1996 roku po prezentacji Boxstera i rok później nowej generacji 911 (996). To był też czas zwariowanych pomysłów np. rozważano wprowadzenie do produkcji modelu z nadwoziem typu van. Może by i tak się stało gdyby nie Wendelin Wiedeking, ówczesny członek zarządu, a później szef Porsche, który wyczuł panujący w USA trend i postawił na inny, chociaż równie kontrowersyjny kierunek rozwoju. To był czas kiedy za oceanem zaczynał się szał na SUV-y i tak podjęto decyzję, że zamiast vana Porsche zbuduje dużego SUV.

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Foto: mat. prasowe

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Foto: mat. prasowe

Projekt rozpoczął się w 1998 roku pod nazwą Colorado. Moment był dobry, bo Porsche Cayenne powstało równocześnie z Volkswagenem Touaregiem. Trzy lata później dołączyło do nich Audi Q7, które również bazuje na tych samych podzespołach. SUV-y miały taką samą platformę, a w pierwszej generacji Touareg i Cayenne miały prawie identyczne nadwozia. Drzwi, tylna klapa i niektóre szyby w VW i Porsche są identyczne. To samo dotyczy technologii napędu.

Pierwsza generacja Porsche Cayenne Turbo z 2003 roku.

Pierwsza generacja Porsche Cayenne Turbo z 2003 roku.

Foto: mat. prasowe

Mimo, że Touareg i Q7 miały pod maską silniki V10 i V12 to właśnie Cayenne stał się symbolem mocnych SUV-ów o znakomitych osiągach. Pierwsza generacja Cayenne Turbo S mogła pochwalić się mocą do 521 KM, która po modernizacji wzrosła do 550 KM. Był to wówczas najszybszy SUV, który 100 km/h osiągał w czasie 5,2 sekundy i rozpędzał się do 270 km/h (550 KM - 0-100 km/h w 4,8 sekundy, V-max 280 km/h). Produkcja Cayenne podzielona była pomiędzy zakładach Porsche w Lipsku (finalny montaż), Bratysławę (karoseria) i Zuffenhausen (silniki). Cayenne trafił w przysłowiową dziesiątkę. W roku 2003/2004 stał się najchętniej kupowanym modelem Porsche. Rozeszło się 39 900 egzemplarzy. Około 40 procent całkowitej sprzedaży trafiło do USA. Do początkowo często błędnie wymawianej nazwy Cayenne chyba już w świecie motoryzacji wszyscy zdążyli się przyzwyczaić. Poprawnie wymawia się ją kajen, tak jak Cayenne - stolicę Gujany Francuskiej i pieprz Cayenne.

Czytaj więcej

Kim jest Oliver Blume? Nowy prezes Grupy Volkswagen
Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

Foto: mat. prasowe

W ramach aktualizacji modelu w 2006 pod maską pojawił się trzylitrowy diesel V6 rodem z Audi. Był to pierwszy silnik wysokoprężny montowany w samochodzie osobowym Porsche. To dla kochających tradycję fanów Porsche było podwójnym świętokradztwem - pięciodrzwiowy SUV, a do tego jeszcze z silnikiem wysokoprężnym. Jednak właśnie w tym szaleństwie była metoda - z czasem właśnie diesel był jedną z najpopularniejszych opcji napędu Cayenne. Łącznie powstało 178 670 egzemplarzy pierwszej generacji SUV-a Porsche. To trzykrotnie więcej niż łączna produkcja modeli 964 (1989 do 1994) i 993 (1993 do 1998) razem wziętych. W bilansie wyprzedził nawet model 911 serii 996 (1997 - 2006), który powstawał przez dziewięć lat i opuścił linię produkcyjną łącznie w 175 262 egzemplarzach. Jeśli porównamy to w wynikami sprzedaży Boxstera (164 874 sztuk w latach 1996-2004) to widać, że ruch wprowadzenia do produkcji Cayenne był jak najbardziej trafiony.

Druga generacja Porsche Cayenne  z 2010 roku.

Druga generacja Porsche Cayenne z 2010 roku.

Foto: mat. prasowe

Druga generacja Porsche Cayenne  z 2010 roku.

Druga generacja Porsche Cayenne z 2010 roku.

Foto: mat. prasowe

Druga generacja Cayenne (92A) pojawiła się na rynku latem 2010 roku. Była dłuższa o prawie pięć centymetrów, miała o 120 litrów większy bagażnik i ważyła od 200 do 300 kg mniej od poprzednika. Jednym z powodów był prostszy napęd na wszystkie, który pozwolił zaoszczędzić sporo kilogramów. Od początku model był dostępny w wersji hybrydowej, a po modernizacji w 2014 roku pojawił się również hybrydowy Cayenne S E-Hybrid z hybrydą plug-in. Wersja Turob S dorobiła się mocy 570 KM i jeszcze lepszych osiągów (0-100 km/h w 4,1 sekundy, V-max - 284 km/h). Cayenne 92A oferowany był w 15 kolorach nadwozia.

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

Foto: mat. prasowe

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

Foto: mat. prasowe

Trzecia, aktualnie oferowana generacja ujrzała światło dzienne jesienią 2017 roku. Opracowana jest na nowej platformie MLB, na której budowany jest m.in. Bentley Bentayga. W 2019 roku pojawiła się opcja drugiej linii nadwozia o nazwie Cayenne Coupe. Produkcja przeniesiona została w całości do Bratysławy na Słowacji. Od marca 2022 roku Cayenne jest montowany w Kulim w Malezji. To pierwsze Porsche produkowane poza Europą. Z oferty zniknął silnik diesla. Topowa wersja nosi oznaczenie Cayenne Turbo S E-Hybrid, ma 680 KM mocy, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy i rozpędza się do 295 km/h. Do Porsche Cayenne należy aktualny rekord toru dla SUV-ów na Nürburgringu. Cayenne Coupe Turbo GT okrążył pętlę Zielonego Pikła w czasie 7:38,9 minuty. To także pierwsze Cayenne, które złamało barierę 300 km/h.

Porsche Cayenne Transsyberia

Porsche Cayenne Transsyberia

Foto: mat. prasowe

Już przy pierwszej generacji pojawił pomysł stworzenia sportowej wersji Cayenne. Projekt nosił nazwę "Roadrunner", miał napędem na tylne koła i kubełkowe fotele. Ostatecznie pomysł nie otrzymał zielonego światła. Ten sam los spotkał Cayenne Cabrio, którego prototyp zbudowano w 2003 roku. Za to w 2007 roku pojawiła się wyczynowa wersja o nazwie Transsyberia, która wzięła udział w długodystansowym rajdzie o tej samej nazwie. Trzy lata później (2010 rok) modelbył dostępny w krótkiej serii.

Porsche Cayenne Convertible Concept z 2002 roku.

Porsche Cayenne Convertible Concept z 2002 roku.

Foto: mat. prasowe

Historia Porsche Cayenne

Pierwsza generacja (9PA) - od 2002 do 2007 roku

Pierwsza generacja (9PA) modernizacja - od 2007 do 2010 roku

Druga generacja (92A) - od 2010 do 2014 roku

Druga generacja (92A) modernizacja - od 2014 do 2017 roku

Trzecia generacja (PO536) - od 2017 roku do teraz

Porsche Cayenne Coupe - od 2019 roku

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Foto: mat. prasowe

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Foto: mat. prasowe

Pierwsza generacja Porsche Cayenne  i Cayenne Turbo (z prawej).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne i Cayenne Turbo (z prawej).

Foto: mat. prasowe

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

Foto: mat. prasowe

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (centralnie model Turbo).

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (centralnie model Turbo).

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne Diesel (2007 - 2010)

Porsche Cayenne Diesel (2007 - 2010)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne Hybrid (2007 - 2010)

Porsche Cayenne Hybrid (2007 - 2010)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne Turbo S (2009 - 2010)

Porsche Cayenne Turbo S (2009 - 2010)

Foto: mat. prasowe

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

Foto: mat. prasowe

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2013 - 2014)

Porsche Cayenne GTS (2013 - 2014)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne Turbo S (2013 - 2014)

Porsche Cayenne Turbo S (2013 - 2014)

Foto: mat. prasowe

Zmodernizowana druga generacja Porsche Cayenne (2014 - 2017).

Zmodernizowana druga generacja Porsche Cayenne (2014 - 2017).

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2015 - 2017)

Porsche Cayenne GTS (2015 - 2017)

Foto: mat. prasowe

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

Foto: mat. prasowe

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne E-Hybrid (od 2019)

Porsche Cayenne E-Hybrid (od 2019)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne Coupe (od 2019)

Porsche Cayenne Coupe (od 2019)

Foto: mat. prasowe

Porsche Cayenne Turbo GT (od 2022)

Porsche Cayenne Turbo GT (od 2022)

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Audi A8: Kawał dobrej roboty, której nie widać

Sytuacja finansowa Porsche na początku lat 90. była nie wesoła. Żeby przetrwać sportowa marka z Zuffenhausen łapała się każdej roboty. W kooperacji budowała z Mercedesem model 500 E, wykonywała projekty dla Seata, Opla, a nawet Łady. Przebudzenie modelowe i finansowe nadeszło w 1996 roku po prezentacji Boxstera i rok później nowej generacji 911 (996). To był też czas zwariowanych pomysłów np. rozważano wprowadzenie do produkcji modelu z nadwoziem typu van. Może by i tak się stało gdyby nie Wendelin Wiedeking, ówczesny członek zarządu, a później szef Porsche, który wyczuł panujący w USA trend i postawił na inny, chociaż równie kontrowersyjny kierunek rozwoju. To był czas kiedy za oceanem zaczynał się szał na SUV-y i tak podjęto decyzję, że zamiast vana Porsche zbuduje dużego SUV.

Pozostało 89% artykułu
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Po Drodze
Był jednym z najmocniejszych SUV-ów na rynku. Teraz żegna się wersją specjalną
Po Drodze
Miał zostać wycofany z oferty, a zostaje na kolejne lata. SUV Volvo po modernizacji
Po Drodze
Mercedes pokazał w Warszawie swoją wizję przyszłości
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Po Drodze
Garaż Taylor Swift robi wrażenie. Sprawdzamy, jakimi samochodami jeździ supergwiazda