20 lat Porsche Cayenne: Od koła ratunkowego do kasowego hitu

Cayenne, pierwszy SUV Porsche obchodzi swoje 20 urodziny. W tym czasie pojawiły się trzy generacje i dwa warianty nadwozia, a sam model miał i ma fundamentalne znaczenie dla marki Porsche.

Publikacja: 07.08.2022 16:22

20 lat Porsche Cayenne: Od koła ratunkowego do kasowego hitu

Foto: mat. prasowe

Sytuacja finansowa Porsche na początku lat 90. była nie wesoła. Żeby przetrwać sportowa marka z Zuffenhausen łapała się każdej roboty. W kooperacji budowała z Mercedesem model 500 E, wykonywała projekty dla Seata, Opla, a nawet Łady. Przebudzenie modelowe i finansowe nadeszło w 1996 roku po prezentacji Boxstera i rok później nowej generacji 911 (996). To był też czas zwariowanych pomysłów np. rozważano wprowadzenie do produkcji modelu z nadwoziem typu van. Może by i tak się stało gdyby nie Wendelin Wiedeking, ówczesny członek zarządu, a później szef Porsche, który wyczuł panujący w USA trend i postawił na inny, chociaż równie kontrowersyjny kierunek rozwoju. To był czas kiedy za oceanem zaczynał się szał na SUV-y i tak podjęto decyzję, że zamiast vana Porsche zbuduje dużego SUV.

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

mat. prasowe

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

mat. prasowe

Projekt rozpoczął się w 1998 roku pod nazwą Colorado. Moment był dobry, bo Porsche Cayenne powstało równocześnie z Volkswagenem Touaregiem. Trzy lata później dołączyło do nich Audi Q7, które również bazuje na tych samych podzespołach. SUV-y miały taką samą platformę, a w pierwszej generacji Touareg i Cayenne miały prawie identyczne nadwozia. Drzwi, tylna klapa i niektóre szyby w VW i Porsche są identyczne. To samo dotyczy technologii napędu.

Pierwsza generacja Porsche Cayenne Turbo z 2003 roku.

Pierwsza generacja Porsche Cayenne Turbo z 2003 roku.

mat. prasowe

Mimo, że Touareg i Q7 miały pod maską silniki V10 i V12 to właśnie Cayenne stał się symbolem mocnych SUV-ów o znakomitych osiągach. Pierwsza generacja Cayenne Turbo S mogła pochwalić się mocą do 521 KM, która po modernizacji wzrosła do 550 KM. Był to wówczas najszybszy SUV, który 100 km/h osiągał w czasie 5,2 sekundy i rozpędzał się do 270 km/h (550 KM - 0-100 km/h w 4,8 sekundy, V-max 280 km/h). Produkcja Cayenne podzielona była pomiędzy zakładach Porsche w Lipsku (finalny montaż), Bratysławę (karoseria) i Zuffenhausen (silniki). Cayenne trafił w przysłowiową dziesiątkę. W roku 2003/2004 stał się najchętniej kupowanym modelem Porsche. Rozeszło się 39 900 egzemplarzy. Około 40 procent całkowitej sprzedaży trafiło do USA. Do początkowo często błędnie wymawianej nazwy Cayenne chyba już w świecie motoryzacji wszyscy zdążyli się przyzwyczaić. Poprawnie wymawia się ją kajen, tak jak Cayenne - stolicę Gujany Francuskiej i pieprz Cayenne.

Czytaj więcej

Kim jest Oliver Blume? Nowy prezes Grupy Volkswagen
Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

mat. prasowe

W ramach aktualizacji modelu w 2006 pod maską pojawił się trzylitrowy diesel V6 rodem z Audi. Był to pierwszy silnik wysokoprężny montowany w samochodzie osobowym Porsche. To dla kochających tradycję fanów Porsche było podwójnym świętokradztwem - pięciodrzwiowy SUV, a do tego jeszcze z silnikiem wysokoprężnym. Jednak właśnie w tym szaleństwie była metoda - z czasem właśnie diesel był jedną z najpopularniejszych opcji napędu Cayenne. Łącznie powstało 178 670 egzemplarzy pierwszej generacji SUV-a Porsche. To trzykrotnie więcej niż łączna produkcja modeli 964 (1989 do 1994) i 993 (1993 do 1998) razem wziętych. W bilansie wyprzedził nawet model 911 serii 996 (1997 - 2006), który powstawał przez dziewięć lat i opuścił linię produkcyjną łącznie w 175 262 egzemplarzach. Jeśli porównamy to w wynikami sprzedaży Boxstera (164 874 sztuk w latach 1996-2004) to widać, że ruch wprowadzenia do produkcji Cayenne był jak najbardziej trafiony.

Druga generacja Porsche Cayenne  z 2010 roku.

Druga generacja Porsche Cayenne z 2010 roku.

mat. prasowe

Druga generacja Porsche Cayenne  z 2010 roku.

Druga generacja Porsche Cayenne z 2010 roku.

mat. prasowe

Druga generacja Cayenne (92A) pojawiła się na rynku latem 2010 roku. Była dłuższa o prawie pięć centymetrów, miała o 120 litrów większy bagażnik i ważyła od 200 do 300 kg mniej od poprzednika. Jednym z powodów był prostszy napęd na wszystkie, który pozwolił zaoszczędzić sporo kilogramów. Od początku model był dostępny w wersji hybrydowej, a po modernizacji w 2014 roku pojawił się również hybrydowy Cayenne S E-Hybrid z hybrydą plug-in. Wersja Turob S dorobiła się mocy 570 KM i jeszcze lepszych osiągów (0-100 km/h w 4,1 sekundy, V-max - 284 km/h). Cayenne 92A oferowany był w 15 kolorach nadwozia.

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

mat. prasowe

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

Trzecia generacja Porsche Cayenne Turbo z 2017 roku.

mat. prasowe

Trzecia, aktualnie oferowana generacja ujrzała światło dzienne jesienią 2017 roku. Opracowana jest na nowej platformie MLB, na której budowany jest m.in. Bentley Bentayga. W 2019 roku pojawiła się opcja drugiej linii nadwozia o nazwie Cayenne Coupe. Produkcja przeniesiona została w całości do Bratysławy na Słowacji. Od marca 2022 roku Cayenne jest montowany w Kulim w Malezji. To pierwsze Porsche produkowane poza Europą. Z oferty zniknął silnik diesla. Topowa wersja nosi oznaczenie Cayenne Turbo S E-Hybrid, ma 680 KM mocy, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 sekundy i rozpędza się do 295 km/h. Do Porsche Cayenne należy aktualny rekord toru dla SUV-ów na Nürburgringu. Cayenne Coupe Turbo GT okrążył pętlę Zielonego Pikła w czasie 7:38,9 minuty. To także pierwsze Cayenne, które złamało barierę 300 km/h.

Porsche Cayenne Transsyberia

Porsche Cayenne Transsyberia

mat. prasowe

Już przy pierwszej generacji pojawił pomysł stworzenia sportowej wersji Cayenne. Projekt nosił nazwę "Roadrunner", miał napędem na tylne koła i kubełkowe fotele. Ostatecznie pomysł nie otrzymał zielonego światła. Ten sam los spotkał Cayenne Cabrio, którego prototyp zbudowano w 2003 roku. Za to w 2007 roku pojawiła się wyczynowa wersja o nazwie Transsyberia, która wzięła udział w długodystansowym rajdzie o tej samej nazwie. Trzy lata później (2010 rok) modelbył dostępny w krótkiej serii.

Porsche Cayenne Convertible Concept z 2002 roku.

Porsche Cayenne Convertible Concept z 2002 roku.

mat. prasowe

Historia Porsche Cayenne

Pierwsza generacja (9PA) - od 2002 do 2007 roku

Pierwsza generacja (9PA) modernizacja - od 2007 do 2010 roku

Druga generacja (92A) - od 2010 do 2014 roku

Druga generacja (92A) modernizacja - od 2014 do 2017 roku

Trzecia generacja (PO536) - od 2017 roku do teraz

Porsche Cayenne Coupe - od 2019 roku

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

mat. prasowe

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).

mat. prasowe

Pierwsza generacja Porsche Cayenne  i Cayenne Turbo (z prawej).

Pierwsza generacja Porsche Cayenne i Cayenne Turbo (z prawej).

mat. prasowe

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (2007 - 2010).

mat. prasowe

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (centralnie model Turbo).

Zmodernizowana pierwsza generacja Porsche Cayenne (centralnie model Turbo).

mat. prasowe

Porsche Cayenne Diesel (2007 - 2010)

Porsche Cayenne Diesel (2007 - 2010)

mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

Porsche Cayenne GTS (2007 - 2010)

mat. prasowe

Porsche Cayenne Hybrid (2007 - 2010)

Porsche Cayenne Hybrid (2007 - 2010)

mat. prasowe

Porsche Cayenne Turbo S (2009 - 2010)

Porsche Cayenne Turbo S (2009 - 2010)

mat. prasowe

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

mat. prasowe

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

Druga generacja Porsche Cayenne (2010 - 2014)

mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2013 - 2014)

Porsche Cayenne GTS (2013 - 2014)

mat. prasowe

Porsche Cayenne Turbo S (2013 - 2014)

Porsche Cayenne Turbo S (2013 - 2014)

mat. prasowe

Zmodernizowana druga generacja Porsche Cayenne (2014 - 2017).

Zmodernizowana druga generacja Porsche Cayenne (2014 - 2017).

mat. prasowe

Porsche Cayenne GTS (2015 - 2017)

Porsche Cayenne GTS (2015 - 2017)

mat. prasowe

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

mat. prasowe

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

Trzecia generacja Porsche Cayenne (od 2017)

mat. prasowe

Porsche Cayenne E-Hybrid (od 2019)

Porsche Cayenne E-Hybrid (od 2019)

mat. prasowe

Porsche Cayenne Coupe (od 2019)

Porsche Cayenne Coupe (od 2019)

mat. prasowe

Porsche Cayenne Turbo GT (od 2022)

Porsche Cayenne Turbo GT (od 2022)

mat. prasowe

Czytaj więcej

Audi A8: Kawał dobrej roboty, której nie widać

Sytuacja finansowa Porsche na początku lat 90. była nie wesoła. Żeby przetrwać sportowa marka z Zuffenhausen łapała się każdej roboty. W kooperacji budowała z Mercedesem model 500 E, wykonywała projekty dla Seata, Opla, a nawet Łady. Przebudzenie modelowe i finansowe nadeszło w 1996 roku po prezentacji Boxstera i rok później nowej generacji 911 (996). To był też czas zwariowanych pomysłów np. rozważano wprowadzenie do produkcji modelu z nadwoziem typu van. Może by i tak się stało gdyby nie Wendelin Wiedeking, ówczesny członek zarządu, a później szef Porsche, który wyczuł panujący w USA trend i postawił na inny, chociaż równie kontrowersyjny kierunek rozwoju. To był czas kiedy za oceanem zaczynał się szał na SUV-y i tak podjęto decyzję, że zamiast vana Porsche zbuduje dużego SUV.

Pozostało 88% artykułu
Po Drodze
Lamborghini Revuelto wyprzedane na trzy lata do przodu
Materiał Promocyjny
Zwinny, wyrazisty i dynamiczny. SUV, który bryluje na europejskich salonach
Po Drodze
Bentley jakiego jeszcze nie było. Continental Flying Spur jako pick-up
Po Drodze
Targi IAA Mobility: Niemcy rządzą, ale Chińczycy będą groźną konkurencją
Po Drodze
Mercedes 190 do sprzedania za 2,3 mln zł. To auto, którym ścigał się Niki Lauda
Materiał Promocyjny
THE FUTURE OF FINANCE
Po Drodze
Tego sukcesu nikt się nie spodziewał. SUV numerem 1 w segmencie kabrioletów
Materiał Promocyjny
Nowe finansowanie dla transportu miejskiego w Polsce Wschodniej