Sytuacja finansowa Porsche na początku lat 90. była nie wesoła. Żeby przetrwać sportowa marka z Zuffenhausen łapała się każdej roboty. W kooperacji budowała z Mercedesem model 500 E, wykonywała projekty dla Seata, Opla, a nawet Łady. Przebudzenie modelowe i finansowe nadeszło w 1996 roku po prezentacji Boxstera i rok później nowej generacji 911 (996). To był też czas zwariowanych pomysłów np. rozważano wprowadzenie do produkcji modelu z nadwoziem typu van. Może by i tak się stało gdyby nie Wendelin Wiedeking, ówczesny członek zarządu, a później szef Porsche, który wyczuł panujący w USA trend i postawił na inny, chociaż równie kontrowersyjny kierunek rozwoju. To był czas kiedy za oceanem zaczynał się szał na SUV-y i tak podjęto decyzję, że zamiast vana Porsche zbuduje dużego SUV.
Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).
Pierwsza generacja Porsche Cayenne (2002 - 2007).
Projekt rozpoczął się w 1998 roku pod nazwą Colorado. Moment był dobry, bo Porsche Cayenne powstało równocześnie z Volkswagenem Touaregiem. Trzy lata później dołączyło do nich Audi Q7, które również bazuje na tych samych podzespołach. SUV-y miały taką samą platformę, a w pierwszej generacji Touareg i Cayenne miały prawie identyczne nadwozia. Drzwi, tylna klapa i niektóre szyby w VW i Porsche są identyczne. To samo dotyczy technologii napędu.
Pierwsza generacja Porsche Cayenne Turbo z 2003 roku.