Stellantis wszystkich zaskoczył. Planuje nowy napęd: hybrydowy silnik diesla

Wszystko wygląda na to, że Stellantis planuje wprowadzenie nowych silników diesla z normą Euro 7 do samochodów wykorzystujących technologię hybrydową. Za niedługo Opel, Fiat, Peugeot i Citroën wkrótce mogą być dostępne z nowymi dieslami.

Publikacja: 25.02.2025 12:06

Stellantis rozważa opracowanie nowych silników diesla

Stellantis rozważa opracowanie nowych silników diesla

Foto: mat. prasowe

W ostatnich latach koncern motoryzacyjny Stellantis, do którego należą takie marki, jak Peugeot, Citroën, Opel czy Fiat, w coraz większym stopniu koncentruje swoją strategię na elektryfikacji swojej floty pojazdów. Zgodnie z planami, do 2030 roku w Europie miały być oferowane wyłącznie modele elektryczne. Niemniej jednak ostatnio pojawiły się doniesienia sugerujące, że Stellantis rozważa opracowanie nowych silników diesla, które w połączeniu z technologią hybrydową spełniają normę Euro 7.

Czytaj więcej

Stellantis chce wskrzesić zapomnianą markę. Ma stać się konkurentem Dacii

W styczniu 2025 r. portal „Highmotor” poinformował o wypowiedziach Jeana-Philippe’a Imparato, nowego szefa Stellantis na Europę, z którym wynika, że koncern rozważa rozszerzenie swojej oferty o nowoczesne silniki wysokoprężne, szczególnie w połączeniu z napędami hybrydowymi. Niedawno kilka francuskich mediów również podchwyciło ten wątek i poinformowało, że Stellantis inwestuje w rozwój nowego silnika diesla. Jednocześnie fabryka w Trémery we Francji nie wstrzyma w tym roku produkcji silników HDi o pojemności 2,0 i 1,5 litra, tak jak wcześniej zadecydował Carlos Tavares, ustępujący szef Stellantisa.

Stellantis planuje powrót do silników diesla

Przy przejściu na technologię hybrydową pod uwagę brany jest silnik wysokoprężny HDi o pojemności 2,0 litra. Oprócz pojazdów użytkowych, silniki diesla są w Grupie Stellantis są aktualnie rzadko dostępne. Opel całkowicie wycofał diesle ze swojej oferty, Peugeot oferuje taki napęd wyłącznie w modelu 308, a w Citroënie tylko model C5 Aircross i C3 Aircross ma opcję wyboru napędu wysokoprężnego. Alfa póki co chyba ma najszerszą ofertę diesli, bo dostępną w trzech wersjach 1,6 litra 130 KM w Tonale i 2,2 litra o mocy 160 lub 210 KM w Giuli i Stelvio. Na niektórych rynkach jest dostępny jeszcze Fiat Tipo jako ostatni model z dieslem z Multijetem opracowany jeszcze przez Fiata.

Czytaj więcej

Citroen walczy o klientów. Tak wygląda następca popularnego SUV-a

Dzięki hybrydowej wersji sprawdzonych silników wysokoprężnych HDi, Stellantis znalazłby się w ekskluzywnym towarzystwie: obecnie Audi, BMW i Mercedes oferują silniki wysokoprężne z technologią hybrydową, podczas gdy u pozostałych producentów technologia ta nie odgrywa praktycznie żadnej roli. Koncern Stellantis ogłosił niedawno, że w swoim zakładzie w Termoli we Włoszech wybuduje trzeci zakład produkcyjny skrzyń biegów eDCT (Electrified Dual Clutch Transmission). Ta zelektryfikowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów jest stosowana w wielu obecnych samochodach hybrydowych grupy z silnikami benzynowymi. Właściwie nic nie stoi na przeszkodzie, aby połączyć tę technologię z silnikiem diesla.

Czytaj więcej

Złote Koło moto.rp.pl: Nagrody motoryzacyjne za 2024 rok

W ostatnich latach koncern motoryzacyjny Stellantis, do którego należą takie marki, jak Peugeot, Citroën, Opel czy Fiat, w coraz większym stopniu koncentruje swoją strategię na elektryfikacji swojej floty pojazdów. Zgodnie z planami, do 2030 roku w Europie miały być oferowane wyłącznie modele elektryczne. Niemniej jednak ostatnio pojawiły się doniesienia sugerujące, że Stellantis rozważa opracowanie nowych silników diesla, które w połączeniu z technologią hybrydową spełniają normę Euro 7.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Tu i Teraz
Pamiętacie samochody Yugo? Marka ma wrócić z nowymi budżetowymi autami
Tu i Teraz
Kolejny cios w europejską motoryzację. 120-letnia fabryka zostanie zamknięta
Tu i Teraz
Toyota nie rezygnuje z wodoru. Premiera nowej generacji ogniw paliwowych
Tu i Teraz
Powrót do silnika V8. Nowy Dodge Charger jednak nie tylko z napędem elektrycznym
Tu i Teraz
Szantażowanie rodziny Schumachera. Wyrok więzienia dla głównego oskarżonego