W ostatnim roku finansowym Toyota osiągnęła zysk netto 2,45 bln jenów (16,5 mld euro) od rekordowych obrotów 37,15 bln jenów dzięki deprecjacji japońskiej waluty, co zwiększyło wartość sprzedaży zagranicą i zwiększeniu produkcji do 9,13 mln pojazdów. Grupa sprzedała na świecie 10,56 mln pojazdów (+1,7 proc.) wobec 10,38 mln rok wcześniej. Prezes Koji Sato przedstawił też prognozę wyników finansowych na ten rok, czyli do 31 marca 2024. Produkcja samochodów marek Toyota i Lexus wzrośnie do 10,1 mln, łączna sprzedaż 4 marek (także Daihatsu i Hino) zwiększy się o 7,8 proc. do 11,36 mln. Będzie większa od 10,6 mln sprzedanych w ostatnim roku przed pandemią. Sprzedaż elektryków skoczy ponad pięciokrotnie, do 202 tys. z 38 tys. w minionym roku. Zysk netto grupy zwiększy się o 5,3 proc. do 2,58 bln jenów (2,35 mld euro), operacyjny wróci do poziomu 3 bln jenów (20,58 mld euro) z 2021 r. Marża operacyjna zmaleje do 7,9 proc. z 8,5 proc. sprzed 2 lat. Obroty dojdą do 38 bln jenów (256 mld euro).
Czytaj więcej
Od 1955 roku pod nazwą Crown kryją się limuzyny premium japońskiej marki Toyota. Teraz Japończycy zamierzają unowocześnić markę i przekształca ją w sub-markę z pozycjonowaniem w segmencie premium. Lexusowi rośnie we własnych szeregach konkurencja.
Nowy cel sprzedaży e-aut zwiększy ich udział w łącznej puli grupy Toyoty z 0,4 do 2 proc. „Spodziewamy się zwiększenia łącznej sprzedaży we wszystkich regionach oraz wielkości produkcji do 10,1 mln pojazdów dzięki m.in. poprawie w dostawach półprzewodników” - informuje firma. Grupa przyspieszy ponadto wprowadzenie odpowiednich rozwiązań dla poszczególnych regionów. Gama nowych modeli będzie dotyczyć od kompaktowych furgonetek po luksusowe limuzyny i ma trafiać głównie do USA i Chin. Zapowiedziana wcześniej odrębna struktura pracująca nad elektrykami nowej generacji BEV Factory będzie składać się z trzech ośrodków skupionych na podwoziu, elektronice i oprogramowaniu — poinformował prezes Sato.
Wyraźnie widać, że nowy prezes Toyoty, Koji Sato jest konsekwentny we wprowadzaniu nowej strategii, jaką przedstawił obejmując to stanowisko. Jej głównym celem jest zapewnienie pozycji wiodącego producenta w segmencie pojazdów elektrycznych. Japoński gigant, który pozostał za konkurentami w elektryfikacji napędu wprowadzi do 2026 r. 10 nowych modeli BEV i zamierza dojść do sprzedaży 1,5 mln tych aut rocznie. Za kadencji poprzednika Akio Toyody Toyota rozwijała napęd hybrydowy, była w tym światowym liderem, interesowała się też napędem na ogniwo paliwowe. Segment elektryków był dla japońskiego giganta peryferyjny. W 2022 r. sprzedała niespełna 25 tys. trzech modeli włącznie z Lexusem. Pod koniec 2021 r. firma zapowiedziała dojście do sprzedaży 3,5 mln e-aut rocznie w 2030 r. Specjaliści przewidują., że w 2030 r. ponad połowę światowej produkcji będą stanowić właśnie elektryki. Zaspokojenie tego popytu będzie istotne dla Toyoty, która zapowiedziała już zwiększenie produkcji w swych fabrykach w USA.
Czytaj więcej
Toyota pobiła rekord. Ponad 26 000 samochodów osobowych tej japońskiej marki zarejestrowanych zostało w Polsce pierwszym kwartale 2023 roku.