Zakład ma wypuszczać ok. 250 tys. jednostek napędu (silników elektrycznych, inwerterów i układów przesyłania napędu)rocznie od połowy 2024 r. To będzie pierwszy w Europie ośrodek produkcji elementów do e-aut należący do amerykańskiego koncernu. Amerykanie zapowiedzieli, że do 2030 r. wszystkie produkowane modele na rynek europejski będą elektryczne. Brytyjski rząd, ze swojej strony, dołoży się do inwestycji za pośrednictwem Funduszu Przekształceń Sektora Samochodowego (ATF). Zgodnie z obowiązującymi zasadami państwo dopłaca ok. 10 proc. do łącznej zadeklarowanej kwoty. Ford otrzymał już od brytyjskiego rządu 30 mln funtów -podał "Financial Times".

Czytaj więcej

Ford zmodernizował Focusa

- To ważny krok. W ten sposób Ford stał się pierwszym inwestorem w produkcję komponentów do e-aut w Europie — powiedział Stuart Rowley, prezydent Ford Europe. Fabryka w Halewood, w której pracuje 500 osób została wybrana z powodu doskonałych wyników w zakresie jakości, konkurencyjności i wyszkolenia oraz zaangażowania pracowników. Ford ma fabrykę w Kolonii, pierwszy zakład zbudowany w Europie, w 2023 r. ruszy w nim produkcja elektryków na masowy rynek - poinformował "Automotive News Europe". Po referendum w sprawie brexitu w 2016 r. wiele firm samochodowych niepokoiło się, że dojdzie do przeszkód w handlu. Ostateczna umowa Londynu z Brukselą zawarta w grudniu 2020 zapewniła jednak temu sektorowi bezcłowy dostęp pod warunkiem korzystania w niewielkim zakresie z podzespołów pochodzących z kontynentu europejskiego.