Mercedes-AMG One: Inspekcja w tym aucie może kosztować 850 000 euro

Mercedes-AMG przenosi technologię Formuły 1 na drogę. Model One to hipersamochód o mocy 1063 KM, który kosztuje 2,75 mln euro (prawie 13 mln zł). Ambitny projekt po kilku latach opóźnienia nareszcie może wyjechać do pierwszych klientów.

Publikacja: 16.06.2022 10:44

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

Foto: mat. prasowe

- W okresie rozwoju tego projektu wielu mogło sądzić, że jego realizacja będzie niemożliwa - powiedział Philip Schiemer, szef AMG. I faktycznie tak było, bo projekt jest opóźniony o trzy lata. AMG One to jednak najbardziej wyjątkowy samochód jaki opusicił hale produkcyjne w Affalterbach bo napędzany silnikiem z Formuły 1. Teraz nareszcie jest zatwierdzony, certyfikowany i spełniający normę emisji spalin Euro 6 w cyklu RDE, tj. w rzeczywistym ruchu drogowym.

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Według nieoficjalnych doniesień AMG zaznacza w umowie kupna, że One "wymaga dużego przeglądu co 50 tys. km. Chodzi w nim głównie o sprawdzenie i w razie potrzeby wymianę krytycznych elementów układu napędowego. Koszt takiej usługi może wynieść maksymalnie 850 000 euro (około 4 mln zł). To kwota należna do zapłacenia przy najgorszym scenariuszu, gdyby cały układ napędowy wymagał remontu. Oprócz tego, raz w roku lub co 5000 kilometrów należy przeprowadzić przegląd, podczas którego sprawdzane i wymieniane są między innymi wszystkie płyny eksploatacyjne. AMG nie podaje informacji na temat kosztów tej corocznej kontroli.

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Model AMG One zadebiutuje 23 czerwca podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood. Kto chce go kupić, powinien mieć do dyspozycji 2,75 mln euro plus podatki (prawie 13 mln złotych netto). W zamian otrzymujemy hipersamochód, który jest niezwykły pod każdym względem. W kabinie są dwa miejsca, nadwozie jest wykonane z karbonu, również monokok wykonany jest z tego samego materiału. Układ napędowy składa się z silnika zabudowanego centralnie, który napędza tylną oś, a dodatkowe silniki elektryczny napędzają przednią osią. Samochód został po raz pierwszy zaprezentowany pięć lat temu na targach we Frankfurcie z obietnicą wprowadzenia do produkcji w 2019 roku. Finalnie jego premiera była kilkakrotnie przekładana.

Czytaj więcej

Nowy Mercedes GLC: Kluczowy model ze Stuttgartu
Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Ten hiper-sportowy samochód został opracowany przez inżynierów z Affalterbach w Niemczech i Brixworth w Anglii. - W modelu One udało nam się przekroczyć granice możliwości. - Ogromne wyzwania techniczne związane z przystosowaniem nowoczesnego układu napędowego Formuły 1 do codziennego użytku z pełną homologacją drogową bez wątpienia doprowadziły nas do granic technicznych możliwości - komentuje Philip Schiemer, szef AMG. One startuje z napędem elektrycznym. Są tu aż cztery silniki napędzane prądem - po jednym przy przednich kołach, trzeci przy wale korbowym i czwarty silnik elektryczny napędza turbosprężarkę. 1,6-litrowy silnik spalinowy to V6 rodem z Formuły 1. Uruchamia się dopiero po wstępnym rozgrzaniu czterech metalowych katalizatorów. Na dalszej drodze spaliny trafiają do kolejnych dwóch ceramicznych katalizatorów i dwóch filtrów cząstek stałych. Szef AMG Schiemer opisuje oczyszczanie spalin silnika Formuły 1 jako "herkulesowe zadanie".

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Teraz, po uzyskaniu wszystkich certyfikatów ECE, hipersamochód jest oficjalnie dopuszczony do ruchu drogowego. One rozpędza się z miejsca do 200 km/h w 7 sekund i osiąga 352 km/h. Energia z akumulatora o pojemności 8,4 kWh wystarcza na przejechanie 18,1 km, a ładowanie można przeprowadzić podczas jazdy lub w gniazdku o mocy 3,7 kW. Moc systemowa całego układu napędowego wynosi 1063 KM. Silnik spalinowy wytwarza moc 574 KM przy 9000 obr. Na litr pojemności skokowej przypada 359 KM. Silnik może pracować z prędkością do 11 000 obr. To mniej niż w Formule 1, ponieważ w samochodach drogowych używa się paliwa 98 Oktanowego zamiast paliwa wyścigowego. Poza tym ten silnik ma być bardziej trwały niż te w F1. Moc na tylną oś przenoszona jest przez zautomatyzowaną, 7-biegową skrzynię manualną z 4-tarczowym sprzęgłem węglowym i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Przednie koła napędzane są przez silniki elektryczne.

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Amortyzacja układu jezdnego jest regulowana trzystopniowo w poziomie Comfort, Sport i Sport+, przy czym ostatni program jest zarezerwowany dla jazdy po torze wyścigowym. W odróżnieniu od bolidu Formuły 1, model One jest wyposażony w układy ABS i ESP. Wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe wykonane są z kompozytu węglowo-ceramicznego i mają średnicę 398 mm z przodu i 380 mm z tyłu. Felgi - standardowo aluminiowe, opcjonalnie magnezowe - są częściowo pokryte karbonowymi elementami wykończeniowymi. Opony Pilot Sport Cup2R M01 zostały opracowane przez Michelin specjalnie dla modelu AMG One. Z przodu mają rozmiar 285/35 ZR 19, a z tyłu 335/30 ZR 20.

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Aktywna aerodynamika nadwozia generuje siłę docisku już od prędkości 50 km/h. Dzięki trzem programom kierowca może wpływać na położenie żaluzji (otworów w nadkolach), klap, przedniego dyfuzora i tylnego skrzydła. W programach jazdy drogowej "Race", "Race Safe", "EV" i "Individual" żaluzje są zamknięte, aktywne klapy przedniego dyfuzora są wysunięte, a tylne skrzydło jest schowane. Program jazdy "Race Plus" powoduje złożenie klap przedniego skrzydła, pełne wysunięcie tylnego skrzydła, otwarcie osłon nadkoli i obniżenie samochodu o 37 mm z przodu i 30 mm z tyłu. Według AMG zwiększa to siłę docisku nawet pięciokrotnie w porównaniu z klasyczną pozycją drogową. Kierowca może sterować programami jazdy bez konieczności zdejmowania rąk z kwadratowej kierownicy pokrytej materiałem Racetex. Przyciski dziewięciostopniowej kontroli trakcji, ustawień zawieszenia i kontrolka zmiany biegów znajdują się również w kierownicy wyposażonej w poduszkę powietrzną.

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

AMG prawdopodobnie nie zdecyduje się certyfikować modelu One w USA. Spełnienie warunków amerykańskiej certyfikacji drogowej wymagałoby zauważalnych kompromisów w zakresie osiągów i charakteru silnika F1. AMG nie potwierdziło, czy tak jest w rzeczywistości. Istnieje jednak możliwość uzyskania specjalnej homologacji z ograniczonym rocznym przebiegiem, która jest stosowana w przypadku innych hipersamochodów wprowadzony na rynek amerykański.

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Mistrz świata Lewis Hamilton pomagał w opracowaniu tego modelu, co nadało całemu projektowi dodatkowego blasku Formuły 1. To samo dotyczy listy klientów. Oprócz sześciokrotnego mistrza świata F1, wśród nabywców, którzy złożyli wiążące zamówienia, są np. Valtteri Bottas oraz byli kierowcy startujący F1 Nico Rosberg i David Coulthard.

Mercedes-AMG One

Mercedes-AMG One

mat. prasowe

Czytaj więcej

Maserati MC20 Cielo: Z niebem w nazwie

- W okresie rozwoju tego projektu wielu mogło sądzić, że jego realizacja będzie niemożliwa - powiedział Philip Schiemer, szef AMG. I faktycznie tak było, bo projekt jest opóźniony o trzy lata. AMG One to jednak najbardziej wyjątkowy samochód jaki opusicił hale produkcyjne w Affalterbach bo napędzany silnikiem z Formuły 1. Teraz nareszcie jest zatwierdzony, certyfikowany i spełniający normę emisji spalin Euro 6 w cyklu RDE, tj. w rzeczywistym ruchu drogowym.

Pozostało 93% artykułu
Premiery
Opel Frontera powraca. Ale w zamian żegnamy Crosslanda
Premiery
Kultowy model Mercedesa w nowym wydaniu. Tak wygląda pierwsza elektryczna Klasa G
Premiery
Tak wygląda Nissan Qashqai po liftingu. Można pomyśleć, że to nowy model
Premiery
Dwie polskie premiery: Nowy Aston Martin i Ford Mustang
Premiery
Land Rover Defender OCTA nadchodzi. Mercedes-AMG może mieć powody do obaw