Reklama

Powrót miejskiej legendy. Nowy elektryk Renault ma stać się autem dla wszystkich

Renault przygotowuje wielki powrót jednego z najbardziej kultowych modeli w historii marki. Nowy Twingo E-Tech zadebiutuje oficjalnie 6 listopada 2025 r., a jego rynkowa premiera nastąpi rok później. Ma być pierwszym nowoczesnym autem elektrycznym w Europie z ceną poniżej 20 tys. euro, co czyni go jednym z najbardziej oczekiwanych modeli w segmencie miejskich EV.

Publikacja: 05.11.2025 11:01

Nowe Renault Twingo

Nowe Renault Twingo

Foto: mat. prasowe

To również ważny symbol transformacji Renault, bo to pierwsze auto w całości opracowane przez nową spółkę Ampere, powołaną przez Renault, by przyspieszyć elektryfikację i uniezależnić się od klasycznych struktur korporacyjnych. Renault sięgnęło po sprawdzony przepis - emocje i wspomnienia. Tak jak elektryczne R5 i R4, także nowy Twingo łączy futurystyczną technikę z designem inspirowanym latami 90. Sylwetka jest zwarta i charakterystyczna: wysoka maska, krótki tył, pionowa tylna szyba i koła rozstawione w rogach nadwozia natychmiast przywołują ducha pierwszego Twingo z 1992 roku.

Czytaj więcej

Renault Clio: Coś nowego i zaskakującego

Z przodu widać okrągłe reflektory LED w stylu „dziecięcego spojrzenia”, które mają wzbudzać sympatię - dokładnie jak w oryginale, a między nimi pojawił się wąski wlot powietrza. Całość uzupełniają charakterystyczne detale retro, takie jak trzy małe wloty powietrza przy podstawie przedniej szyby czy emblemat Renault w stylu vintage. Tym razem jednak Twingo będzie bardziej praktyczne niż jego pierwowzór - zamiast trzech drzwi, dostanie pięciodrzwiowe nadwozie, zachowując jednocześnie kompaktowe proporcje i prostą, miejską bryłę.

Nowe Renault Twingo

Foto: mat. prasowe

Podczas styczniowego salonu samochodowego w Brukseli 2025 Renault pokazało wnętrze modelu w niemal seryjnej formie. Projektanci połączyli minimalizm z retro estetyką. Deska rozdzielcza jest prosta, ale pełna charakteru. Ma cyfrowe zegary (7 cali) i centralny ekran multimedialny o przekątnej 10,1 cala. Przemyślano też ergonomię i codzienną funkcjonalność. Kolorowe materiały, otwarte półki pod deską i pomysłowe schowki między fotelami podkreślają miejską lekkość. Uwagę zwraca czerwony przycisk świateł awaryjnych, będący hołdem dla pierwszego Twingo. Tylną kanapę można składać i przesuwać, co daje wyjątkowo dużą elastyczność w tak małym aucie. Jest też panoramiczny szklany dach i sporo gadżetów - jak uchwyty magnetyczne na smartfony dla pasażerów z tyłu, które zdradzają, że Renault myśli o młodym, miejskim użytkowniku.

Reklama
Reklama

Nowe Renault Twingo

Foto: mat. prasowe

Technika z Ampere: lekki, oszczędny i europejski

Nowy Twingo powstaje na platformie AmpR Small (dawniej CMF-B-EV), wspólnej z elektrycznymi modelami R4 i R5. Francuzi nie ujawnili jeszcze wszystkich danych technicznych, ale według przecieków auto otrzyma baterię LFP o pojemności ok. 40 kWh, z opcją większego akumulatora 52 kWh. Renault zapowiada rekordowo niskie zużycie energii - zaledwie 10 kWh/100 km, co oznacza zasięg powyżej na poziomie 350 km w mieście. To wynik, który może przewyższyć konkurencję w segmencie A, w tym Citroëna ë-C3 czy Fiata Pandę EV.

Nowe Renault Twingo

Foto: mat. prasowe

Produkcja ma ruszyć w słoweńskim zakładzie Novo Mesto. Renault powołało spółkę Ampere w listopadzie 2023 r. jako osobną strukturę odpowiedzialną za rozwój i produkcję samochodów elektrycznych. Firma ma projektować wszystkie przyszłe modele Renault, a także współdziałać z Nissanem i Mitsubishi w ramach sojuszu. Ambicją spółki jest osiągnięcie rocznej produkcji 600 tys. aut do 2026 r., a do 2030 – nawet miliona elektryków rocznie. Twingo E-Tech będzie pierwszym modelem Ampere, który trafi do produkcji seryjnej. Mimo plotek, Renault zaprzecza doniesieniom o ponownej współpracy technologicznej ze Smartem, choć poprzednie Twingo dzieliło platformę z modelem Forfour. Obecna generacja ma być całkowicie autorska - i stanowić fundament przyszłych miejskich aut grupy.

Nowe Renault Twingo

Foto: mat. prasowe

Reklama
Reklama

Cena, która ma zmienić rynek

Największą sensacją pozostaje cena. Renault potwierdza, że Twingo E-Tech będzie kosztował mniej niż 20 000 euro (ok. 85 tys. zł), co czyni go jednym z najtańszych samochodów elektrycznych w Europie i staje się realną alternatywą dla aut spalinowych segmentu miejskiego. Nowy Twingo wpisuje się w rosnące zainteresowanie miejskimi samochodami z charakterem - lekkimi, prostymi i niedrogimi w eksploatacji. Jego sukces może być ważny nie tylko dla Renault, ale dla całego europejskiego rynku, który szuka sposobu na „rozsądne elektryki”. Renault liczy, że uda się powtórzyć fenomen pierwszego Twingo - auta, które w 1992 roku stało się ikoną miejskiego stylu życia. Dziś, w epoce elektromobilności, historia zatacza koło: mały, uroczy i funkcjonalny samochód znów może stać się symbolem przystępnej mobilności.

Czy wiesz że...
- Pierwsze Renault Twingo zadebiutowało w 1992 r. w Paryżu, a jego projektant Patrick Le Quément inspirował się… kształtem jajka.
- Auto zdobyło serca Europejczyków prostotą i przestronnością - przy długości niespełna 3,4 m oferowało kabinę z przesuwaną tylną kanapą, co było nowością w segmencie.
- Twingo nigdy nie było oferowane z silnikiem diesla – każda generacja stawiała na małe benzynowe jednostki.

Czytaj więcej

Renault pokochało styl retro. Wskrzesza kolejny model ze swojej przeszłości
Premiery
Ferrari Amalfi: Elegancja codzienności, precyzja toru, dusza gran turismo
Premiery
Powstanie tylko 90 egz. Limitowane Porsche 911 GT3 za prawie 1,9 mln zł
Premiery
Ten chiński SUV kosztuje tylko 30 tys. zł. Nowe auto za cenę używanego
Premiery
Bentley Continental GT Supersports: Spartański, jak na tę markę
Premiery
Europa go straciła, na innych rynkach wypłynął w nowej wersji. Tak wygląda Ford Mondeo
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama