Kto zbudował pierwszy na świecie samochód koncepcyjny?

Samochody koncepcyjne mają długą historię. Ich początki sięgają 1938 roku. Ale, czy wiemy który producent zbudował pierwsze w historii auto koncepcyjne?

Publikacja: 05.01.2025 11:30

Buick Y-Job był pierwszym koncepcyjnym samochodem na świecie

Buick Y-Job był pierwszym koncepcyjnym samochodem na świecie

Foto: mat. prasowe

Samochód koncepcyjny – marzenie projektantów, popis dla inżynierów i spojrzenie w przyszłość dla fanów motoryzacji. Te wyjątkowe auta często wytaczały kierunek kolejnych modeli seryjnych pokazując co jest możliwe, gdy połączyć wyobraźnię, technologię i brak ograniczeń. Ale czy wiemy jak zaczęła się historia modeli koncepcyjnych i które było zbudowane jako pierwsze?

Buick Y-Job

Buick Y-Job

Foto: mat. prasowe

W początkach motoryzacji pomysł „samochodu przyszłości” był niespotykany. Samochody były maszynami, które przewoziły ludzi z punktu A do B. Jednak wraz z boomem gospodarczym lat trzydziestych XX wieku i rosnącym znaczeniem designu jako czynnika sprzedaży, producenci samochodów zaczęli myśleć nie tylko o funkcjonalności. Po drugiej wojnie światowej ten sposób myślenia został wzmocniony przez ówczesny gospodarczy optymizm i postęp technologiczny. I tak narodził się pomysł zaprojektowania samochodu wyłącznie jako eksponatu. Zaszczyt bycia pierwszym na świecie prawdziwym samochodem koncepcyjnym należy do Buicka Y-Job, wizjonerskiego pojazdu, który powstał w 1938 roku pod kierownictwem Harleya Earla – pierwszego szefa projektów General Motors. Earl był pionierem projektowania samochodów, opracował pojazd nie tylko w celu przetestowania innowacji technicznych, ale także w celu zdefiniowania stylu przyszłości. Pracował między innymi nad stylem projektowania dużych płetw tylnych Cadillaca z 1958 r., a także nad pierwszą Corvettą. Swoje pomysły modelował z gliny, oczywiście ręcznie.

Czytaj więcej

Cadillac wraca do Europy. Nowy elektryczny SUV ma pomóc w ekspansji
Buick Y-Job

Buick Y-Job

Foto: mat. prasowe

Zbudowany na podwoziu Buicka Super i napędzany rzędowym, ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 5,2 litra i mocy 141 KM Y-Job był prototypem, który zrewolucjonizował ówczesne standardy projektowania. Jego płynne linie, chowane reflektory i opływowe nadwozie wyznaczają standardy, które ukształtowały wygląd zewnętrzny kolejnych modeli. Szczególnie uderzająca była „atrapa wodospadu” z pionowymi chromowanymi listwami, cecha, którą później miało wiele amerykańskich samochodów. Y-Job był modelem w pełni jeżdżącym i ​​Earl używał go jako swojego osobistego auta przez ponad dekadę. Reporter, który zauważył go w Detroit w 1948 roku, pomyślał, że to zupełnie nowy model – świadectwo ponadczasowej nowoczesności projektu.

Buick Y-Job i jego twórca Harley Earl

Buick Y-Job i jego twórca Harley Earl

Foto: mat. prasowe

Buick Y-Job był pierwszym koncepcyjnym samochodem na świecie

Y-Job przyniósł ze sobą wiele innowacji takie jak płaskie klamki drzwi, chowane reflektory i opływowe zderzaki. Szczególnie imponujący był elektrycznie składany dach, technologia na tamte czasy niemal futurystyczna. Chociaż ten model nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, położył podwaliny pod nowoczesny projekty kolejnych samochodów. Jego eleganckie linie i innowacje technologiczne wpłynęły na generacje pojazdów takich jak Buick Riviera czy Chevrolet Camaro. W 2003 roku do dziedzictwa Y-Job powrócono, prezentując Buicka Blackhawk, w którym wykorzystano wiele pomysłów z oryginału. Dziś pierwszy koncepcyjny samochód na świecie należy do kolekcji General Motors. Odrestaurowano go przez kilka lat oecnie znajduje się w GM Heritage Centre w Sterling Heights w stanie Michigan, gdzie jest uważany za jeden z najcenniejszych egzemplarzy w kolekcji.

Buick Blackhawk, koncept z 2003 roku

Buick Blackhawk, koncept z 2003 roku

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Widzieliśmy najnowszy koncept Mercedesa. Niemcy idą w stronę luksusu

Samochód koncepcyjny – marzenie projektantów, popis dla inżynierów i spojrzenie w przyszłość dla fanów motoryzacji. Te wyjątkowe auta często wytaczały kierunek kolejnych modeli seryjnych pokazując co jest możliwe, gdy połączyć wyobraźnię, technologię i brak ograniczeń. Ale czy wiemy jak zaczęła się historia modeli koncepcyjnych i które było zbudowane jako pierwsze?

W początkach motoryzacji pomysł „samochodu przyszłości” był niespotykany. Samochody były maszynami, które przewoziły ludzi z punktu A do B. Jednak wraz z boomem gospodarczym lat trzydziestych XX wieku i rosnącym znaczeniem designu jako czynnika sprzedaży, producenci samochodów zaczęli myśleć nie tylko o funkcjonalności. Po drugiej wojnie światowej ten sposób myślenia został wzmocniony przez ówczesny gospodarczy optymizm i postęp technologiczny. I tak narodził się pomysł zaprojektowania samochodu wyłącznie jako eksponatu. Zaszczyt bycia pierwszym na świecie prawdziwym samochodem koncepcyjnym należy do Buicka Y-Job, wizjonerskiego pojazdu, który powstał w 1938 roku pod kierownictwem Harleya Earla – pierwszego szefa projektów General Motors. Earl był pionierem projektowania samochodów, opracował pojazd nie tylko w celu przetestowania innowacji technicznych, ale także w celu zdefiniowania stylu przyszłości. Pracował między innymi nad stylem projektowania dużych płetw tylnych Cadillaca z 1958 r., a także nad pierwszą Corvettą. Swoje pomysły modelował z gliny, oczywiście ręcznie.

Po Drodze
W Warszawie pojawiło się unikatowe Pagani. Dwa lata temu pisał o nim cały świat
Po Drodze
Ford Mustang GTD: Najszybszy amerykański samochód na Nürburgringu
Materiał Promocyjny
Suzuki Vitara i Suzuki Swift ponownie w gronie liderów rankingu niezawodności
Po Drodze
Był jednym z najmocniejszych SUV-ów na rynku. Teraz żegna się wersją specjalną
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Po Drodze
Miał zostać wycofany z oferty, a zostaje na kolejne lata. SUV Volvo po modernizacji
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay