Samochód koncepcyjny – marzenie projektantów, popis dla inżynierów i spojrzenie w przyszłość dla fanów motoryzacji. Te wyjątkowe auta często wytaczały kierunek kolejnych modeli seryjnych pokazując co jest możliwe, gdy połączyć wyobraźnię, technologię i brak ograniczeń. Ale czy wiemy jak zaczęła się historia modeli koncepcyjnych i które było zbudowane jako pierwsze?
Buick Y-Job
W początkach motoryzacji pomysł „samochodu przyszłości” był niespotykany. Samochody były maszynami, które przewoziły ludzi z punktu A do B. Jednak wraz z boomem gospodarczym lat trzydziestych XX wieku i rosnącym znaczeniem designu jako czynnika sprzedaży, producenci samochodów zaczęli myśleć nie tylko o funkcjonalności. Po drugiej wojnie światowej ten sposób myślenia został wzmocniony przez ówczesny gospodarczy optymizm i postęp technologiczny. I tak narodził się pomysł zaprojektowania samochodu wyłącznie jako eksponatu. Zaszczyt bycia pierwszym na świecie prawdziwym samochodem koncepcyjnym należy do Buicka Y-Job, wizjonerskiego pojazdu, który powstał w 1938 roku pod kierownictwem Harleya Earla – pierwszego szefa projektów General Motors. Earl był pionierem projektowania samochodów, opracował pojazd nie tylko w celu przetestowania innowacji technicznych, ale także w celu zdefiniowania stylu przyszłości. Pracował między innymi nad stylem projektowania dużych płetw tylnych Cadillaca z 1958 r., a także nad pierwszą Corvettą. Swoje pomysły modelował z gliny, oczywiście ręcznie.
Czytaj więcej
General Motors oficjalnie ogłasza powrót swojej najbardziej luksusowej marki na Europejski rynek. Cadillac chce zadebiutować z elektrycznym SUV-em Optiq. Jego sprzedaż rozpoczyna się w USA i Chinach, a później nowy model trafi do Europy.
Buick Y-Job