Z tego artykułu się dowiesz:
- Jakie znaczenie ma marka Century w historii luksusowych samochodów Toyoty?
- Jak nowe modele Century są pozycjonowane w stosunku do innych marek luksusowych?
- Jakie są strategia i oczekiwania Toyoty wobec globalnego rynku nowej marki Century?
Century to synonim japońskiego majestatu. Pierwsza generacja powstała w 1967 r., w setną rocznicę urodzin założyciela koncernu – Sakichiego Toyody. Przez dekady model służył cesarzom, premierom i najzamożniejszym biznesmenom Japonii. Do dziś uchodzi za najbardziej ekskluzywny samochód w historii Toyoty – tak dyskretny, że nawet w 14-milionowym Tokio zobaczyć go na ulicy to rzadkość. Przez niemal 60 lat zmienił się tylko trzy razy. Druga generacja zapisała się w historii jako jedyna Toyota z silnikiem V12, a obecna, produkowana od 2018 r., korzysta z napędu hybrydowego V8 o mocy 381 KM wspomaganego jednostką elektryczną. W 2023 r. dołączyła do niej wersja SUV – Century SUV – mierząca ponad 5,2 metra i napędzana hybrydowym układem V6. Oba te modele stanowią teraz fundamenty nowej luksusowej marki Toyoty.
Toyota Century Concept
Luksus ponad Lexusem
Nowa marka Century będzie pozycjonowana powyżej Lexusa – to nie premium, lecz ultraluksus. Jej konkurencją mają być Rolls-Royce, Bentley, Mercedes-Maybach oraz nowa fala chińskich marek, jak Yangwang należący do koncernu BYD. W stylistyce i filozofii Century widać nawiązania do rzemiosła, elegancji i ceremonialnego spokoju, tak charakterystycznych dla japońskiej kultury.
Czytaj więcej
Toyota zaprezentowała samochód, który może mieć aż 380 KM. Nie jest to jednak sportowe coupe, a w...