Bugatti założone zostało w aktualnie francuskim Molsheim, które w 1909 roku należało do Niemców. Twórcą marki był 28 letni, urodzony w Mediolanie Ettore Arco Isidoro Bugatti. Syn projektanta i dekoratora wnętrz, który zgodnie z rodzinną tradycją miał przejąć rodzinny biznes. Stało się jednak inaczej. Ettore już od młodych lat interesował się motoryzacją. W wieku 17 lat zmontował dwa silniki w trzykołowym rowerze i wystartował nim w kilku wyścigach. Ożenił się z Barbarą Marią Giuseppina Mascherpa, z którą miał łącznie czworo dzieci. 1 września 1907 roku podpisał kontrakt z Gasmotoren-Fabrik Deutz AG w Kolonii. Dwa lata później (15 grudnia 1909 roku), po opracowaniu dwóch czterocylindrowych pojazdów, został zwolniony z wysoką odprawą. Jego projekty były podobno zbyt skomplikowane, a ich produkcja nieopłacalna.
CZYTAJ TAKŻE: Bugatti Divo: 40 sztuk za 5 milionów euro każda
Ettore Bugatti z synem.
Za pieniądze z odprawy wydzierżawił pusty budynek po byłej farbiarni w Molsheim w Alzacji, dokąd przeniosła się rodzina Bugatti. Ettore wraz ze swoim partnerem Ernestem Friederichem założył 1 stycznia 1910 roku własną fabrykę samochodów „Automobiles Ettore Bugatti”. Na zlecenie Peugeota opracował w 1911 roku model Bebe. Samochód posiadał pojemność skokową 855 cm³ i był produkowany na licencji przez Peugeota w latach 1913-1916. W 1912 roku powstało pierwsze Bugatti – Typ 13. Auto stało się pierwszym prawdziwym sukcesem Bugatti. W latach 1913-1926 wyprodukowano około 2000 sztuk Typu 13 i pochodnych modeli – Typ 15, 17, 22 i 23 o pseudonimie „Brescia”. Klienci i prasa chwalili właściwości jezdne, osiągi i zmianę biegów.
Bugatti Typ 13.