Reklama

Nowa strategia Forda to koniec dla modeli Fiesta, S-Max i Galaxy

Ford wyznacza kurs na elektryczną przyszłość i zaprzestaje produkcję Fiesty, modelu z 47 letnią tradycją. Ford wycofuje z rynku także modele S-Max i Galaxy.

Publikacja: 27.10.2022 15:32

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Foto: mat. prasowe

Ford Fiesta, w tym również wersja ST, zostanie wycofany z produkcji w zakładach w Kolonii (Niemcy) do końca czerwca 2023 roku. Do tego czasu Ford będzie produkował tylko Fiestę z nadwoziem pięciodrzwiowy. Oprócz zaprzestania produkcji Forda Fiesty, w Kolonii kończy się również produkcja silników spalinowych. Produkcja silnika benzynowego o pojemności 1,0 litra zostanie przeniesiona do fabryki w rumuńskiej miejscowości Craiova.

Ford Fiesta 2022

Ford Fiesta 2022

Foto: mat. prasowe

Ofiarą nowej elektrycznej strategii padają również dwa vany S-Max i Galaxy. Zamówienia na oba modele zostały już zamknięte. Ford uzasadnia też zaprzestanie produkcji MPV zmianą zapotrzebowania klientów. W 2021 roku w Europie sprzedano 4700 egzemplarzy Galaxy i 7400 S-Max-ów, a np. na niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku w zarejestrowano tylko 1345 sztuk S-Maxa i 804 egz. Galaxy. Tego ostatniego nie było na polskim rynku już od jakiegoś czasu. Fiesta ma też ostatnio ciężki okres. Na największym niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku sprzedano tylko 6716 sztuk tego modelu. Dla porównania modeli lider tego segmentu to Opel Corsa, na którego zdecydowało się w Niemczech 24 000 klientów. Pierwszą generację Fiesty wprowadzono do sprzedaży w 1976 roku i zbudowano około 18,2 mln egzemplarzy w 13 krajach świata.

Czytaj więcej

Ford E-Transit Custom: Atutem będzie spory zasięg

Nowa strategia Forda przewiduje wprowadzenie na rynek do 2024 roku czterech nowych elektrycznych aut użytkowych. Następcą Fiesty będzie średniej wielkości sportowy crossover. Model zjedzie z linii produkcyjnej w Cologne Electrification Center (CEC) od 2023 roku, Nowe centrum CEC powstaje właśnie na terenie fabryki w Kolonii. Model crossovera bazować będzie na elektrycznej modułowej platformie Volkswagena (MEB). Ford jest pierwszym producentem spoza koncernu VW, który korzysta z tej platformy.

Reklama
Reklama
Ford Fiesta z 1976 roku

Ford Fiesta z 1976 roku

Foto: mat. prasowe

Drugim elektryczny model pojawi się w 2024 roku. Będzie to kolejny crossover, również oparty na platformie MEB - oba crossovery Forda będą odpowiednikami Volkswagenów ID.3 i ID.4. Portfolio uzupełni również elektryczny Ford Puma od 2024 roku, który zjedzie z linii produkcyjnej w rumuńskim zakładzie w Craiova i jest oparty na platformie Global B. W gamie pozostanie konwencjonalnie napędzana Puma, a także Kuga i Kuga PHEV. Według szacunków marki do 2026 roku w Europie ma zostać sprzedanych ponad 600 tysięcy elektrycznych Fordów. Od 2030 roku Ford chce oferować wyłącznie samochody elektryczne. Po 2026 roku z linii produkcyjnej w hiszpańskiej Walencji zjedzie kolejny elektryczny model zbudowany na własnej platformie. Według plotek, może to być mniejszy Ford Mach-E.

Czytaj więcej

Ford Mustang Mach-E: Muszę zmienić zdanie

Ford Fiesta, w tym również wersja ST, zostanie wycofany z produkcji w zakładach w Kolonii (Niemcy) do końca czerwca 2023 roku. Do tego czasu Ford będzie produkował tylko Fiestę z nadwoziem pięciodrzwiowy. Oprócz zaprzestania produkcji Forda Fiesty, w Kolonii kończy się również produkcja silników spalinowych. Produkcja silnika benzynowego o pojemności 1,0 litra zostanie przeniesiona do fabryki w rumuńskiej miejscowości Craiova.

Ofiarą nowej elektrycznej strategii padają również dwa vany S-Max i Galaxy. Zamówienia na oba modele zostały już zamknięte. Ford uzasadnia też zaprzestanie produkcji MPV zmianą zapotrzebowania klientów. W 2021 roku w Europie sprzedano 4700 egzemplarzy Galaxy i 7400 S-Max-ów, a np. na niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku w zarejestrowano tylko 1345 sztuk S-Maxa i 804 egz. Galaxy. Tego ostatniego nie było na polskim rynku już od jakiegoś czasu. Fiesta ma też ostatnio ciężki okres. Na największym niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku sprzedano tylko 6716 sztuk tego modelu. Dla porównania modeli lider tego segmentu to Opel Corsa, na którego zdecydowało się w Niemczech 24 000 klientów. Pierwszą generację Fiesty wprowadzono do sprzedaży w 1976 roku i zbudowano około 18,2 mln egzemplarzy w 13 krajach świata.

Reklama
Na prąd
Nowy BMW iX3 rozchodzi się jak świeże bułeczki. Kto nie zamówi teraz, poczeka do 2027 r.
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Na prąd
Koniec przywilejów dla elektryków. Norwegia mówi „dość” dotacjom
Na prąd
Miliard złotych bez odbiorców. Rozczarowanie systemem subsydiów do ciężarówek elektrycznych
Na prąd
Rośnie fala kradzieży i wandalizmu na stacjach ładowania
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Na prąd
Chiny przyspieszają, Europa szuka równowagi, a USA stoją w miejscu
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama