Ford Fiesta, w tym również wersja ST, zostanie wycofany z produkcji w zakładach w Kolonii (Niemcy) do końca czerwca 2023 roku. Do tego czasu Ford będzie produkował tylko Fiestę z nadwoziem pięciodrzwiowy. Oprócz zaprzestania produkcji Forda Fiesty, w Kolonii kończy się również produkcja silników spalinowych. Produkcja silnika benzynowego o pojemności 1,0 litra zostanie przeniesiona do fabryki w rumuńskiej miejscowości Craiova.

Ford Fiesta 2022

Ford Fiesta 2022

mat. prasowe

Ofiarą nowej elektrycznej strategii padają również dwa vany S-Max i Galaxy. Zamówienia na oba modele zostały już zamknięte. Ford uzasadnia też zaprzestanie produkcji MPV zmianą zapotrzebowania klientów. W 2021 roku w Europie sprzedano 4700 egzemplarzy Galaxy i 7400 S-Max-ów, a np. na niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku w zarejestrowano tylko 1345 sztuk S-Maxa i 804 egz. Galaxy. Tego ostatniego nie było na polskim rynku już od jakiegoś czasu. Fiesta ma też ostatnio ciężki okres. Na największym niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku sprzedano tylko 6716 sztuk tego modelu. Dla porównania modeli lider tego segmentu to Opel Corsa, na którego zdecydowało się w Niemczech 24 000 klientów. Pierwszą generację Fiesty wprowadzono do sprzedaży w 1976 roku i zbudowano około 18,2 mln egzemplarzy w 13 krajach świata.

Czytaj więcej

Ford E-Transit Custom: Atutem będzie spory zasięg

Nowa strategia Forda przewiduje wprowadzenie na rynek do 2024 roku czterech nowych elektrycznych aut użytkowych. Następcą Fiesty będzie średniej wielkości sportowy crossover. Model zjedzie z linii produkcyjnej w Cologne Electrification Center (CEC) od 2023 roku, Nowe centrum CEC powstaje właśnie na terenie fabryki w Kolonii. Model crossovera bazować będzie na elektrycznej modułowej platformie Volkswagena (MEB). Ford jest pierwszym producentem spoza koncernu VW, który korzysta z tej platformy.

Ford Fiesta z 1976 roku

Ford Fiesta z 1976 roku

mat. prasowe

Drugim elektryczny model pojawi się w 2024 roku. Będzie to kolejny crossover, również oparty na platformie MEB - oba crossovery Forda będą odpowiednikami Volkswagenów ID.3 i ID.4. Portfolio uzupełni również elektryczny Ford Puma od 2024 roku, który zjedzie z linii produkcyjnej w rumuńskim zakładzie w Craiova i jest oparty na platformie Global B. W gamie pozostanie konwencjonalnie napędzana Puma, a także Kuga i Kuga PHEV. Według szacunków marki do 2026 roku w Europie ma zostać sprzedanych ponad 600 tysięcy elektrycznych Fordów. Od 2030 roku Ford chce oferować wyłącznie samochody elektryczne. Po 2026 roku z linii produkcyjnej w hiszpańskiej Walencji zjedzie kolejny elektryczny model zbudowany na własnej platformie. Według plotek, może to być mniejszy Ford Mach-E.

Czytaj więcej

Ford Mustang Mach-E: Muszę zmienić zdanie