Nowa strategia Forda to koniec dla modeli Fiesta, S-Max i Galaxy

Ford wyznacza kurs na elektryczną przyszłość i zaprzestaje produkcję Fiesty, modelu z 47 letnią tradycją. Ford wycofuje z rynku także modele S-Max i Galaxy.

Publikacja: 27.10.2022 15:32

Ford Fiesta ST

Ford Fiesta ST

Foto: mat. prasowe

Ford Fiesta, w tym również wersja ST, zostanie wycofany z produkcji w zakładach w Kolonii (Niemcy) do końca czerwca 2023 roku. Do tego czasu Ford będzie produkował tylko Fiestę z nadwoziem pięciodrzwiowy. Oprócz zaprzestania produkcji Forda Fiesty, w Kolonii kończy się również produkcja silników spalinowych. Produkcja silnika benzynowego o pojemności 1,0 litra zostanie przeniesiona do fabryki w rumuńskiej miejscowości Craiova.

Ford Fiesta 2022

Ford Fiesta 2022

mat. prasowe

Ofiarą nowej elektrycznej strategii padają również dwa vany S-Max i Galaxy. Zamówienia na oba modele zostały już zamknięte. Ford uzasadnia też zaprzestanie produkcji MPV zmianą zapotrzebowania klientów. W 2021 roku w Europie sprzedano 4700 egzemplarzy Galaxy i 7400 S-Max-ów, a np. na niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku w zarejestrowano tylko 1345 sztuk S-Maxa i 804 egz. Galaxy. Tego ostatniego nie było na polskim rynku już od jakiegoś czasu. Fiesta ma też ostatnio ciężki okres. Na największym niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku sprzedano tylko 6716 sztuk tego modelu. Dla porównania modeli lider tego segmentu to Opel Corsa, na którego zdecydowało się w Niemczech 24 000 klientów. Pierwszą generację Fiesty wprowadzono do sprzedaży w 1976 roku i zbudowano około 18,2 mln egzemplarzy w 13 krajach świata.

Czytaj więcej

Ford E-Transit Custom: Atutem będzie spory zasięg

Nowa strategia Forda przewiduje wprowadzenie na rynek do 2024 roku czterech nowych elektrycznych aut użytkowych. Następcą Fiesty będzie średniej wielkości sportowy crossover. Model zjedzie z linii produkcyjnej w Cologne Electrification Center (CEC) od 2023 roku, Nowe centrum CEC powstaje właśnie na terenie fabryki w Kolonii. Model crossovera bazować będzie na elektrycznej modułowej platformie Volkswagena (MEB). Ford jest pierwszym producentem spoza koncernu VW, który korzysta z tej platformy.

Ford Fiesta z 1976 roku

Ford Fiesta z 1976 roku

mat. prasowe

Drugim elektryczny model pojawi się w 2024 roku. Będzie to kolejny crossover, również oparty na platformie MEB - oba crossovery Forda będą odpowiednikami Volkswagenów ID.3 i ID.4. Portfolio uzupełni również elektryczny Ford Puma od 2024 roku, który zjedzie z linii produkcyjnej w rumuńskim zakładzie w Craiova i jest oparty na platformie Global B. W gamie pozostanie konwencjonalnie napędzana Puma, a także Kuga i Kuga PHEV. Według szacunków marki do 2026 roku w Europie ma zostać sprzedanych ponad 600 tysięcy elektrycznych Fordów. Od 2030 roku Ford chce oferować wyłącznie samochody elektryczne. Po 2026 roku z linii produkcyjnej w hiszpańskiej Walencji zjedzie kolejny elektryczny model zbudowany na własnej platformie. Według plotek, może to być mniejszy Ford Mach-E.

Czytaj więcej

Ford Mustang Mach-E: Muszę zmienić zdanie

Ford Fiesta, w tym również wersja ST, zostanie wycofany z produkcji w zakładach w Kolonii (Niemcy) do końca czerwca 2023 roku. Do tego czasu Ford będzie produkował tylko Fiestę z nadwoziem pięciodrzwiowy. Oprócz zaprzestania produkcji Forda Fiesty, w Kolonii kończy się również produkcja silników spalinowych. Produkcja silnika benzynowego o pojemności 1,0 litra zostanie przeniesiona do fabryki w rumuńskiej miejscowości Craiova.

Ofiarą nowej elektrycznej strategii padają również dwa vany S-Max i Galaxy. Zamówienia na oba modele zostały już zamknięte. Ford uzasadnia też zaprzestanie produkcji MPV zmianą zapotrzebowania klientów. W 2021 roku w Europie sprzedano 4700 egzemplarzy Galaxy i 7400 S-Max-ów, a np. na niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku w zarejestrowano tylko 1345 sztuk S-Maxa i 804 egz. Galaxy. Tego ostatniego nie było na polskim rynku już od jakiegoś czasu. Fiesta ma też ostatnio ciężki okres. Na największym niemieckim rynku w pierwszej połowie 2022 roku sprzedano tylko 6716 sztuk tego modelu. Dla porównania modeli lider tego segmentu to Opel Corsa, na którego zdecydowało się w Niemczech 24 000 klientów. Pierwszą generację Fiesty wprowadzono do sprzedaży w 1976 roku i zbudowano około 18,2 mln egzemplarzy w 13 krajach świata.

Na prąd
Opłaty celne nie zatrzymają ekspansji chińskich marek samochodowych do Europy
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Na prąd
Tesla zwiększa zasięg swojego bestsellera. Obiecuje 702 km i niską cenę
Na prąd
Skoda rewiduje plany. Elektryczny następca Octavii pojawi się dużo później
Na prąd
Złodzieje nie chcą kraść elektryków. Na tej liście Tesla jest na ostatnim miejscu
Na prąd
Oszustwo nie na wnuczka, a na elektryka. Nowy trik złodziei na stacjach ładowania