Skandal z kamizelkami odblaskowymi. Test ADAC - wiele modeli nie odbija światła

Kamizelki odblaskowe mają za zadanie zwiększyć widoczność osób, ale także rowerzystów i dzieci idących skrajem drogi jak i zagwarantować większą widoczność ludzi w razie wypadków i awarii auta. ADAC sprawdziło jak kamizelki odbijają światło. Wynik jest szokujący: ponad 30 proc. reflektuje źle lub prawie w ogóle nie jest odblaskowa.

Publikacja: 05.03.2024 16:44

W teście ADAC 30 proc. kamizelek nie odbijało wystarczająco światła

W teście ADAC 30 proc. kamizelek nie odbijało wystarczająco światła

Foto: AdobeStock

Przepisy w Polsce nie wymagają posiadania w aucie kamizelki odblaskowej. Jednak opuszczając samochód po zmroku, kierowca staje się pieszym i w tym momencie jest zobowiązany nosić kamizelkę poza terenem zabudowanym. Jeśli w takiej sytuacji jej nie ma i porusza się poza terenem zabudowanym bez kamizelki odblaskowej wtedy może zostać ukarana mandatem karnym. Tak więc kamizelkę warto mieć w samochodzie.

Połowa z testowanych kamizelek nie zdała pierwszego etapu testu

Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test kamizelek odblaskowych. U naszych zachodnich sąsiadów jest od 2014 roku obowiązek posiadania takich kamizelek w samochodzie. Kamizelki odblaskowe mają ostre kolory oraz posiadają paski odblaskowe, które mają zapewnić widoczność w nocy. Przynajmniej w teorii. ADAC sprawdziło 14 różnych modeli kamizelek, w tym również kamizelki odblaskowe dla dzieci. W teście oceniono jedynie odblaskowość kamizelek. Już przy pierwszym podejściu gdzie przyjrzano się kamizelką w typowym oświetleniu biurowym zauważono, że niektóre prawie w ogóle nie odbijały światła. Już w wyniku tych prostych oględzin połowa kamizelek odblaskowych nie przeszła pierwszego etapu testów.

Czytaj więcej

Nowe paliwo E10. Które samochody nie powinny go tankować

W dalszym przebiegów testów co najmniej pięć spośród zbadanych kamizelek nie spełniało wymagań normy EN ISO 20471 w zakresie odblasku światła. W celu potwierdzenia wyników szybkiego testu kamizelki zostały przekazane do specjalistycznego laboratorium, które przeprowadziło pomiary fotometryczne. Wyniki pomiarów potwierdziły subiektywne wrażenia wzrokowe. Była grupa kamizelek odblaskowych, które spełniały normę oraz takie, które od 100 do 200 razy były poniżej wartości docelowych określonych w normie, czyli były praktycznie nieodblaskowe i w związku z tym nie spełniały wymagań dot. „odzież ostrzegawcza o wysokiej widoczności”.

Czytaj więcej

Ranking: Najmniej i najbardziej awaryjne modele samochodów według ADAC

W ten sposób możesz samodzielnie przetestować kamizelkę odblaskową:
- Kamizelki odblaskowe odbijają światło tylko wtedy, gdy źródło światła i oko znajduje się blisko siebie. Jeśli trzymasz źródło światła (może to być np. latarka w smartfonie) bezpośrednio obok lub przed głową, dobra kamizelka odblaskowa będzie odbijała jasną biel z odległości ok. 3 metrów. Kamizelki, które nie spełniają swojego zadania są niewiele jaśniejsze niż biała kartka papieru.
- Kolejnym sposobem jest wykonanie zdjęcia z lampą błyskową za pomocą smartfona. Ale uwaga — najnowsze smartfony wykrywają prześwietlenie jasnych, odblaskowych pasków i zmniejszają jasność, co zniekształca wynik.
- Kamizelkę odblaskową można też przymocować do drzewa lub słupa i podjechać w jej stronę po ciemku, z włączonymi światłami mijania. Paski odblaskowe muszą świecić jasno nawet w odległości 100 metrów.

Czytaj więcej

Nowe odcinkowe pomiary prędkości w woj. lubelskim. Znamy lokalizację

Przepisy w Polsce nie wymagają posiadania w aucie kamizelki odblaskowej. Jednak opuszczając samochód po zmroku, kierowca staje się pieszym i w tym momencie jest zobowiązany nosić kamizelkę poza terenem zabudowanym. Jeśli w takiej sytuacji jej nie ma i porusza się poza terenem zabudowanym bez kamizelki odblaskowej wtedy może zostać ukarana mandatem karnym. Tak więc kamizelkę warto mieć w samochodzie.

Połowa z testowanych kamizelek nie zdała pierwszego etapu testu

Pozostało 88% artykułu
Jak jeździć
Startuje akcja „Znicz”. Policja zapowiada więcej patroli i dodatkowe kontrole
Jak jeździć
Rząd chce zaostrzyć kary dla kierowców. Koniec z kasowaniem punków karnych
Jak jeździć
Te znaki drogowe dezorientują kierowców. Nie wszyscy znają ich znaczenie
Jak jeździć
Nowe odcinkowe pomiary prędkości w każdym województwie. Lista miejsc
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Jak jeździć
Oto najbardziej niebezpieczne kraje w UE. Statystyki wypadków drogowych w Europie