ADAC przetestowało systemy bezkluczykowe. Lista aut z dobrym zabezpieczeniem przed kradzieżą

Analizując około 700 samochodów wyposażonych w systemy zamków bezkluczykowych, niemieckie ADAC doszło do jednego wniosku. Prawie wszystkie przetestowane modele można łatwo otworzyć i ukraść.

Publikacja: 03.09.2024 17:52

ADAC przetestowało ok. 700 samochodów wyposażonych w system bezkluczykowy otwierania drzwi

ADAC przetestowało ok. 700 samochodów wyposażonych w system bezkluczykowy otwierania drzwi

Foto: AdobeStock

Jak się okazuje do otwarcia pojazdu wyposażonego w system „Keyless-Go” nie jest konieczna dogłębna wiedza, np. hakowanie czy odszyfrowywanie danych. Wystarczy do tego ogólnodostępny i legalnie dostępny przedłużacz zasięgu, za pomocą którego testerzy ADAC byli w stanie w ciągu kilku sekund otworzyć samochód i nim odjechać bez pozostawiania widocznych śladów. - Złodzieje muszą mieć jedno urządzenie w pobliżu kluczyka, a drugie w pobliżu drzwi samochodu. A sygnały radiowe rozciągają się na kilkaset metrów - wyjaśnia ADAC. Według niemieckiego klubu samochodowego działa to również „jeśli klucz jest w domu lub właściciel siedzi np. w restauracyjnym ogródku z kluczem w kieszeni”. Przedłużacze zasięgu, których komponenty można kupić w każdym sklepie z elektroniką za kilkaset złotych można zbudować niewielkim wysiłkiem.

Raz uruchomiony silnik w wielu samochodach pozostaje włączony aż do opróżnienia zbiornika. W razie potrzeby złodziej może zatankować auto na pracującym silniku i jechać dalej. Ponieważ w samochodzie nie ma żadnych śladów włamania, właściciele aut również narażają się na ryzyko, że zostaną podejrzani o oszustwo ubezpieczeniowe. Producenci mogą zwiększyć bezpieczeństwo swoich modeli bezkluczykowych, korzystając z cyfrowej technologii radiowej. Technologia ta wykorzystuje w systemie zamków chipy komputerowe z technologią Ultra Wide Band (UWB), co oznacza, że ​​odległość klucza od pojazdu jest precyzyjnie określana na podstawie czasu przejścia sygnałów radiowych. Oznacza to, że pojazd pozostaje niewrażliwy na rozszerzenia radiowe. Takie samochody nie jest o wiele trudniej ukraść.

Czytaj więcej

Najmniej awaryjne SUV-y według rankingu ADAC. Na szczycie trzy niemieckie marki

Jaguar Land Rover był pierwszym producentem samochodów, który od 2018 roku zastosował taką właśnie technologię. Oprócz Discovery, według producenta, nową technologię bezkluczykową zastosowano także w modelach Range Rover, Range Rover Sport (od roku modelowego 2018), Jaguar E-Pace i i-Pace. Od 2019 roku coraz więcej modeli marek Audi (m.in. A3, Q4 e-tron), Cupry (m.in. Born, Formentor), Seata (Leon), Skody (m.in. Enyaq, Octavia) i Volkswagena (m.in. Golf 8, modele ID, Caddy, T7) są zabezpieczone technologią UWB. BMW, Hyundai, Kia, Mercedes i Suzuki mają teraz także pierwsze modele z ulepszonym zabezpieczeniem.

Jak zabezpieczyć kluczyk z systemem keyless-go przed kradzieżą

Uchronić przed przejęciem przez złodziei sygnału można przez umieszczenie klucza w specjalnym metalowym etui ochronnym. Jeśli jesteśmy w domu lub na noc w miejscu gdzie może dojść do kradzieży auta możemy pomóc sobie wkładając kluczyki do... garnka z pokrywką lub w folii aluminiowej. Aby sprawdzić skuteczność takiego rozwiązania należy włożyć kluczyk do garnka lub owinąć go folią, a następnie stanąć przy drzwiach kierowcy (w odległości mniejszej niż metr) i sprawdzić, czy samochód można otworzyć lub zamknąć. Jeśli tak, metoda nie jest skuteczna.

Te samochody wg. ADAC mają dobre zabezpieczenie bezkluczykowego dostępu do auta
Audi A3 (od 7/2020)
Audi Q4 E-Tron (od 4/2021)
BMW iX1 (od 1/2023)
BMW 740d (od 11/2022)
BMW 520d (od 8/2023)
BMW i5 (od 7/2023)
BMW iX xDrive (od 9/2021)
Cupra Born (od 8/2021)
Cupra Formentor (od 2/2021)
Jaguar E-Pace (od 9/2018)
Jaguar I-Pace (od 4/2018)
Kia Niro (od 6/2022)
Kia Sorento (od 4/2024)
Land Rover Defender (od 9/2021)
Land Rover Discovery (od 3/2018)
Range Rover (od 2/2018)
Mazda CX-60 (od 1/2023)
Mercedes klasy S (od 11/2020)
Mini Countryman (od 1/2024)
Seat Leon (od 2/2020)
Skoda Enyaq (od 3/2021)
Skoda Octavia (od 8/2020)
Skoda Superb (od 2/2024)
Skoda Kodiaq (od 3/2024)
Suzuki Swace (od 10/2020)
Suzuki Swift (od 4/2024)
VW Polo (od 9/2021)
VW Caddy (od 12/2020)
VW Golf 8 (od 11/2019)
VW Arteon (od 10/2021)
VW ID.3 (od 7/2020)
VW ID.4 GTX (od 7/2021)
VW ID.5 (od 3/2022)
VW ID.7 (od 10/2023)
VW ID.Buzz (od 7/2022)

Czytaj więcej

Najchętniej kradzione auta w Polsce w 2023 r. Ulubiona marka Polaków na czele

Jak się okazuje do otwarcia pojazdu wyposażonego w system „Keyless-Go” nie jest konieczna dogłębna wiedza, np. hakowanie czy odszyfrowywanie danych. Wystarczy do tego ogólnodostępny i legalnie dostępny przedłużacz zasięgu, za pomocą którego testerzy ADAC byli w stanie w ciągu kilku sekund otworzyć samochód i nim odjechać bez pozostawiania widocznych śladów. - Złodzieje muszą mieć jedno urządzenie w pobliżu kluczyka, a drugie w pobliżu drzwi samochodu. A sygnały radiowe rozciągają się na kilkaset metrów - wyjaśnia ADAC. Według niemieckiego klubu samochodowego działa to również „jeśli klucz jest w domu lub właściciel siedzi np. w restauracyjnym ogródku z kluczem w kieszeni”. Przedłużacze zasięgu, których komponenty można kupić w każdym sklepie z elektroniką za kilkaset złotych można zbudować niewielkim wysiłkiem.

Tu i Teraz
Kolejna niemiecka marka zniknie z rynku. Poddostawca branży moto ogłasza upadłość
Tu i Teraz
Nowy znak drogowy na europejskich drogach. Co oznacza biały romb?
Tu i Teraz
Znana marka motoryzacyjna uratowana. Znaleziono nowego inwestora
Tu i Teraz
Nowy cios w gospodarkę Niemiec. Strajk w fabrykach Volkswagena
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
moto
Dyrektor generalny giganta motoryzacyjnego rezygnuje ze stanowiska
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką