Jak się okazuje do otwarcia pojazdu wyposażonego w system „Keyless-Go” nie jest konieczna dogłębna wiedza, np. hakowanie czy odszyfrowywanie danych. Wystarczy do tego ogólnodostępny i legalnie dostępny przedłużacz zasięgu, za pomocą którego testerzy ADAC byli w stanie w ciągu kilku sekund otworzyć samochód i nim odjechać bez pozostawiania widocznych śladów. - Złodzieje muszą mieć jedno urządzenie w pobliżu kluczyka, a drugie w pobliżu drzwi samochodu. A sygnały radiowe rozciągają się na kilkaset metrów - wyjaśnia ADAC. Według niemieckiego klubu samochodowego działa to również „jeśli klucz jest w domu lub właściciel siedzi np. w restauracyjnym ogródku z kluczem w kieszeni”. Przedłużacze zasięgu, których komponenty można kupić w każdym sklepie z elektroniką za kilkaset złotych można zbudować niewielkim wysiłkiem.
Raz uruchomiony silnik w wielu samochodach pozostaje włączony aż do opróżnienia zbiornika. W razie potrzeby złodziej może zatankować auto na pracującym silniku i jechać dalej. Ponieważ w samochodzie nie ma żadnych śladów włamania, właściciele aut również narażają się na ryzyko, że zostaną podejrzani o oszustwo ubezpieczeniowe. Producenci mogą zwiększyć bezpieczeństwo swoich modeli bezkluczykowych, korzystając z cyfrowej technologii radiowej. Technologia ta wykorzystuje w systemie zamków chipy komputerowe z technologią Ultra Wide Band (UWB), co oznacza, że odległość klucza od pojazdu jest precyzyjnie określana na podstawie czasu przejścia sygnałów radiowych. Oznacza to, że pojazd pozostaje niewrażliwy na rozszerzenia radiowe. Takie samochody nie jest o wiele trudniej ukraść.
Czytaj więcej
SUV-y to najpopularniejsze modele aut w Europie. Widać to po ofercie producentów, ale też po strukturze rynku. W 2023 roku stanowiły ponad 50 proc. wszystkich rejestrowanych aut. Niemiecki automobilklub ADAC postanowił zweryfikować, które modele należą do najbardziej bezawaryjnych i które są warte uwagi.
Jaguar Land Rover był pierwszym producentem samochodów, który od 2018 roku zastosował taką właśnie technologię. Oprócz Discovery, według producenta, nową technologię bezkluczykową zastosowano także w modelach Range Rover, Range Rover Sport (od roku modelowego 2018), Jaguar E-Pace i i-Pace. Od 2019 roku coraz więcej modeli marek Audi (m.in. A3, Q4 e-tron), Cupry (m.in. Born, Formentor), Seata (Leon), Skody (m.in. Enyaq, Octavia) i Volkswagena (m.in. Golf 8, modele ID, Caddy, T7) są zabezpieczone technologią UWB. BMW, Hyundai, Kia, Mercedes i Suzuki mają teraz także pierwsze modele z ulepszonym zabezpieczeniem.
Jak zabezpieczyć kluczyk z systemem keyless-go przed kradzieżą
Uchronić przed przejęciem przez złodziei sygnału można przez umieszczenie klucza w specjalnym metalowym etui ochronnym. Jeśli jesteśmy w domu lub na noc w miejscu gdzie może dojść do kradzieży auta możemy pomóc sobie wkładając kluczyki do... garnka z pokrywką lub w folii aluminiowej. Aby sprawdzić skuteczność takiego rozwiązania należy włożyć kluczyk do garnka lub owinąć go folią, a następnie stanąć przy drzwiach kierowcy (w odległości mniejszej niż metr) i sprawdzić, czy samochód można otworzyć lub zamknąć. Jeśli tak, metoda nie jest skuteczna.