Test 50 opon letnich. Które wypadły najlepiej?

ADAC w swoim ostatnim teście sprawdziło aż 50 producentów opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 V. W próbach uwzględniono rozszerzone kryteria środowiskowe i ekonomiczne. Aż siedem razy przyznano notę „słabe”, a podczas hamowania na mokrej nawierzchni z 80 km/h różnica do w zatrzymaniu się wyniosła aż 25 m.

Publikacja: 03.03.2023 05:00

Test 50 opon letnich. Które wypadły najlepiej?

Foto: mat. prasowy

W teściem uwzględniono prawie wszystkie dostępne opony ze wszystkich przedziałów cenowych. Od tanich z Dalekiego Wschodu, po te markowe z Francji czy USA. Produkty znanych marek premium, takich jak Goodyear, Continental, Michelin czy Bridgestone znalazły się na szczycie listy. Zwycięzców testu jest dwóch - opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental PremiumContact 6. Jak oceniło ADAC to opony "które wyznaczają standardy w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy".

Czytaj więcej

Norma emisji spalin Euro 7 jest bezużyteczna – twierdzi szef grupy Stellantis

21 modeli – w tym wiele marek producentów premium – uzyskało zadowalającą ogólną ocenę. I tak np. opona Apollo Alnac, która ogólnie uzyskała ocenę zadowalającą, po przebiegu niecałych 30 tys.km zużyła się do wysokości bieżnika 1,6 mm. Dla porównania: Michelin e.Primacy o niskim oporze toczenia pokonała bez problemu dystans 72 tys. km. W teście wskazano też, że opona, która ma być dobra do wszystkiego niekoniecznie sprawdza się w każdych warunkach. Michelin e.Primacy jest zalecana nie tylko do silników spalinowych, ale także do samochodów elektrycznych, błyszczy w równowadze środowiskowej dzięki przekonującym osiągom pod względem zużycia, ma mieć małą ścieralność i dużą wydajności. Jednak jak wykazał test ADAC ta opona słabo radzi sobie na mokrych nawierzchniach. Z 80 km/h zatrzymuje się dopiero po 43,7 m. Dla porównania Conti PremiumContact 6 robi to już po 34,4 m.

Czytaj więcej

Opona, która jest w 90 proc. zbudowana z materiałów odnawialnych

Siedem opon całkowicie zawiodło z katastrofalnymi właściwościami na mokrej nawierzchni. Przykładem jest chińska opona DoubleCoin, która jest wytrzymała, ale ma koszmarne wyniki hamowania na mokrej nawierzchni - 59,3 m z 80 km/h. Innymi słowy kiedy auto z oponą Continental PremiumContact 6 już stoi, te z DoubleCoin DC99 jedzie nadal z prędkością około 52 km/h.

TOP 5 najlepszych letnich opon 205/55 R16 V wg. ADAC:
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Continental PremiumContact
- Michelin Primacy
- Bridgestone Turanza T005
- Nokian Tyres Wetproof

TOP 5 najgorszych opon letnich 205/55 R16 V wg. ADAC:
- Rotalla RH 01
- Berlin Tires Summer UHP 1 G2
- Lassa Driveways
- Evergreen EH 226
- Riken Road Performance

W teściem uwzględniono prawie wszystkie dostępne opony ze wszystkich przedziałów cenowych. Od tanich z Dalekiego Wschodu, po te markowe z Francji czy USA. Produkty znanych marek premium, takich jak Goodyear, Continental, Michelin czy Bridgestone znalazły się na szczycie listy. Zwycięzców testu jest dwóch - opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental PremiumContact 6. Jak oceniło ADAC to opony "które wyznaczają standardy w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy".

21 modeli – w tym wiele marek producentów premium – uzyskało zadowalającą ogólną ocenę. I tak np. opona Apollo Alnac, która ogólnie uzyskała ocenę zadowalającą, po przebiegu niecałych 30 tys.km zużyła się do wysokości bieżnika 1,6 mm. Dla porównania: Michelin e.Primacy o niskim oporze toczenia pokonała bez problemu dystans 72 tys. km. W teście wskazano też, że opona, która ma być dobra do wszystkiego niekoniecznie sprawdza się w każdych warunkach. Michelin e.Primacy jest zalecana nie tylko do silników spalinowych, ale także do samochodów elektrycznych, błyszczy w równowadze środowiskowej dzięki przekonującym osiągom pod względem zużycia, ma mieć małą ścieralność i dużą wydajności. Jednak jak wykazał test ADAC ta opona słabo radzi sobie na mokrych nawierzchniach. Z 80 km/h zatrzymuje się dopiero po 43,7 m. Dla porównania Conti PremiumContact 6 robi to już po 34,4 m.

Czym jeździć
Toyota uciekła konkurentom, ceny wyhamowały, Polacy polubili używane auta z USA
Materiał Promocyjny
Toyota Camry - hybrydowa limuzyna to najlepsza wizytówka Twojej firmy
Czym jeździć
Wiemy, jakie auta lubią i najczęściej kupują kobiety
Czym jeździć
Co czwarte nowe auto kupione w Polsce to model z segmentu premium
Czym jeździć
Kupujesz używane BMW? Uwaga! Ponad połowa aut jest po wypadkach