Test 50 opon letnich. Które wypadły najlepiej?

ADAC w swoim ostatnim teście sprawdziło aż 50 producentów opon letnich w rozmiarze 205/55 R16 V. W próbach uwzględniono rozszerzone kryteria środowiskowe i ekonomiczne. Aż siedem razy przyznano notę „słabe”, a podczas hamowania na mokrej nawierzchni z 80 km/h różnica do w zatrzymaniu się wyniosła aż 25 m.

Publikacja: 03.03.2023 05:00

Test 50 opon letnich. Które wypadły najlepiej?

Foto: mat. prasowy

W teściem uwzględniono prawie wszystkie dostępne opony ze wszystkich przedziałów cenowych. Od tanich z Dalekiego Wschodu, po te markowe z Francji czy USA. Produkty znanych marek premium, takich jak Goodyear, Continental, Michelin czy Bridgestone znalazły się na szczycie listy. Zwycięzców testu jest dwóch - opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental PremiumContact 6. Jak oceniło ADAC to opony "które wyznaczają standardy w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy".

Czytaj więcej

Norma emisji spalin Euro 7 jest bezużyteczna – twierdzi szef grupy Stellantis

21 modeli – w tym wiele marek producentów premium – uzyskało zadowalającą ogólną ocenę. I tak np. opona Apollo Alnac, która ogólnie uzyskała ocenę zadowalającą, po przebiegu niecałych 30 tys.km zużyła się do wysokości bieżnika 1,6 mm. Dla porównania: Michelin e.Primacy o niskim oporze toczenia pokonała bez problemu dystans 72 tys. km. W teście wskazano też, że opona, która ma być dobra do wszystkiego niekoniecznie sprawdza się w każdych warunkach. Michelin e.Primacy jest zalecana nie tylko do silników spalinowych, ale także do samochodów elektrycznych, błyszczy w równowadze środowiskowej dzięki przekonującym osiągom pod względem zużycia, ma mieć małą ścieralność i dużą wydajności. Jednak jak wykazał test ADAC ta opona słabo radzi sobie na mokrych nawierzchniach. Z 80 km/h zatrzymuje się dopiero po 43,7 m. Dla porównania Conti PremiumContact 6 robi to już po 34,4 m.

Czytaj więcej

Opona, która jest w 90 proc. zbudowana z materiałów odnawialnych

Siedem opon całkowicie zawiodło z katastrofalnymi właściwościami na mokrej nawierzchni. Przykładem jest chińska opona DoubleCoin, która jest wytrzymała, ale ma koszmarne wyniki hamowania na mokrej nawierzchni - 59,3 m z 80 km/h. Innymi słowy kiedy auto z oponą Continental PremiumContact 6 już stoi, te z DoubleCoin DC99 jedzie nadal z prędkością około 52 km/h.

TOP 5 najlepszych letnich opon 205/55 R16 V wg. ADAC:
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Continental PremiumContact
- Michelin Primacy
- Bridgestone Turanza T005
- Nokian Tyres Wetproof

TOP 5 najgorszych opon letnich 205/55 R16 V wg. ADAC:
- Rotalla RH 01
- Berlin Tires Summer UHP 1 G2
- Lassa Driveways
- Evergreen EH 226
- Riken Road Performance

W teściem uwzględniono prawie wszystkie dostępne opony ze wszystkich przedziałów cenowych. Od tanich z Dalekiego Wschodu, po te markowe z Francji czy USA. Produkty znanych marek premium, takich jak Goodyear, Continental, Michelin czy Bridgestone znalazły się na szczycie listy. Zwycięzców testu jest dwóch - opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental PremiumContact 6. Jak oceniło ADAC to opony "które wyznaczają standardy w dziedzinie bezpieczeństwa jazdy".

21 modeli – w tym wiele marek producentów premium – uzyskało zadowalającą ogólną ocenę. I tak np. opona Apollo Alnac, która ogólnie uzyskała ocenę zadowalającą, po przebiegu niecałych 30 tys.km zużyła się do wysokości bieżnika 1,6 mm. Dla porównania: Michelin e.Primacy o niskim oporze toczenia pokonała bez problemu dystans 72 tys. km. W teście wskazano też, że opona, która ma być dobra do wszystkiego niekoniecznie sprawdza się w każdych warunkach. Michelin e.Primacy jest zalecana nie tylko do silników spalinowych, ale także do samochodów elektrycznych, błyszczy w równowadze środowiskowej dzięki przekonującym osiągom pod względem zużycia, ma mieć małą ścieralność i dużą wydajności. Jednak jak wykazał test ADAC ta opona słabo radzi sobie na mokrych nawierzchniach. Z 80 km/h zatrzymuje się dopiero po 43,7 m. Dla porównania Conti PremiumContact 6 robi to już po 34,4 m.

Czym jeździć
4 na 10 kierowców rozważy zakup chińskiego auta. Warunkiem jest niższa cena
Czym jeździć
Polacy jeżdżą coraz starszymi autami. Przeciętny wiek samochodu to już prawie 15 lat
Czym jeździć
Mikroprzedsiębiorcy kupują głównie jeden typ samochodu
Czym jeździć
Najszybciej i najdłużej sprzedające się używane samochody
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Czym jeździć
Drożeją auta spalinowe, elektryki z obniżkami cen. Volvo i Mercedes ze wzrostami