Czechy jako pierwszy kraj Unii Europejskiej wprowadzają na wybranych odcinkach autostrad nowe, wyższe ograniczenie prędkości wynoszące 150 km/h. Pilotażowy program ma ruszyć pod koniec września 2025 roku na 50-kilometrowym odcinku autostrady D3 między Táborem a Czeskimi Budziejowicami – trasie łączącej Pragę z austriackim Linzem. Inwestycja o wartości 2,2 miliona euro przewiduje instalację 42 nowoczesnych, elektronicznych znaków drogowych o zmiennej treści. Nowe elektroniczne znaki będą aktywne tylko przy dobrej pogodzie i umiarkowanym ruchu, a w złych warunkach prędkość zostanie automatycznie obniżona do 130 km/h. To rozwiązanie ma pogodzić dążenie do zwiększenia przepustowości dróg z wymaganiami bezpieczeństwa.
Nowością czeskiego projektu nie jest tylko sama prędkość, ale przede wszystkim sposób jej zarządzania. System będzie automatycznie dostosowywał limity do aktualnych warunków na drodze, uwzględniając: warunki atmosferyczne - deszcz, śnieg lub mgła spowodują obniżenie limitu do standardowych 130 km/h, natężenie ruchu – w przypadku korków system automatycznie zmniejszy dozwoloną prędkość, pory dnia – możliwość różnicowania limitów w zależności od pory doby. Jak na razie to Polska przodowała w najwyższych limitach prędkości wynoszący 140 km/h. Jedynie Bułgaria ma podobny limit prędkości, ale na nowo wybudowanych odcinkach autostrad.
Czytaj więcej
W nadchodzących dekadach autostrada Brenner jedna z najważniejszych tras przez Alpy stanie się wą...
Najwyższe limity (130-140 km/h):
Czechy – 150 km/h autostrady (od września br. na wybranych odcinkach dróg)
Polska – 140 km/h autostrady
Bułgaria – 140 km/h autostrady (na nowych odcinkach)
Austria – 130 km/h autostrady
Niemcy – brak ograniczenia. Zalecana prędkość to 130 km/h
Średnie limity (120-130 km/h):
Belgia – 120 km/h autostrady
Francja – 130 km/h autostrady
Włochy – 130 km/h autostrady