Okazało się też, że jazda we mgle wzbudza w polskich kierowcach największe obawy, co jest ewenement na tle innych krajów objętych badaniem. Badanie wykonane przez europejską agencję badawczą 2Europe objęło 4 000 kierowców w 8 europejskich krajach - oprócz Polski, w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Francji, Włoszech, Niemczech, Luksemburgu i Rumunii. Wśród 3 proc. polskich kierowców unikających zmiany opon, 2 proc. przyznało, że jeździ na oponach zimowych okrągły rok, a 1 proc. - cały rok na letnich. To na szczęście marginalny odsetek względem 82 proc. deklarujących sezonową zmianę opon, przy grupie 15 proc. wybierających opony całoroczne. Dla porównania, we Francji, gdzie większość badanych (56 proc.) deklaruje jazdę na oponach całorocznych, aż 21 proc. jeździ na oponach letnich przez cały rok. Z kolei w Niemczech, gdzie istnieje obowiązek wymiany opon na zimowe, 58 proc. jeździ na oponach sezonowych, 37 proc. użytkuje opony całoroczne, a 5 proc. przyznaje, że jeździ na oponach niedostosowanych do sezonu.
Czytaj więcej
ADAC przetestował 33 opony zimowe w dwóch wymiarach dla małych samochodów i SUV-ów. Dwa modele otrzymały ocenę "niezadowalającą", pozostałe nie uzyskały oceny wyższej niż "dostateczna".
Z badania płynie jeszcze jeden ciekawy wniosek - większość badanych europejskich kierowców (58 proc.) zmienia opony dopiero wtedy, gdy uzna je za zużyte, ignorując korzyści płynące ze zmiany opon w rytmie pór roku. W Polsce tak postępuje tylko 17 proc. badanych. Wysoka świadomość przygotowania do sezonu jest w Polsce o tyle ważna, że w porównaniu do pozostałych siedmiu badanych krajów notujemy relatywnie duże przebiegi w skali roku. Prawie 1/3 polskich kierowców (26 proc.) szacuje, że rocznie przejeżdża ponad 26 tys. km. W Niemczech tak długie dystanse pokonuje tylko 9 proc., a we Francji jedynie 2 proc. kierowców. Co więcej, aż 6 proc. polskich ankietowanych odpowiedziało, że ich przebieg przekracza 56 tys. km rocznie, co jest niespotykane w innych badanych krajach.
- Przy dużym rocznym przebiegu liczy się pewne zachowanie opon na drodze, ale także ich trwałość, która pozwoli przejechać więcej kilometrów na jednym komplecie. Ważna jest też klasa energetyczna opon. Im wyższa ocena na unijnej etykiecie, tym mniej paliwa spali nasze auto, gdyż opory toczenia będą niższe - mówi Marta Kosyra, Consumer Brand Marketing Manager Goodyear EEN. Pytani o lęki na drodze, jako jedyna nacja wskazaliśmy mgłę jako powód największego niepokoju podczas jazdy. Mgła powoduje dyskomfort aż u 37 proc. ankietowanych. Co ciekawe, tylko 3 proc. polskich respondentów obawia się prowadzenia auta po oblodzonej drodze, podczas gdy kierowcy z innych krajów zgodnie wskazywali lód na drodze jako najważniejszy powód do lęku, a w dalszej kolejności na opady śniegu i deszczu.