4 na 10 kierowców rozważy zakup chińskiego auta. Warunkiem jest niższa cena

Niemal połowa Polaków nie zna żadnych marek samochodowych z Chin, które są dostępne na polskim rynku. Posiada lub użytkowało chińskie modele jedynie 3 proc. spośród uczestników badania Santander Consumer Multirent. Mimo to 4 na 10 kierowców rozważy zakup chińskiego auta, jeżeli cena będzie niższa o ok. 30 proc. od preferowanego modelu.

Publikacja: 15.07.2024 11:51

Większość Polaków deklaruje, że nie zna chińskich marek, które można kupić na polskim rynku

Większość Polaków deklaruje, że nie zna chińskich marek, które można kupić na polskim rynku

Foto: mat. prasowe

W ostatnich latach chińscy producenci samochodów np. MG, BYD czy Baic, zainwestowali znaczny kapitał w rozwój technologii oraz poprawę jakości swoich produktów. W efekcie, ich auta zdobywają coraz większe uznanie na rynkach zachodnich, takich jak Niemcy czy Wielka Brytania. Jednak w Polsce póki co marka „made in China” wciąż kojarzy się z niską jakością i niepewnością co do trwałości i bezpieczeństwa. Jednak również nad Wisłą auta Chin krok po kroku stają się coraz bardziej nowoczesne, lepiej wykończone, a często również atrakcyjne cenowo. Jak wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Za kółkiem chińskiego auta” dla niemal połowy Polaków brak zaufania do marki stanowi główną barierę przed zakupem pojazdu z Chin. Kolejnymi czynnikami zniechęcającymi uczestników badania są niska jakość wykonania, brak dostępności części zamiennych oraz brak testów bezpieczeństwa europejskich instytucji. Wskazało tak odpowiednio 34 proc., 25 proc. i 23 proc. respondentów. Aż 94 proc. zadeklarowało, że nigdy nie korzystało ani nie posiadało auta z Chin.

W pełni elektryczny BYD Seal

W pełni elektryczny BYD Seal

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Do 2030 r. co trzecie auto będzie chińskie. Europejskie i japońskie marki stracą najwięcej

– Zgodnie z wynikami naszego najnowszego badania, zdecydowana większość Polaków nie zna ani nie miała styczności z pojazdami chińskich producentów. Największą świadomość w zakresie chińskiej motoryzacji wykazują osoby w przedziale wiekowym 30-39 lat (44 proc.). Z kolei niemal co dziesiąty badany z tej samej grupy wiekowej korzystał bądź posiada chińskie auto na własność. Sytuacja rysuje się zupełnie inaczej w przypadku osób starszych w wieku 50-59 oraz 60+ lat. W tych grupach znajomość aut z Chin spada odpowiednio do 17 i 24 proc. Natomiast styczność z nimi miał 1 proc. ankietowanych powyżej 50 r.ż. – komentuje Maciej Wytwicki, Dyrektor ds. Klientów Kluczowych z Santander Consumer Multirent.

Baic Beijing 3

Baic Beijing 3

Foto: mat. prasowe

Zakup chińskiego modelu auta tylko jeśli cena jest dużo niższa od znanej konkurencji 

Pomimo braku zaufania wśród znaczącej grupy Polaków, nie są oni całkiem przeciwni nabyciu chińskiego samochodu. Poza atrakcyjną ceną, rozważyliby zakup auta z Chin, jeśli byłby on dobrze wyposażone i posiadało w standardzie nowoczesne technologie. Co istotne, uczestnicy badania byliby skłonni wybrać chińskie auto zamiast preferowanego modelu wśród pojazdów np. z Europy, jeśli jego cena byłaby niższa o około 25-30 proc. Zadeklarowało tak 4 na 10 z nich. Najbardziej skłonni do podjęcia takiej decyzji byliby najmłodsi respondenci w wieku 18-29 lat (49 proc.) oraz osoby pomiędzy 30 a 39 r.ż. (46 proc.).

Czytaj więcej

Xiaomi podało cenę swojego pierwszego elektryka. Zwali z nóg konkurencję
MG 3

MG 3

Foto: mat. prasowe

W ostatnich latach chińscy producenci samochodów np. MG, BYD czy Baic, zainwestowali znaczny kapitał w rozwój technologii oraz poprawę jakości swoich produktów. W efekcie, ich auta zdobywają coraz większe uznanie na rynkach zachodnich, takich jak Niemcy czy Wielka Brytania. Jednak w Polsce póki co marka „made in China” wciąż kojarzy się z niską jakością i niepewnością co do trwałości i bezpieczeństwa. Jednak również nad Wisłą auta Chin krok po kroku stają się coraz bardziej nowoczesne, lepiej wykończone, a często również atrakcyjne cenowo. Jak wynika z raportu Santander Consumer Multirent „Za kółkiem chińskiego auta” dla niemal połowy Polaków brak zaufania do marki stanowi główną barierę przed zakupem pojazdu z Chin. Kolejnymi czynnikami zniechęcającymi uczestników badania są niska jakość wykonania, brak dostępności części zamiennych oraz brak testów bezpieczeństwa europejskich instytucji. Wskazało tak odpowiednio 34 proc., 25 proc. i 23 proc. respondentów. Aż 94 proc. zadeklarowało, że nigdy nie korzystało ani nie posiadało auta z Chin.

Czym jeździć
Czy opony całoroczne mają sens? Europejscy kierowcy dzielą się swoimi opiniami
Czym jeździć
Wycofane modele aut bez następcy. Kupisz je tylko na rynku wtórnym
Materiał Promocyjny
Doskonały rocznik w doskonałej cenie. Przegląd ofert flagowych modeli Lexusa
Czym jeździć
Cupra. O krok przed konkurencją
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Czym jeździć
Skoda Kodiaq. Mikropodróże w maxisamochodzie