Polska to dobry rynek na rozpoczęcie ekspansji. Chiński gigant wjeżdża nad Wisłę

GAC Group to jeden z największych producentów samochodów w Chinach. Teraz koncern startuje w Europie i na początek swojej ekspansji wybrał Polskę.

Publikacja: 07.05.2025 10:59

GAC - jeden z największych producentów samochodów w Chinach wchodzi na polski rynek

GAC - jeden z największych producentów samochodów w Chinach wchodzi na polski rynek

Foto: Albert Warner

Kanton (po chińsku Guangzhou) to na europejskie rozmiary olbrzymie miasto, w którym na stałe mieszka około 18 mln osób, a razem z dojeżdżającymi jest ich 22 mln. W 1513 roku przybył tu pierwszy Europejczyk – Portugalczyk Jorge Alvares. Ponad 500 lat później Chińczycy z Kantonu wybrali się w drogę do Europy, a dokładniej do Polski i Portugalii, żeby właśnie na tych dwóch rynkach rozpocząć ekspansję swoich modeli aut na Starym Kontynencie. To dla nas dobra wiadomość, bo GAC to jeden z największych producentów samochodów w Chinach. Na rynku pojawi się więc pewny i mocny gracz. GAC na rynku chińskim produkuje samochody nie tylko pod własnymi markami (jak Trumpchi czy Aion), ale także w ramach joint venture z Hondą, Toyotą i Stellantisem. I tak np. GAC Honda i GAC Toyota to spółki córki, które produkują japońskie auta na rynek chiński. Polski, rozwijający się rynek oraz ten w Portugalii wydał się marce idealny na to, żeby wejść do Europy i rozpocząć sprzedaż aut. Zanim to się stanie, mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda produkcja samochodów w centrali GAC.

Tak prezentuje się teren centrali koncernu GAC

Tak prezentuje się teren centrali koncernu GAC

Foto: Albert Warner

Za skrótem marki GAC stoi Guangzhou Automobile Group, czyli w tłumaczeniu po prostu firma motoryzacyjna z Guangzhou. Centrala położona jest niemal tuż nad rzeką Perłową. Olbrzymie budynki, bardzo zadbane otoczenie. Wita nas cały zespół delegacyjny. Cały kompleks robi niesamowite wrażenie. Jest tu motoryzacyjne muzeum, są też restauracje i wystawa aktualnie produkowanych modeli. Jednak nie to mi zaimponowało najbardziej, bo to rzeczy, które można znaleźć, odwiedzając również centrale innych marek moto. Mało która firma może się za to pochwalić takim rozmachem jak GAC.

Czytaj więcej

Chińczycy prezentują nowy silnik. Rewolucja dla elektryków
GAC Hyptec HT

GAC Hyptec HT

Foto: Albert Warner

GAC to chiński państwowy gigant

Wszystko jest tu nowe, niemal błyszczące, nowoczesne i połączone z inteligentnymi technologiami. Wielkość kolejnych hal udostępnionych dla zwiedzających wręcz przytłacza i onieśmiela. Zakład produkcyjny również wygląda jak nowy, w porównaniu z większością znanych mi fabryk w Europie. Flagowy sportowy model Hyptec SSR (moc 1225 KM) budowany jest na osobnym stanowisku i składany praktycznie ręcznie. Ten fragment hali chińskiego giganta wygląda jak w Porsche czy Ferrari. GAC we wszystkich swoich fabrykach zatrudnia prawie 90 tys. osób. W 2024 roku sprzedał ponad 2,5 mln samochodów, z czego większość w Chinach. Ekspansja na rynki zagraniczne dopiero się rozpoczyna, bo w zeszłym roku tylko około 120 tys. aut trafiło na zagraniczne rynki. Plany giganta są olbrzymie – w najbliższym dziesięcioleciu marka chce produkować około 5 mln samochodów rocznie.

GAC_Hyper SSR

GAC_Hyper SSR

Foto: mat. prasowe

GAC Aion V

GAC Aion V

Foto: Albert Warner

Na chińskim rynku GAC poza swoją marką ma wydzielone nazwy submarek, z których każda ma inne zadanie. I tak np. Aion zajmuje się autami elektrycznymi i jest jedną z najszybciej rozwijających się marek samochodów elektrycznych w Chinach. Firma rozwija m.in. technologię ładowania 6C, która umożliwia naładowanie 80 proc. baterii w czasie krótszym niż 15 minut. Hyper to z kolei submarka Aion, która skupia się na elektrycznych modelach premium. Za to Trumpchi to brand, który oferuje modele samochodów z napędem spalinowym i hybrydowym. W 2023 r. zaprezentowano pierwszy na świecie silnik spalinowy zasilany amoniakiem, jako alternatywę dla tradycyjnych paliw.

GAC Aion UT

GAC Aion UT

Foto: Albert Warner

Trzy modele na start. Wszystkie z napędem elektrycznym

Żeby było łatwiej, na polskim rynku dla wszystkich modeli obowiązywać będzie nazwa GAC, a oficjalnym dystrybutorem została firma Jameel Motors. Międzynarodowy dystrybutor z 70-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej, który działa na takich rynkach, jak Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Japonia, Australia czy Chiny. Na początek w ofercie znajdą się trzy elektryczne modele, jednak importer nie wyklucza, że w późniejszym czasie może pojawić się też hybrydowy GAC.

GAC Hyptec HT

GAC Hyptec HT

Foto: Albert Warner

Topowym autem w ofercie będzie GAC Hyptec HT. Crossover, o długości 4,93 metra z dużym bagażnikiem (670 l) i wykończeniem na poziomie najlepszych europejskich modeli premium (skóra Nappa, miękkie materiały, znakomite drewniane okleiny). Dostępna będzie wersja o mocy 244 KM, z baterią o pojemności 72,7 kWh i 450 km zasięgu. Najtańszym modelem będzie miejski GAC Aion UT. Auto o długości 4,27 metra, dla którego europejska specyfikacja jeszcze nie jest znana. Kompaktowy SUV Aion V (4,6 m dł.) ma charakterystyczną stylistykę, pełne wyposażenie (jest nawet lodówka), 204 KM mocy i baterię o pojemności aż 75,3 kWh.

GAC Hyptec HT

GAC Hyptec HT

Foto: mat. prasowe

GAC Hyptec HT

GAC Hyptec HT

Foto: mat. prasowe

GAC Hyptec HT

GAC Hyptec HT

Foto: mat. prasowe

GAC Aion V

GAC Aion V

Foto: Albert Warner

GAC Aion V

GAC Aion V

Foto: mat. prasowe

GAC Aion V

GAC Aion V

Foto: mat. prasowe

GAC Aion V

GAC Aion V

Foto: mat. prasowe

GAC Aion UT

GAC Aion UT

Foto: mat. prasowe

GAC Aion UT

GAC Aion UT

Foto: mat. prasowe

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Salon samochodowy w Szanghaju: Witamy w nowym świecie

Kanton (po chińsku Guangzhou) to na europejskie rozmiary olbrzymie miasto, w którym na stałe mieszka około 18 mln osób, a razem z dojeżdżającymi jest ich 22 mln. W 1513 roku przybył tu pierwszy Europejczyk – Portugalczyk Jorge Alvares. Ponad 500 lat później Chińczycy z Kantonu wybrali się w drogę do Europy, a dokładniej do Polski i Portugalii, żeby właśnie na tych dwóch rynkach rozpocząć ekspansję swoich modeli aut na Starym Kontynencie. To dla nas dobra wiadomość, bo GAC to jeden z największych producentów samochodów w Chinach. Na rynku pojawi się więc pewny i mocny gracz. GAC na rynku chińskim produkuje samochody nie tylko pod własnymi markami (jak Trumpchi czy Aion), ale także w ramach joint venture z Hondą, Toyotą i Stellantisem. I tak np. GAC Honda i GAC Toyota to spółki córki, które produkują japońskie auta na rynek chiński. Polski, rozwijający się rynek oraz ten w Portugalii wydał się marce idealny na to, żeby wejść do Europy i rozpocząć sprzedaż aut. Zanim to się stanie, mieliśmy okazję zobaczyć, jak wygląda produkcja samochodów w centrali GAC.

Premiery
Wyjątkowy restomod Porsche dla wybranych. Powstanie tylko 100 egzemplarzy
Premiery
Volvo S90 po 9 latach doczekało się modernizacji. Polscy klienci nie będą zadowoleni
Premiery
Wyjątkowe Porsche 911. Powstanie tylko 1500 egzemplarzy
Premiery
Spalinowe Audi A6 teraz dostępne w „klasycznej” wersji. Są już polskie ceny
Premiery
Powstał limitowany model Mercedesa klasy G w stylu lat 80. Wygląda fenomenalnie
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku