Nowy silnik w punkcie wydajności, a przede wszystkim gęstości mocy ma ustanowić nowe standardy. Quark Electric Drive 2.0 posiada imponujące dane techniczne. Chiński producent podaje moc wyjściową 13 kW/kg i mówi o sprawności na poziomie 98,5 proc. Ponadto maksymalna prędkość wysokowydajnego silnika elektrycznego wynosi 30 000 obr./min. Zdaniem chińskiej marki to nowy rekord. Pierwsza generacja tego silnika została wprowadzona na rynek w modelu GAC Aion Hyper SSR, elektrycznym „hipersamochodzie” z karbonowym nadwoziem i mocą 1225 KM, który jest dostępny od października 2023 r.

Czytaj więcej

Akumulator jakiego jeszcze nie było. Samsung zapowiada seryjną produkcję

Chińska firma GAC opracowała nową generację silników elektrycznych

Pierwsza wersja super wydajnego silnika elektrycznego miała gęstość mocy 12 KW/kg, ale podobnie jak wersja 2.0 opierała się na specjalnie opracowanym uzwojeniu z płaskiego drutu skrzyżowanego, napięciu 900 woltów i specjalnych materiałach w celu zmniejszenia strat w żelaznym rdzeniu. W tym celu firma GAC ​​opracowała amorficzny stop metalu, który jest płynny z fizycznego i chemicznego punktu widzenia. Potocznie metal amorficzny nazywany jest także metalem ciekłym. Stop jest stosowany w maszynie elektrycznej GAC jako miękki magnes i według Car News China ma przepuszczalność od 20 do 100 razy wyższą niż konwencjonalna blacha ze stali krzemowej. Poszczególne warstwy magnesu mają tylko 1/4 grubości kartki papieru. W efekcie materiał silnika ma przewodność niemal nadprzewodników w temperaturze pokojowej – czyli ma wyjątkowo niski opór elektryczny. Mniejszy opór oznacza większą wydajność – a to przekłada się na większy zasięg. W nowych modelach Hyptec zastosowano napęd Quark Electric Drive 2.0. GAC nie zaprezentował jeszcze nowego modelu z ulepszonym napędem.

Czytaj więcej

BMW pracuje nad nowym silnikiem spalinowym. Opatentowano nową technologię spalania