ADAC sprawdziło systemy bezkluczykowe. Tylko 24 modele bezpieczne przed kradzieżą

Niemieckie ADAC sprawdziło 500 samochodów z bezkluczowym systemem zamykania. Test pokazał, że prawie wszystkie testowane modele można łatwo otworzyć i ukraść.

Publikacja: 14.02.2022 10:46

ADAC sprawdziło systemy bezkluczykowe. Tylko 24 modele bezpieczne przed kradzieżą

Foto: AdobeStock

Nie trzeba posiadać tajemnej wiedzy żeby otworzyć samochód wyposażony w system typu „Keyless-Go”. Wystarczy mieć legalnie dostępny przedłużacz zasięgu, dzięki któremu można w kilka sekund otworzyć auto i odjechać nim bez pozostawiania widocznych śladów. - Wystarczy, że złodziej znajduje się w pobliżu kluczyka z jednym urządzeniem i blisko drzwi samochodu z drugim urządzeniem. W ten sposób rozciągnięte są sygnały radiowe nawet na kilkaset metrów - wyjaśnia ADAC. Według niemieckiego klubu samochodowego działa to również „gdy kluczyk jest w domu lub właściciel siedzi w restauracji z kluczykiem w kieszeni”. Obydwa urządzenia, których podzespoły można również kupić w każdym sklepie z elektroniką za około 100 euro, można zbudować niewielkim wysiłkiem.

Czytaj więcej

Reklama na Super Bowl, BMW i Arnold Schwarzenegger

Kłopot jest jeśli skradziony samochód zostanie odnalexiony. Ponieważ na skradzionych samochodach nie ma śladów włamania, właściciele aut narażają się również na podejrzenie oszustwa ubezpieczeniowego. Jednym ze sposobów na zabezpieczenie się jest używanie specjalnych etui, które blokują fale radiowe. Jest to jednak dosyć uciążliwa metoda, bo kierowca musi wyjąć z niego kluczyk przed każdym otwarciem auta, a następnie ponownie go zapakować. Tylko 24 modele w teście ADAC miały system bezkluczykowego z technologią ultraszerokopasmową (UWB). Chipy UWB mogą bardzo dokładnie mierzyć odległość kluczyka od samochodu. Jeśli używany jest przedłużacz fal i odległość nie jest prawidłowa system blokujący nie otworzy samochodu.

Czytaj więcej

ADAC sprawdziło, które modele aut są naprawdę warte swojej ceny

Jaguar Land Rover jest jednym z pierwszych producentów, który stosuje taką technologię od 2018 roku. Podobne rozwiązanie stosuje Grupa Volkswagen w takich modelach jak Audi A3 (od 2020 roku), Seat Leon, Skoda Octavia czy Volkswagen Golf. BMW, Mercedes i Genesis również posiadają systemy wyposażone w technologię UWB. Tym samym w teście wybranych modeli tych marek nie udało się otworzyć, ani uruchomić. Niektórzy producenci stosują czujniki ruchu w systemach bezkluczykowych. Jeśli ten nie zostanie poruszony przez pewien czas, sygnał radiowy wyłącza się (np. w Audi A4 od 2019 roku). ADAC jest jednak zdania, że taka forma zabezpieczenia jest niewystarczająca.

Lista modeli, których nie udało się otworzyć ani uruchomić w teście ADAC:

A5 40 g-tron (od 2019 r.)

BMW iX

Cupra Formentor

Genesis GV80

Jaguar E-Pace

Jaguar i-Pace

Land Rover Defender

Land Rover Discovery

Range Rover (od 2018 r.)

Mazda CX-30 (udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)

Mercedes S500 (od 2020 r.)

Nissan Quasqai (od 2018 r.udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)

Renault Arkana (udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)

Renault Captur (od 2019 r. udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)

Renault Captur E-Tech (udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)

Renault Clio (od 2020 r. udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)

Renault Kangoo (od 2021 r. udało się otworzyć, ale nie było możliwości uruchomienia silnika)

Seat Leon (od 2020 r.)

Skoda Enyaq

Skoda Octavia (od 2020 r.)

Volkswagen Caddy (od 2020 r.)

Volkswagen Golf 8

Volkswagen Golf 8 Kombi

Volkswagen ID.3

Volkswagen ID.4 GTX

Volkswagen Polo (od 2021 r.)

Czytaj więcej

Najlepiej sprzedawane auta na europejskich rynkach

Nie trzeba posiadać tajemnej wiedzy żeby otworzyć samochód wyposażony w system typu „Keyless-Go”. Wystarczy mieć legalnie dostępny przedłużacz zasięgu, dzięki któremu można w kilka sekund otworzyć auto i odjechać nim bez pozostawiania widocznych śladów. - Wystarczy, że złodziej znajduje się w pobliżu kluczyka z jednym urządzeniem i blisko drzwi samochodu z drugim urządzeniem. W ten sposób rozciągnięte są sygnały radiowe nawet na kilkaset metrów - wyjaśnia ADAC. Według niemieckiego klubu samochodowego działa to również „gdy kluczyk jest w domu lub właściciel siedzi w restauracji z kluczykiem w kieszeni”. Obydwa urządzenia, których podzespoły można również kupić w każdym sklepie z elektroniką za około 100 euro, można zbudować niewielkim wysiłkiem.

Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii