Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie znaczenie ma pełne otwarcie polskiego odcinka trasy Via Baltica?
- Jaką rolę pełni Via Baltica w kontekście współczesnej mobilności wojskowej?
- Jak wygląda postęp prac na pozostałych odcinkach trasy w krajach bałtyckich?
Via Baltica to fragment międzynarodowej drogi E67 biegnącej od Helsinek przez Tallin, Rygę i Kowno aż do Warszawy. W Polsce trasa prowadzi drogą ekspresową S61 od granicy z Litwą w Budzisku do Ostrowi Mazowieckiej, a następnie S8 do stolicy. Łącznie to 310 kilometrów nowoczesnej infrastruktury drogowej. Znaczenie Via Baltica wykracza daleko poza granice Polski. Obwodnica Łomży była ostatnim brakującym fragmentem drogi ekspresowej S61, istotnej nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale i dla Europy. Trasa jest elementem dwóch kluczowych korytarzy transeuropejskiej sieci TEN-T: Morze Północne – Morze Bałtyckie oraz Morze Bałtyckie – Morze Czarne – Morze Egejskie. To najważniejsze połączenie drogowe między państwami bałtyckimi.
Czytaj więcej
W ciągu budowanej trasy S1 powstała jedna z najdłuższych i najwyższych estakad w Polsce. Kierowcy...
Obwodnica Łomży: 13 kilometrów i trzy próby
Nowo oddany odcinek od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno ma 12,9 km długości i wyprowadza cały ruch tranzytowy z miasta. Wartość kontraktu przekroczyła 713 mln zł. W ramach inwestycji powstały trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ. Historia budowy tego odcinka przypomina jednak tor przeszkód. Pierwszy wykonawca – włoska firma Toto – podpisał umowę w październiku 2018 r.. Mimo że w listopadzie 2020 r. uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji, robót nigdy nie rozpoczął. W maju 2021 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z nierzetelnym wykonawcą. Kolejny przetarg wygrało konsorcjum NDI w grudniu 2021 r., które wyceniło inwestycję na 660 mln zł. Okazało się jednak, że firma nie spełnia wymogu doświadczenia przy wykonywaniu robót drogowych. W styczniu 2022 r. wybór oferty został unieważniony. Trzecie podejście przyniosło wreszcie skutek. W maju 2022 r. umowę podpisano z Przedsiębiorstwem Usług Technicznych Intercor. Zaledwie tydzień później firma przejęła plac budowy, a we wrześniu 2024 r. udostępniono pierwszą jezdnię. Druga została otwarta dokładnie rok później.