To najnowsza zmiana w całej serii przekształceń. Nazwę Mercedes firma przyjęła w 1902 r., od imienia córki klienta Emila Jellinka, który zamówił 36 sztuk nowych aut pod warunkiem, że będą nosić nazwę imienia jego córki. Zmiana obecnej nazwy była zapowiedziana w ubiegłym roku. 01 października 2021 roku wyodrębniono dział ciężarówek i autobusów Daimler Truck i przyjęto niemal jednogłośnie zmianę nazwy producenta samochodów osobowych Mercedes (także AMG, Maybacha, EQ). Prezes Källenius skupił się na tworzeniu firmy produkującej auta z segmentu premium, z systemem autonomicznej jazdy, które znacznie zwiększą przychody potrzebne zwłaszcza teraz gdy firma inwestuje miliardy w nowe technologie. „Mamy realną szansę pomnożenia tego na wartość rynkową marki" - powiedział Källenius. Obecna wartość Mercedesa to prawie 77 mld euro (ponad 350 mld zł) - odnotował Reuter. Akcje Daimler Truck wyodrębnionej w grudniu 2021 zyskały niedużo, w końcu stycznia doszły do 32,23 euro, akcje Mercedesa-Benza osiągnęły 74,25 euro w dniu podziału firmy, teraz oscylują koło 70 euro.
Czytaj więcej
Mercedes zdeklasował konkurencję. Oprócz przełomowej wydajności i niesamowitej aerodynamice, koncepcyjny model EQXX oferuje nie tylko akumulatory nowej generacji, ale i gigantyczny zasięg.
Wyodrębnienie działu ciężarówek zakończyło ponad stuletnią historię obu firm pod jednym dachem. Główny dział Daimlera, Mercedes-Benz miał duże trudności z produkcją w III kwartale z powodu braku mikroprocesorów. W końcówce roku doszło do lekkiej poprawy, ale firma po raz pierwszy od 2015 r. straciła na rzecz BMW pozycję lidera w segmencie aut premium. Analitycy są zgodni w opinii, że Mercedes-Benz może zyskać bardzo dużo. — Inwestorzy mogą uważać go za firmę typu Tesla czy Lucid Motors i zacząć wielokrotnie wyżej cenić jego elektryki. Mercedes musi zatem przestawić się z pojazdów spalinowych na elektryczne. A to może z kolei może okazać się pewnym ograniczeniem — uznał Tom Narayan z RBC Capital Markets. Z kolei Daniel Schwarz z banku inwestycyjnego Stifel uważa, że wycena rynkowa wynika z opinii, iż niemieckie marki są w defensywie, bo zmuszone zostały do ochrony ich udziału rynkowego. — Wycena Tesli bierze się z założenia, że odbierze ona niemieckim producentom udział rynkowy, bo nie mają porównywalnych możliwości zwiększenia przychodów.