Reklama

Audi szykuje luksusowego SUV-a 4×4. Ma stać się konkurentem Mercedesa klasy G

Coraz częściej pojawiają się przecieki na temat nowych planów Audi, które zamierza wprowadzić na rynek luksusowy model terenowy, który miałby stanąć w szranki z legendarnym Mercedesem klasy G.

Publikacja: 14.10.2025 07:45

Audi planuje wejście w segment terenowych SUV-ów klasy premium

Audi planuje wejście w segment terenowych SUV-ów klasy premium

Foto: mat. prasowe

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie plany ma Audi w zakresie nowego luksusowego SUV-a i kim będzie konkurencja?
  • Jakie są kulisy sojuszu Audi z marką Scout w ramach koncernu Volkswagen?
  • Kiedy możemy się spodziewać debiutu nowego modelu Audi na rynku?

Pierwsze doniesienia o pomyśle wejścia w segment terenowych SUV-ów klasy premium pojawiły się już w 2023 r.. W rozmowie z brytyjskim Autocar, Gernot Döllner, szef Audi, sugeruje, że projekt może być bliski realizacji. Wtedy temat przycichł, dziś wraca z nową energią. Co więcej, tym razem szanse na realizację projektu są znacznie większe. Szef Audi Gernot Döllner potwierdził w rozmowie z brytyjskim Autocar, że wciąż widzi miejsce w gamie na taki model. – Nie porzucajcie tego marzenia – powiedział enigmatycznie, dając jasno do zrozumienia, że projekt nie został odłożony na półkę.

Choć Audi zapowiada uproszczenie gamy modelowej, Döllner podkreśla, że jest przestrzeń na projekty niszowe, budzące emocje i skierowane do zamożnych klientów. Nowy SUV miałby być flagowym modelem marki – autem luksusowym, ekskluzywnym i zarazem technologicznym pokazem siły Ingolstadt. Ale nie będzie to klasyczna terenówka. Audi chce stworzyć coś nowego: elektrycznego off-roadera, łączącego solidną konstrukcję z nowoczesnym napędem. Konkurencja w tym segmencie jest niewielka i furory nie robi – Land Rover nie ma elektrycznej wersji Defendera, a Mercedes EQG ma problem z komercyjnym sukcesem.

Mercedes EQG

Mercedes EQG

Foto: mat. prasowe

Sojusz Audi ze Scoutem

Żeby nie przeinwestować w niszowy projekt, Audi planuje wykorzystać zasoby koncernu Volkswagena. Bazą dla nowego modelu mogłaby być platforma Scout Harvester – elektrycznego, amerykańskiego SUV-a zbudowanego przez reaktywowaną przez Volkswagena markę Scout Motors. Nowy model zbudowany jest na ramie, która zapewnia dużą wytrzymałość i możliwości terenowe, których dotąd żaden model Audi nie miał. Wykorzystanie gotowej technologii i wspólnych komponentów pozwoliłoby znacząco ograniczyć koszty rozwoju. Wspólna mogłaby być też produkcja – Scout buduje w Karolinie Południowej fabrykę o zdolności 200 tys. aut rocznie. Döllner przyznał, że lokalna produkcja w USA byłaby dla Audi atrakcyjnym rozwiązaniem – pomogłaby uniknąć wysokich ceł importowych i ułatwiła sprzedaż na amerykańskim rynku.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Nowe Audi Q5/SQ5: To już ostatnie pokolenie

Nowy model Audi mógłby zadebiutować za około trzy lata (2028 r.), rok po premierze elektrycznych modeli Scout. Celem nie byłaby sprzedaż dużego wolumenu, lecz stworzenie ikony – auta, które podniesie prestiż i rozszerzy ofertę o nowy typ klienta. Nowa terenówka miałaby duże szanse także w Chinach, gdzie Audi od kilku lat traci udziały na rzecz lokalnych marek premium. W Państwie Środka królują elektryczne SUV-y, a luksusowy, technicznie zaawansowany 4×4 mógłby pomóc odzyskać część rynku – zwłaszcza, gdyby oferował także wersję EREV (z silnikiem spalinowym pełniącym funkcję generatora). Bo to Chiny stały się światowym centrum luksusowych, terenowych elektryków, a marki takie jak BYD, Hongqi czy Yangwang coraz śmielej wchodzą w segment, który dotąd należał do Zachodu. Model BYD Yangwang U8, hybrydowy super-SUV z czterema silnikami elektrycznymi i systemem tank-turn (obrót w miejscu), oferuje ponad 1000 KM mocy i zasięg ponad 1000 km. W Chinach sprzedaje się znakomicie – jako połączenie luksusu, technologii i off-roadowej funkcjonalności. Dla Audi to jasny sygnał: jeśli nie wejdzie w ten segment, rynek premium przejmą Chińczycy. Nowa terenówka z Ingolstadt mogłaby więc nie tylko rywalizować z klasą G, lecz także stanowić europejską odpowiedź na rosnącą chińską dominację w tym segmencie.

BYD Yangwang U8

BYD Yangwang U8

Foto: mat. prasowe

W stronę elektrycznej legendy

Audi ma już odpowiedni kapitał wizerunkowy – luksus, technologia, design – ale nigdy nie miało ofert w segmencie prawdziwych terenówek. Teraz może to się zmienić. Jeśli projekt dojdzie do skutku, powstanie pierwszy w historii elektryczny off-roader klasy premium z czterema pierścieniami na masce – konkurent m.in. dla Mercedesa klasy G, ale i dla nowej fali chińskich gigantów.

Czy wiesz, że…
- Reaktywowany Scout Motors to amerykańska marka należąca do Volkswagena; produkcję swoich modeli EV rozpocznie w 2027 r.
- Według niemieckich źródeł roboczy kryptonim projektu Audi brzmi „Q10 e-terrain”.
- Audi zatrudniło w Ingolstadt Massimo Frascellę, byłego projektanta Land Rovera i współtwórcę Defendera – to on ma odpowiadać za stylistykę nowego 4×4.

Czytaj więcej

Chińskie AUDI bije rekordy: 10 tys. zamówień w 30 min. Polak twórcą nadwozia

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie plany ma Audi w zakresie nowego luksusowego SUV-a i kim będzie konkurencja?
  • Jakie są kulisy sojuszu Audi z marką Scout w ramach koncernu Volkswagen?
  • Kiedy możemy się spodziewać debiutu nowego modelu Audi na rynku?
Pozostało jeszcze 95% artykułu

Pierwsze doniesienia o pomyśle wejścia w segment terenowych SUV-ów klasy premium pojawiły się już w 2023 r.. W rozmowie z brytyjskim Autocar, Gernot Döllner, szef Audi, sugeruje, że projekt może być bliski realizacji. Wtedy temat przycichł, dziś wraca z nową energią. Co więcej, tym razem szanse na realizację projektu są znacznie większe. Szef Audi Gernot Döllner potwierdził w rozmowie z brytyjskim Autocar, że wciąż widzi miejsce w gamie na taki model. – Nie porzucajcie tego marzenia – powiedział enigmatycznie, dając jasno do zrozumienia, że projekt nie został odłożony na półkę.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Tu i Teraz
Autostrada A1 do generalnego remontu. „Fale Dunaju” znikną na zawsze
Tu i Teraz
Chiny wprowadziły restrykcje eksportowe. To cios dla sektora elektromobilności
Tu i Teraz
Zmiany na szczycie. Ford i Seat/Cupra z nowymi prezesami
Tu i Teraz
Kryzys finansowy kończy epokę Porsche w motosporcie. Koniec z Le Mans i serią WEC
Tu i Teraz
Nowe odcinkowe pomiary prędkości na Śląsku. Uwaga na autostradzie A1 i A2
Reklama
Reklama