Klienci kochają Toyotę. Potwierdzają to wyniki sprzedaży

Zeszłoroczna sprzedaż samochodów w Polsce osiągnęła ponad 1,2 miliona pojazdów. Z tej puli tylko 476 tysięcy stanowiły warianty nowe. Reszta to samochody używane z rynku krajowego lub importu.

Publikacja: 29.01.2024 15:37

Toyota Corolla to lider rynku w Polsce

Toyota Corolla to lider rynku w Polsce

Foto: mat. prasowe

Jak podkreśla IBRM Samar, podane dane jeszcze nie odpowiadają pełnym 12 miesiącom ubiegłego roku. Obejmują okres od 1 stycznia do 20 grudnia 2023 roku. Mimo to daje to obraz sytuacji ma rynku pojazdów w Polsce. Mówiąc o rynku warto zacząć od sytuacji w udziałach poszczególnych grup odbiorców. Za kluczową sprzedaż odpowiadają firmy, które zakupując pojazdy lub je wynajmują lub leasingują. Ta gałąź odpowiada za 79 proc. rynku. 21 proc. stanowią klienci indywidualni. Jednak trzeba zaznaczyć, że do tej grupy zalicza się również jednoosobowe działalności. Gdyby uwzględnić je wśród firm, udział odbiorców instytucjonalnych wynosiłby ok. 90 proc.

Toyota i długo, długo nikt...

Wracając do wyborów Polaków to w przypadku nowych pojazdów Toyota dosłownie zawstydziła konkurencję zdobywając każdy obszar Polski od morza po podnóże Tatr. Dotyczy to również modeli, wśród których największym zainteresowaniem cieszyły się Toyota Corolla, Yaris i Yaris Cross. W efekcie udało się japońskiej firmie sprzedać wg. Samaru 89 533 samochody. Druga Skoda wypracowała wynik 50 403 sztuk. Na sukces czeskiego producenta zapracowały firmy. W przypadku osób fizycznych więcej niż Skoda zaoferowała Kia i m.in. dzięki temu zdołała zakończyć rok, o ile w ostatnich 10 dniach grudnia nie nastąpiło coś nieprzewidzianego, na trzeciej pozycji (35 tys. 490 sztuk). Na kolejnych miejscach znalazły się Volkswagen (33 099 szt.), Hyundai (26 327 szt.), Audi (25 415 szt.), BMW (22 464 szt.), Mercedes (20 593 szt.), Renault (17 521 szt.) oraz Dacia (17 216 szt.).

Czytaj więcej

Szef Toyoty uważa, że elektryki mogą zdobyć tylko 30 proc. rynku motoryzacyjnego

W efekcie rynek nowych pojazdów w 2023 roku powinien zamknąć się z wynikiem 476 tys. nowych samochodów. Oznacza to wzrost o 13 proc. względem 2022 roku. W prognozie na rok 2024, analitycy Samaru zakładają utrzymanie koniunktury i wypracowanie sprzedaży na poziomie 485 tys. sztuk. Duże zmiany zaszły w segmencie premium. Na prowadzenie nieoczekiwanie wysunęło się Audi, pozostawiając w tyle BMW, Mercedesa, Volvo i Lexusa. Łącznie wszystkie marki premium miały w ubiegłym roku 23 proc. udział w rynku i po raz pierwszy zanotowały sprzedaż na poziomie powyżej 100 tys. samochodów — wynik w granicach 109 tys. sztuk oznacza wzrost sprzedaży o 17 proc.

Toyota Corolla

Toyota Corolla

Foto: mat. prasowe

Liderem używanych jest Audi A4

Pod względem modelowym najpopularniejszym okazało się Volvo XC60 (6023 szt.). Szwedzki SUV po raz 15 z rzędu był niekwestionowanym liderem wśród samochodów premium, wyprzedając Audi A3 (4115 szt.) i Lexusa NX (3944 szt.). Przy okazji podsumowania rynku warto zwrócić uwagę na jego lwią część, czyli pojazdy używane. Po okresie załamania sprzedażowego, coraz lepsze wyniki zauważalne są w przypadku importu samochodów do Polski. W 2023 roku było to 737 tysiące sztuk, co stanowi wzrost 4,4 proc. względem zeszłego roku. Jeżeli natomiast chodzi o podziały co do wyborów, liderem sprzedaży jest Audi, Volkswagen i Opel. Modelowo natomiast jest to Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf. Ważną informacją w przypadku importu jest fakt, że średni wiek sprowadzanych samochodów wynosi 13,16 roku, czyli mniej niż ogólna średnia rynkowa (między 14 a 15 lat), co oznacza, że powoli polski park się odmładza.

Czytaj więcej

Nowy model Toyoty z silnikiem diesla sprzedał się w Europie na pniu

Czytaj więcej

Elon Musk po stratach. Kto teraz jest najbogatszym człowiekiem na świecie?

Jak podkreśla IBRM Samar, podane dane jeszcze nie odpowiadają pełnym 12 miesiącom ubiegłego roku. Obejmują okres od 1 stycznia do 20 grudnia 2023 roku. Mimo to daje to obraz sytuacji ma rynku pojazdów w Polsce. Mówiąc o rynku warto zacząć od sytuacji w udziałach poszczególnych grup odbiorców. Za kluczową sprzedaż odpowiadają firmy, które zakupując pojazdy lub je wynajmują lub leasingują. Ta gałąź odpowiada za 79 proc. rynku. 21 proc. stanowią klienci indywidualni. Jednak trzeba zaznaczyć, że do tej grupy zalicza się również jednoosobowe działalności. Gdyby uwzględnić je wśród firm, udział odbiorców instytucjonalnych wynosiłby ok. 90 proc.

Pozostało 84% artykułu
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny