Ford Otosan: Turecka potęga Forda

Tureckie zakłady Ford Otosan konsekwentnie realizują inwestycje związane z rozwojem bezemisyjnych pojazdów użytkowych. Masowa produkcja pierwszego elektrycznego modelu marki – Forda E-Transit ruszyła w połowie roku br. A w planach kolejne pojazdy w tym elektryczne jednoślady i ciężarówki.

Publikacja: 18.12.2022 09:23

Ford Otosan: Turecka potęga Forda

Foto: mat. prasowe

W 2020 roku Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi) ogłosił wdrożenie długoterminowych planów inwestycyjnych w rozwój zeroemisyjnych, skomunikowanych pojazdów użytkowych. Inwestycja o wartości 2 mld euro realizowana jest w największym centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe w prowincji Kocaela (zakłady Gölcük i Yeniköy). Podczas trwającego sześć lat projektu powstanie nowoczesne zintegrowane centrum montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Dzięki inwestycji, roczne zdolności produkcyjne pojazdów użytkowych spółki w Turcji mają wzrosnąć z 455 tys. do 655 tys. egzemplarzy. Obecnie Ford Otosan produkuje 385 tys. egzemplarzy modeli Ford Transit i Custom oraz 68 tys. sztuk Forda Transit Courier rocznie. Od 2021 roku spółka wytwarza 74 proc. pojazdów użytkowych sprzedawanych na Starym Kontynencie i 88 proc. gamy modelowej Transita, dystrybuowanej w Europie przez markę.

mat. prasowe

W 2022 roku w zakładach w Gölcük, obok 2-tonowego Forda Transit, ruszyła masowa produkcja pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego marki – Forda E-Transit przeznaczonego na rynek europejski. Roczne możliwości produkcyjne montażu akumulatorów w pierwszym zintegrowanym zakładzie pojazdów elektrycznych w Turcji wynoszą 130 tys. sztuk. Produkcja drugiego w pełni elektrycznego modelu marki – Forda E-Transit Custom ruszy w 2023 roku. E-Transit Custom będzie również produkowany z napędem hybrydowym typu plug in oraz silnikiem wysokoprężnym. Ponadto w ramach strategicznego sojuszu Forda z Volkswagenem w zakładach Yeniköy będzie powstawała nowa generacja 1-tonowego auta dostawczego Volkswagena.

Czytaj więcej

Ford wyprodukował 150 tys. Mustangów Mach-E. Model dostępny jest w 37 krajach

Od 2018 roku w fabryce Eskişehir, trzeciej lokalizacji Ford Otosan w Turcji skoncentrowanej m.in. na rozwoju pojazdów ciężkich, produkowany jest ciągnik siodłowy Ford F-Max. Pierwszym krokiem w stronę elektryfikacji tego segmentu marki jest zaprezentowany podczas targów IAA w Hanowerze w pełni elektryczny model Ford E-Truck o deklarowanym zasięgu do 300 km. Model będzie stanowił podstawę przyszłych seryjnych modeli. Do 2030 roku bezemisyjne modele producenta mają stanowić 50 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów oferowanych przez Ford Trucks. Ponadto w 2021 roku w zakładzie Eskişehir rozpoczęła się produkcja dwukołowego i trójkołowego elektrycznego skutera Rakun. Lekki użytkowy pojazd ma sprawdzić się w dostawach ostatniej mili. Deklarowana ładowność skutera sięga 180 kg, a zasięg to ponad 100 km, czas ładowania to ok. 4,5 h. Pojazd początkowo będzie oferowany jedynie na rynku tureckim.

mat. prasowe

Od lipca 2022 roku w skład Ford Otosan wchodzi zakład Ford-a zlokalizowany w miejscowości Krajowa w Rumunii. Fabryka jest trzecim największym eksporterem w tym kraju. Według zapowiedzi producenta w najbliższym czasie zdolności produkcyjne w Krajowie wzrosną z 250 tys. do 275 tys. pojazdów. Nowe inwestycje zwiększą liczbę miejsc pracy o 18 tys. nowych stanowisk. Od 2024 roku w Krajowie będzie produkowany nowy w pełni elektryczny model Ford-a Courier. Wersja z napędem spalinowym pojawi się na rynku rok wcześniej. W rumuńskim zakładzie nadal będzie powstawał Ford Puma, który od 2024 roku zyska bezemisyjny napęd. W bieżącym roku Ford Otosan ogłosił długoterminowe plany w zakresie zrównoważonego rozwoju. Do 2030 roku spółka planuje sprzedawać wyłącznie w pełni elektryczne samochody osobowe. Do 2035 roku wszystkie lekkie i średnie pojazdu oferowane przez producenta będą wyposażone w napęd bezemisyjny. Do 2040 roku gamę Forda uzupełnią zeroemisyjne ciężkie pojazdy użytkowe.

Czytaj więcej

Ford Pro zaprezentował w pełni elektryczny model E-Tourneo Custom

Ford Otomotiv Sanayi, w skrócie Ford Otosan to spółka giełdowa, w której równe udziały posiadają amerykański producenta samochodów Ford Motor Company (41 proc.) oraz turecki konglomerat Koc Holding S.A. (41 proc.) – jedyna firma w Turcji notowana na liście Global Fortune 500. Od 11 lat tureckie zakłady są największym eksporterem branży motoryzacyjnej w Turcji, a także 7 największym eksporterem w tym kraju. Działalność spółki obejmuje trzy główne ośrodki w Turcji: fabryki Gölcük i Yeniköy w Kocaeli, fabrykę Eskişehir; centra badawczo-rozwojowe w Stambule, Kocaeli, Eskişehir i Ankarze oraz zakład w Krajowie w Rumunii. Pełne zdolności produkcyjne Ford Otosan sięgają 721 700 egzemplarzy. Koncern produkuje samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, części zamienne, silniki i skrzynie biegów, układy napędowe oraz dwu i trzykołowe jednoślady elektryczne. W ubiegłym roku przychody netto ze sprzedaży sięgnęły 8 miliardów USD, a wartość eksportu z Turcji wyniosła 6,2 mld USD.

mat. prasowe

W 2020 roku Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi) ogłosił wdrożenie długoterminowych planów inwestycyjnych w rozwój zeroemisyjnych, skomunikowanych pojazdów użytkowych. Inwestycja o wartości 2 mld euro realizowana jest w największym centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe w prowincji Kocaela (zakłady Gölcük i Yeniköy). Podczas trwającego sześć lat projektu powstanie nowoczesne zintegrowane centrum montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Dzięki inwestycji, roczne zdolności produkcyjne pojazdów użytkowych spółki w Turcji mają wzrosnąć z 455 tys. do 655 tys. egzemplarzy. Obecnie Ford Otosan produkuje 385 tys. egzemplarzy modeli Ford Transit i Custom oraz 68 tys. sztuk Forda Transit Courier rocznie. Od 2021 roku spółka wytwarza 74 proc. pojazdów użytkowych sprzedawanych na Starym Kontynencie i 88 proc. gamy modelowej Transita, dystrybuowanej w Europie przez markę.

Pozostało 83% artykułu
Producenci
Po ponad 100 latach zbliża się koniec Citroena. Nawet Ferrari sprzedaje więcej aut
Producenci
Krytyka Stellantis. Spadkobierca Chryslera chce uratować amerykańskie marki samochodowe
Producenci
Jest szansa na powrót Suzuki Jimny. Tym razem z napędem hybrydowym
Producenci
Nie pomogło cięcie kosztów i wprowadzenie ceł. Volkswagen zapowiada zamykanie fabryk
Materiał Promocyjny
Wpływ amerykańskich firm na rozwój polskiej gospodarki
Producenci
Koniec z rekordowymi zyskami. Kryzys niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego