Ford Otosan: Turecka potęga Forda

Tureckie zakłady Ford Otosan konsekwentnie realizują inwestycje związane z rozwojem bezemisyjnych pojazdów użytkowych. Masowa produkcja pierwszego elektrycznego modelu marki – Forda E-Transit ruszyła w połowie roku br. A w planach kolejne pojazdy w tym elektryczne jednoślady i ciężarówki.

Publikacja: 18.12.2022 09:23

Ford Otosan: Turecka potęga Forda

Foto: mat. prasowe

W 2020 roku Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi) ogłosił wdrożenie długoterminowych planów inwestycyjnych w rozwój zeroemisyjnych, skomunikowanych pojazdów użytkowych. Inwestycja o wartości 2 mld euro realizowana jest w największym centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe w prowincji Kocaela (zakłady Gölcük i Yeniköy). Podczas trwającego sześć lat projektu powstanie nowoczesne zintegrowane centrum montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Dzięki inwestycji, roczne zdolności produkcyjne pojazdów użytkowych spółki w Turcji mają wzrosnąć z 455 tys. do 655 tys. egzemplarzy. Obecnie Ford Otosan produkuje 385 tys. egzemplarzy modeli Ford Transit i Custom oraz 68 tys. sztuk Forda Transit Courier rocznie. Od 2021 roku spółka wytwarza 74 proc. pojazdów użytkowych sprzedawanych na Starym Kontynencie i 88 proc. gamy modelowej Transita, dystrybuowanej w Europie przez markę.

Foto: mat. prasowe

W 2022 roku w zakładach w Gölcük, obok 2-tonowego Forda Transit, ruszyła masowa produkcja pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego marki – Forda E-Transit przeznaczonego na rynek europejski. Roczne możliwości produkcyjne montażu akumulatorów w pierwszym zintegrowanym zakładzie pojazdów elektrycznych w Turcji wynoszą 130 tys. sztuk. Produkcja drugiego w pełni elektrycznego modelu marki – Forda E-Transit Custom ruszy w 2023 roku. E-Transit Custom będzie również produkowany z napędem hybrydowym typu plug in oraz silnikiem wysokoprężnym. Ponadto w ramach strategicznego sojuszu Forda z Volkswagenem w zakładach Yeniköy będzie powstawała nowa generacja 1-tonowego auta dostawczego Volkswagena.

Czytaj więcej

Ford wyprodukował 150 tys. Mustangów Mach-E. Model dostępny jest w 37 krajach

Od 2018 roku w fabryce Eskişehir, trzeciej lokalizacji Ford Otosan w Turcji skoncentrowanej m.in. na rozwoju pojazdów ciężkich, produkowany jest ciągnik siodłowy Ford F-Max. Pierwszym krokiem w stronę elektryfikacji tego segmentu marki jest zaprezentowany podczas targów IAA w Hanowerze w pełni elektryczny model Ford E-Truck o deklarowanym zasięgu do 300 km. Model będzie stanowił podstawę przyszłych seryjnych modeli. Do 2030 roku bezemisyjne modele producenta mają stanowić 50 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów oferowanych przez Ford Trucks. Ponadto w 2021 roku w zakładzie Eskişehir rozpoczęła się produkcja dwukołowego i trójkołowego elektrycznego skutera Rakun. Lekki użytkowy pojazd ma sprawdzić się w dostawach ostatniej mili. Deklarowana ładowność skutera sięga 180 kg, a zasięg to ponad 100 km, czas ładowania to ok. 4,5 h. Pojazd początkowo będzie oferowany jedynie na rynku tureckim.

Foto: mat. prasowe

Od lipca 2022 roku w skład Ford Otosan wchodzi zakład Ford-a zlokalizowany w miejscowości Krajowa w Rumunii. Fabryka jest trzecim największym eksporterem w tym kraju. Według zapowiedzi producenta w najbliższym czasie zdolności produkcyjne w Krajowie wzrosną z 250 tys. do 275 tys. pojazdów. Nowe inwestycje zwiększą liczbę miejsc pracy o 18 tys. nowych stanowisk. Od 2024 roku w Krajowie będzie produkowany nowy w pełni elektryczny model Ford-a Courier. Wersja z napędem spalinowym pojawi się na rynku rok wcześniej. W rumuńskim zakładzie nadal będzie powstawał Ford Puma, który od 2024 roku zyska bezemisyjny napęd. W bieżącym roku Ford Otosan ogłosił długoterminowe plany w zakresie zrównoważonego rozwoju. Do 2030 roku spółka planuje sprzedawać wyłącznie w pełni elektryczne samochody osobowe. Do 2035 roku wszystkie lekkie i średnie pojazdu oferowane przez producenta będą wyposażone w napęd bezemisyjny. Do 2040 roku gamę Forda uzupełnią zeroemisyjne ciężkie pojazdy użytkowe.

Czytaj więcej

Ford Pro zaprezentował w pełni elektryczny model E-Tourneo Custom

Ford Otomotiv Sanayi, w skrócie Ford Otosan to spółka giełdowa, w której równe udziały posiadają amerykański producenta samochodów Ford Motor Company (41 proc.) oraz turecki konglomerat Koc Holding S.A. (41 proc.) – jedyna firma w Turcji notowana na liście Global Fortune 500. Od 11 lat tureckie zakłady są największym eksporterem branży motoryzacyjnej w Turcji, a także 7 największym eksporterem w tym kraju. Działalność spółki obejmuje trzy główne ośrodki w Turcji: fabryki Gölcük i Yeniköy w Kocaeli, fabrykę Eskişehir; centra badawczo-rozwojowe w Stambule, Kocaeli, Eskişehir i Ankarze oraz zakład w Krajowie w Rumunii. Pełne zdolności produkcyjne Ford Otosan sięgają 721 700 egzemplarzy. Koncern produkuje samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, części zamienne, silniki i skrzynie biegów, układy napędowe oraz dwu i trzykołowe jednoślady elektryczne. W ubiegłym roku przychody netto ze sprzedaży sięgnęły 8 miliardów USD, a wartość eksportu z Turcji wyniosła 6,2 mld USD.

Foto: mat. prasowe

W 2020 roku Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi) ogłosił wdrożenie długoterminowych planów inwestycyjnych w rozwój zeroemisyjnych, skomunikowanych pojazdów użytkowych. Inwestycja o wartości 2 mld euro realizowana jest w największym centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe w prowincji Kocaela (zakłady Gölcük i Yeniköy). Podczas trwającego sześć lat projektu powstanie nowoczesne zintegrowane centrum montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Dzięki inwestycji, roczne zdolności produkcyjne pojazdów użytkowych spółki w Turcji mają wzrosnąć z 455 tys. do 655 tys. egzemplarzy. Obecnie Ford Otosan produkuje 385 tys. egzemplarzy modeli Ford Transit i Custom oraz 68 tys. sztuk Forda Transit Courier rocznie. Od 2021 roku spółka wytwarza 74 proc. pojazdów użytkowych sprzedawanych na Starym Kontynencie i 88 proc. gamy modelowej Transita, dystrybuowanej w Europie przez markę.

Pozostało 84% artykułu
Producenci
Branża samochodowa w kryzysie. Kolejne firmy motoryzacyjne zaciskają pasa
Producenci
Volkswagen zamyka fabryki i zwalnia pracowników, ale zainwestuje w Riviana 5,8 mld USD
Producenci
Szef Volkswagena szokuje radykalnym planem oszczędności. Pracownikom się nie spodoba
Producenci
Branża samochodowa w opałach. Audi i Nissan planują redukcję zatrudnienia
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Producenci
Zyski BMW spadły o prawie 84 proc. Winne problemy techniczne i Chiny