W 2020 roku Ford Otosan (Ford Otomotiv Sanayi) ogłosił wdrożenie długoterminowych planów inwestycyjnych w rozwój zeroemisyjnych, skomunikowanych pojazdów użytkowych. Inwestycja o wartości 2 mld euro realizowana jest w największym centrum produkcji pojazdów użytkowych Ford of Europe w prowincji Kocaela (zakłady Gölcük i Yeniköy). Podczas trwającego sześć lat projektu powstanie nowoczesne zintegrowane centrum montażu pojazdów elektrycznych i akumulatorów. Dzięki inwestycji, roczne zdolności produkcyjne pojazdów użytkowych spółki w Turcji mają wzrosnąć z 455 tys. do 655 tys. egzemplarzy. Obecnie Ford Otosan produkuje 385 tys. egzemplarzy modeli Ford Transit i Custom oraz 68 tys. sztuk Forda Transit Courier rocznie. Od 2021 roku spółka wytwarza 74 proc. pojazdów użytkowych sprzedawanych na Starym Kontynencie i 88 proc. gamy modelowej Transita, dystrybuowanej w Europie przez markę.
W 2022 roku w zakładach w Gölcük, obok 2-tonowego Forda Transit, ruszyła masowa produkcja pierwszego w pełni elektrycznego pojazdu użytkowego marki – Forda E-Transit przeznaczonego na rynek europejski. Roczne możliwości produkcyjne montażu akumulatorów w pierwszym zintegrowanym zakładzie pojazdów elektrycznych w Turcji wynoszą 130 tys. sztuk. Produkcja drugiego w pełni elektrycznego modelu marki – Forda E-Transit Custom ruszy w 2023 roku. E-Transit Custom będzie również produkowany z napędem hybrydowym typu plug in oraz silnikiem wysokoprężnym. Ponadto w ramach strategicznego sojuszu Forda z Volkswagenem w zakładach Yeniköy będzie powstawała nowa generacja 1-tonowego auta dostawczego Volkswagena.
Czytaj więcej
Ford wyprodukował 150-tysięcznego Mustanga Mach-E, którego produkcja ruszyła prawie dwa lata temu. Firma planuje osiągnięcie rocznej produkcji 600 tys. samochodów elektrycznych do końca 2023 roku i ponad dwóch milionów rocznie do 2026 roku.
Od 2018 roku w fabryce Eskişehir, trzeciej lokalizacji Ford Otosan w Turcji skoncentrowanej m.in. na rozwoju pojazdów ciężkich, produkowany jest ciągnik siodłowy Ford F-Max. Pierwszym krokiem w stronę elektryfikacji tego segmentu marki jest zaprezentowany podczas targów IAA w Hanowerze w pełni elektryczny model Ford E-Truck o deklarowanym zasięgu do 300 km. Model będzie stanowił podstawę przyszłych seryjnych modeli. Do 2030 roku bezemisyjne modele producenta mają stanowić 50 proc. sprzedaży wszystkich pojazdów oferowanych przez Ford Trucks. Ponadto w 2021 roku w zakładzie Eskişehir rozpoczęła się produkcja dwukołowego i trójkołowego elektrycznego skutera Rakun. Lekki użytkowy pojazd ma sprawdzić się w dostawach ostatniej mili. Deklarowana ładowność skutera sięga 180 kg, a zasięg to ponad 100 km, czas ładowania to ok. 4,5 h. Pojazd początkowo będzie oferowany jedynie na rynku tureckim.